• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

madde: oj d hade ju nästan rätt då om när tanden skulle vara igenom . förstår att du längtar, att bara komma iväg lite måste ju vara så skönt .

jo Noah äter Linns gröt just nu, han blir totalt vansinnig om han inte får. fast samtidigt är det väl bra att han äter det för han vill inte ens ha smörgås, kräm eller fil till frukost så jag har eg fått idétorka. jag lät henne sova vidare, har också för mig att de sover bäst om man bara låter de vara o hon verkar bli mer mätt nu när man börjat med riktig mat, hon småäter inte lika ofta o sover mer . vi har ju allmänt väldigt långt till närmsta Lindex, men detta Lindex ligger lixom utanför Gävle åt fel håll så att säga . vi har annars runt 5 mil till Gävle o 6 mil till Uppsala, men jag hade ju hoppats på att få hämta ut i Uppsala då det går bättre med tåg dit o där är vi oftare...

barbamamma:skönt att han sov så länge, vi verkar ha trötta pluttar här idag . Linn brukar som mest sova i 1 timme i sträck så jag blev ju smått chockad när jag upptäckte att jag sovit i 1,5 timme o sen att hon sov 3 timmar i sträck. dock vaknade hon tidigare imorse än de andra dagarna så hon kan ju ha tagit igen lite sömn..

ja men precis så är Noah, man får ingen kontakt med honom o han är bara hysterisk . hoppas det snart går över, hållerpå att bli tokig på detta!!

pilea: du ringer till vc på morgonen. här kan man ringa 7.45 (eller är det 8.45??) fastän de öppnar hel timme så de alltid ringer till någon redan kl 8 (eller om det nu var 9??). man knappar in telefonnummer. och om det är något som behövs göras samma dag så får man sitta på akutmottagningen o vänta en viss tid..här hade du garanterat fått en akuttid om du behövt komma en fredag, då har de fullbokat hos husläkarna. så ring direkt imorgon bitti. be R ta fram telefonnummer o allt åt dig så du slipper tänka på den delen. *kramar om*
  • lunaria
    madde: nä han tycker inte om mannagrynsgröt. egentligen tror jag inte han tycker om Linns gröt heller, men ska ha bara för att hon äter. han slutade med gröt helt plötsligt när han var dryga året tror jag, från en dag till en annan ville han inte ha o sen har han aldrig velat äta det. men nu går det som sagt åt mängder om han ser att Linn äter det .

x-girl: jag tror inte det är nattskräck för dte stämmer lixom inte helt..han vaknar ju oftast mellan 2-4-tiden o skriker, men jag tror han känns okontaktbar för att han blir så hysterisk. sån kan han ju vara om dagarna med när det är något han blir riktigt arg o ledsen för oxå. han kan ju inte prata på det viset och vissa saker kan han väl inte förklara med ord...om han har mardröm så skulle man ju aldrig få veta det o det kan ju hända att han drömmer mycket nu..fast jag gissar att han är inne i en fas. idag kom han o satte sig i mitt knä o ville gosa o han känns väldigt klängig helt plötsligt. det är andra saker också. det mest irriterande är att han börjat slåss igen, sån har han inte varit på länge..

Ain: usch stackars benjamin!! hoppas de snart ger med sig.

nä jag påstår o tror inte alls det är lätt att lära sig ett nytt språk, men jag tycker det är hemskt när folk kommer hit och kräver att de ska ha allt på sitt språk, att svenskarna inte får visa saker som faktiskt tillhör vårt land osv. jag tycker lite att man tar seden dit man kommer oavsett vilken nationalitet man än tillhör o vart man än flyttar. språk är en sak, men vissa segregerar sig medvetet.

jag vet ju själv hur det är att flytta till ett annat land. vi flyttade till Norge o jag förstod inte ett ord norska. min bror ville inte lära sig prata språket och hamnade därför väldigt utanför jämfört med mig som hade gett mig tusan på att lära mig det inom en månad. dock så hade han det lättare när vi kom tillbaks till sverige jämfört med jag som knappt kunde ett ord svenska längre. var tvungen att lära om det första året på gymnasiet, hade glömt alltihopa på 4 år och det var inte lätt för då var jag äldre. då kan man ju tycka att norska och svenska är relativt lika varandra, men det skiljer mer än vad man tror speciellt med grammatik. fick dessutom lära mig att prata långsammare, det var nog det svåraste . o då blev jag utanför medan min bror fick lätt nya vänner..så det där med språk är på gott o ont, men om jag skulle flytta utomlands hade inte jag velat hamna med andra svenskar, tror det skulle hämma mig rent språkmässigt..och jag är inte speciellt språkbegåvad utan mest envis tror jag .

