madde: nä han tycker inte om mannagrynsgröt. egentligen tror jag inte han tycker om Linns gröt heller, men ska ha bara för att hon äter. han slutade med gröt helt plötsligt när han var dryga året tror jag, från en dag till en annan ville han inte ha o sen har han aldrig velat äta det. men nu går det som sagt åt mängder om han ser att Linn äter det
.
x-girl: jag tror inte det är nattskräck för dte stämmer lixom inte helt..han vaknar ju oftast mellan 2-4-tiden o skriker, men jag tror han känns okontaktbar för att han blir så hysterisk. sån kan han ju vara om dagarna med när det är något han blir riktigt arg o ledsen för oxå. han kan ju inte prata på det viset och vissa saker kan han väl inte förklara med ord...om han har mardröm så skulle man ju aldrig få veta det o det kan ju hända att