jag tycker bara det är synd för vår gamla grannkvinna kan fortfarande inte så värst mycket svenska trots att hon bott här nu i 8 år . jag tycker det är synd att vi inte kan kommunicera så mycket..men det sägs ju också att om systemet skulle vara bättre här i sverige o ha bättre utbildning o mer krav på att lära sig svenska då hade nog hela sverige sett annorlunda ut...i norge hörde jag aldrig några utlänningar som inte kunde norska, men dels så tar de in färre invandrare och dels så blir det inget daltande. har fått för mig att de inte har lika många som kan leva systematiskt på bidrag där...

barbamamma: verkar som att vi har exakt samma tanke ang detta med språk o det..

så där har vi försökt göra med Noah, men vissa dagar hjälper det inte alls. då är det precis som att han blir pigg i kroppen istället o fortsätter gnälla för att han inte kan somna om. får väl testa mer att sätta sig vid honom o lugna, det måste ju bli bättre nån gång hoppas jag.

ååh ska kolla på Tradera, tack för tipset!! bra med tradera, vi ska också sätta ut auktioner. sa till Dan här att vi måste försöka ta tag i det hela, jag håller på att bli tokig på alla grejer i lägenheten som man skulle behöva bli av med..o jag fixar inte allt själv, blir så lätt trött o så ska dte vägas o hållas på. hade varit bra att få in lite pengar..

Pilea: skönt att det släppt med mjölkstockningen, synd bara att det blev så onödigt besök då!! hoppas att det ger med sig helt nu så du slipper eländet.

ja jag tycker att de borde gå på postnumrena egentligen, jättekonstigt det här..

Linn är inte heller något riktigt nappbarn. hon vill ha den när hon somnar, men hon vaknar aldrig av att den ramlar ur munnen. sen har hon den i vagnen om hon ska sova. är så skönt, minns att det var väldigt jobbigt med Noah som blev hysterisk i tid o otid om han inte fick nappen..men hon är tyvärr inte lika gosig som Noah var, han kunde ju sitta i famnen o gosa i evigheter, det tycker inte hon är kul . olika de är kan jag säga .

Dan kom hem här idag, fick avsluta praktiken . chefen tyckte inte det var någon vidare vits att han var kvar med sån värk, hrmm han ville väl inte att Dan skulle vara till belastning för företaget. och han gick inte med på att dan gjorde några andra uppgifter så han kunde bli bättre igen..så nu ska arbetsterapeuten som är utbildad sjukgymnast göra en utvärdering. lite oroande att han fick så ont i armbågen, den har han aldrig haft problem med innan!! hoppas han inte är skadad på nå't vis. skit också, hade hoppats på en lön till jul!! jaja, då går han hemma igen, vår vanliga tur det känns det som. kan ju inte neka till att det varit väldigt tungt att vara ensam denna vecka pga min kropp som funkar så dåligt, men samtidigt blir det mer gjort här hemma när Dan inte är här fastän jag får gjort så lite tycker jag..det löser väl sig ändå..ser iaf fram emot en skön helg med hela familjen .

Linn fick en burk med potatis -och palsternacka idag och hon slukade alltihopa . hon tyckte det var jättegott!! men jag såg att både denna o förra burken var kravmärkta o jag minns att Noah var mer förtjusta i de än de vanliga. hipp som du barbamamma sa brukade också vara poppis, men de tas inte in här på Ica...får shoppa loss nästa gång vi är i Tierp tror jag . barnen sov förresten bra här inatt, jag känner mig nästan utvilad nu .
  • lunaria

x-girl: så kul med kalas idag!! och ni verkar haft en rolig dag igår . nordby måste ha förändrats enormt, ett sån't där lekland har jag inte för mig att det fanns för 5 år sedan när jag sist var där.. så roligt hon verkar ha det. vet att de har ett lekland i Gävle, dit är jag lite sugen på att åka nån dag . jo en sån där tröja är jag nästan bombsäker på att hon fick . så söt Arvid var när han åt . hoppas det snart släpper ordentligt med maten!! ja det var otroligt att hon ville ha byxor på sig, kors i taket .
     ja det blir verkligen så mycket mer gjort när han är iväg.

ja det är skumt hur våra ungar håller på, men de kanske är i en speciell fas. jag vet inte, han brukar inte heller vara vaken så många timmar som han var den natten, men man vet ju inte vad som spökar..

Ain: ja tyvärr är det ju ofta att man blir skitdåligt behandlad som praktikant, de har ju en massa som står i kö så det blir ju ingen förlust för arbetsgivaren. dan försökte få till att han skulle kunna få läkare till att kolla på armen o få ledigt en vecka, men nej då. men när det är en så dålig arbetsplats så är det bättre att han går hemma faktiskt. tycker han ska hamna på ett ställe där de är måna om sina arbetare o stämningen där verkade vara lite konstig..

madde: jobbigt att han är så kräsen med maten då, men det där kan ju släppa helt plötsligt också!! men det är ju barnet som väljer hur mycket mat som h*n äter så skulle han äta mer än 10 skedar om du skulle göra det?? stackars Julius som fortfarande är hostig .

lät ju som att det var väldigt mycket folk där, jag hade ju inte fixat att vara med så mycket folk o när det är trångt, hade nog svimmat av ångest..kul att tacokvällen blev större succé! synd bara att sambon inte kom hem, sa han ingenting om det?? .

barbamamma: men det lät väl underbart att flytta till ett annat hus om det är finare o större . nä du, tadig ett snack med gubben igen . ni kan väl köpa om ni har råd då eller hur??

här fick vi också lite på att fundera på ikväll...barnens extrafarmor som var här förra helgen ju, hon har planer på att köpa ett pensionat med konferensanläggning . frågade Dan om han ville jobba som kock i restaurangen. det är en chans som man aldrig skulle kunna få igen, men det skulle innebära en flytt på 13 mil!! tror faktiskt Dan skulle fixa det, han skulle ju få utforma sin egen meny o göra egen planering, sån't där är han duktig på..o sen använda råvaror som han inte utvecklar sin allergi så mycket..jag skulle väl också i såna fall kunna få jobb där, hade ju varit skitroligt om man skulle få jobba som lite av varje, jobba i reception, städa, servera mat osv. snacka om drömjobb . så man får väl se vad som händer . men den där jädrans flytten skulle jag inte se fram emot..tycker vi har flyttat nog ju så det räcker o blir över i flera år . vi får väl se, inget som är klart alls, men det är så komiskt att hon tänker på oss jämt o är så framåt hela tiden med nya planer .

• lunaria
    barbamamma: men det verkar ju onekligen som att det huset kan vara värt att kolla närmare på iaf. det går inte att sätta upp ett staket mot ån till eller så?? jag förstår att han känner sig lite kluven, men samtidigt skulle ni väl behöva något rum till sen när Agathon blir lite större??

men stackars Agathon, hoppas han inte fått magsjuka!!

susanne: grattis till din son och välkommen hit . jobbigt med ditt missfall,. fick själv ma förra året med, men bara i v. 9 då..härligt att du har en fin liten son att njuta av .

x-girl: jo när vi bodde i Fr.stad så vi var ofta nere i Strömstad, Nordby o svinesund, sen jobbade jag lite i svinesund oxå efter vi flyttat. jag minns när Nordby bara bestod i princip av mataffären o var där en mack tro?? sen 2005 hade köpcentrumet byggts, men det syntes att det inte var färdigutvecklat då .

jo det skulle ju verkligen vara en superchans så vi kommer ju att flytta om hon köper pensionatet .  vi känner ju inte så många här iaf o man vet ju att Lisbeth tänker på detta för vår skull också. sen finns det ju lite av Dan's släktingar i närheten oxå så det vore ju jättekul!!

ain:det är verkligen så himla intressant att höra hur skolsystemet fungerar hos er och skillnaden mellan schweiz och Frankrike dessutom och att det är lite skillnad länderna imellan . så kul att du o marcus träffades här o flyttade ihop direkt o till ett nytt land dessutom.
    så dumt att ni inte kunde bygga källare på tomten, hur kommer det sig??
    stackars benjamin som är förkyld .

hon ska prata med mäklaren idag om att få komma på visning till pensionatet. det stora kruxet var att det just i nuläget går på el/olja så det behöver bytas till bergvärme eller liknande så det behövs fixas..hon har räknat på det hela och jag sjäv gjorde en kalkyl i huvudet (tur man läst lite företagsekonomi ) och visst skulle det kunna gå runt utan problem om man får igång hela ruljansen. det har stort potential. ägarna har säkert fått det att gå runt, men verkar ha tappat gnistan på vägen, det syntes på bilderna.det bästa är att vi kanske har möjlighet att bo där i vindsvåningen o då skulle vi ju få en väldigt billig hyra.
  • lunaria
    {#emotions_dlg.flower}grattis till 6-månadersbebisarna{#emotions_dlg.flower}

ain:
    jaha så det står i kontraktet då, så skumt!! källare är ju jättebra att ha för tvättstuga och värmeförsörjningens skull..
    au pair är väl jättebra .

pilea: vilken praktisk förvaring det var, en sån grej passar lite var som helst ju och inte bara i ett barnrum . jag skulle nog satsa på en garderobsliknande sak ändå, tyg kan vara opraktiskt o bli smutsigt, men det är jag det .
    *asg* åt Alve, han kan vara så rolig ibland .
    skönt att mjölkstockningen gett med sig helt iaf . jobbigt bara att han inte äter riktig stora mål än, men han får nog i sig tillräckligt ändå ska du se.

barbamamma: skönt att han piggnat på sig lite mer nu
    jag förstår att du tänker framåt och din man borde ju göra likadant. skönt att slippa bygga ut om man slipper det lixom..

x-girl: det blev ju jättefint och mycket bättre nu än innan, rummet såg mycket större ut på något vis nu lixom . skönt att få lite förändring!!
    oj men han kanske är lite förstoppad, har fått för mig att de kan bli det av gröt o viss mat..men Linn bajsar oftast inte mer än en till två ggr/dag när hon haft ersättning, de kanske bajsar mer med bröstmjölk??
    jo jag har funderat kring detta med studier och om det blir av med detta pensionat så skulle jag nog satsa fullt ut på att vara där o skippa studierna. då skulle jag få lön och det väger tyngre samt få arbetslivserfarenhet. och att få jobba som lite av varje som det oftast innebär på ett sådant ställe hade passat mig perfekt och är egentligen som ett drömjobb .

suck, den där mäklaren som har hand om denna plats har gått på älgjakt denna vecka så hon fick inte bokat tid till visning. hon har iaf lämnat meddelande..jag som är så spänd om hon ska satsa på det ju .

stackars Linn har varit så förstoppad igen!! hon har varit så bra i magen länge nu, men helt plötsligt blev hon hård. hon grät o var helt förtvivlad när hon skulle bajsa idag och det var riktigt hårt bajs . stackarn blev alldeles svettig!! messmör o nu ikväll var det iaf lösare..
  • lunaria
    madde: nä fyy va hemskt, måste ju kännas fruktansvärt!! jobbigt att du inte kan gå till din vän. det behöver inte alltid vara så att man känner den personen, utan man känner själva sorgen i byn. var en sak som hände här oxå i slutet av sommaren, kändes jobbigt fastän man bara träffat mamman till hon som dog. och så bor vi alldeles bredvid krkan o tjejen var väldigt omtyckt..vlll bara säga att sån't är naturligt att känna. stor kram till digHjärta 

pilea: så roligt att du ska till bvc imorgon . hon blev bättre när hon började med maten, men nu är hon trög igen..kanske beror på vilken mat man ger också, hon var bättre med morotspurén..
    ja du kan säkert sätta dit en garderob utan bakstycke i såna fall .

imorgon ska Dan iväg till sista mötet för att få hjälpmedel. han hade fått hem nån grej som skulle kallas timer, men det gick bara ställa på 15 minuter i taget så han visste inte vad han skulle använda den till . han har kollat runt på mobiler iaf, men det var lite kruxigt för de på hjälpmedelscentralen kräver att mobilen ska innehålla så mycket, ex gps o att den håller på med google, men nu har Dan hittat värstingmobilen. bara det att den släpps först nu i veckan så man kan ju hoppas han kan få den . han står för abonnemang själv så jag ska få en ny mobil jag med, en riktig androidmobil, jisses vad modern jag lär va sen .
  • lunaria
    madde: skriv så mycket du önskar, bara bra det. jag har inte gått in på forumet eller liknande, skulle nog bara gråta, det är så hemskt!! trodde de skulle ta bort videon och tråden såklart .

x-girl:han måste skaffa abonnemang på 3 o då får man grats mobil med så då passar vi på att skaffa en flashig till mig . denna ska jag ha sen: http://www.tre.se/Privat/Mobiltelefoner/Mobiler/Sony-Ericsson-X8/?keep=true

ain: men stackars benjamin, är han så krasslig .  nu får han krya på sig!! sa läkarn ngt om när sån där bronkit släpper??
  • lunaria

x-girl: usch va jobbig natt för dig . jag var inne idag o läste lite i den tråden och det finns inga ord som beskriver det man känner, jag satt här helt stum!! stackars kille. tur att jag inte läste igår när jag hörde om det!! o precis som du säger så hade han ju aspberger, det är extremt speciellt lixom. nä usch, tyckte synd om honom. sen fanns det såna som tyckte att bara för att han hade 400 vänner på facebook så kan man ju inte vara självmordsbenägen. fan va folk är dumma och okunniga!!

pilea: vilken bra läkare ni fick o det var sannerligen många 6:or där . skönt att han ökar på iaf .

usch sån där är jag med, kan inte låta bli ibland att kolla på saker man mår dåligt över. man vill inte veta, men samtidigt går man in där.

barbamamma: men vilken trotsig 4åring då!! ibland blir man bara så tokig och Abbe verkar då sannerligen ha vaknat på fel sida verkar det som. var ju själv tvungen att gå iväg med Noah idag o vi kom för sent som vanligt. han hade sett EN droppe vatten på bordet som blivit utspillt och den var han mycket bekymrad över!! så när jag klädde på Linn så sprang Noah in i köket o jag höll på att bli tokig på honom för att han aldrig kom tillbaks tills jag går in o ser att han tagit en torkduk o torkar frenetiskt på bordet . sen var inte alla dörrar stängda o lampan stod på i Linns rum, ja det är mycket bekymmer ibland för de små . sen skulle han gå i alla lövhögar osv. kan inte snön komma snart??!!

ja usch, ytterkläder har blivit så himla dyrt . innan kunde man få tag i mycket billigare faktiskt. jag höll på att få svettpärlor igår när jag insåg att Noah's overall som var för stor i våras, nu helt plötsligt blivit för liten. men vi hade en annan overall liggande, bara lite oväntat att det står st. 86 i den o den var mycket större än den i st. 92!! glad iaf, en mindre kostnad..

Dan fick bara vara där en halvdag idag..Det är AF som står för inköpet av hjälpmedel så man kan hålla tummarna för att han just får denna mobil som han ville ha. de på resurscentrum tyckte det var ett bra och rätt val av mobil då den har alla funktioner som de anser Dan behöva . på torsdag så ska det bli visning på pensionatet. Dan funderar på om han ska åka ner och vara med o kolla där så de är två och kollar. ska oavsett bli jättespännande!!

• lunaria

x-girl: bra att du låter honom laga mat, låter härligt med promenad i solen . så jobbigt det måste vara att Selma kissar på sig och jag kan tänka mig att det känns värre nu när det är kallt ute och man inte bara lätt kan byta kläderna utomhus!! hoppas det går över, jätteskumt att hon helt plötsligt börjat kissa på sig igen!!

Noah var ju sån som aldrig ville ligga på magen och han vände sig väl bara om någon gång. men vissa barn är ju såna vill jag tro..Linn är ju tvärtom, här går det inte många sekunder i ryggläge tills hon är över på mage. det är ganska jobbigt att byta blöja på henne för hon vänder sig om hela tiden!! hon är ju mer stark än vad Noah var i samma ålder, men det är oxå svårt att locka de till att öva på saker som de inte vill. Noah var iaf väldigt bestämd om detta..barn är ju bekväma av sig .

• lunaria

barbamamma: haha, det är bra att "hinta" ibland om saker som behövs, hoppas Freya får det hon önskar sig . men oj, har Alwin redan st. 92?? det är en svart/silvrig overall, men nu lades den in i skåpet i Linns rum så jag får kolla efter märke imorgon då hon förhoppningsvis somnat nu . den är ju begagnad, men i väldigt fint skick. jag ska kolla upp det imorron o meddela dig .

Pilea: haha, byllerkutta va kul .

hmm var något jag skulle skriva, men det försvann ur huvudetObestämd.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)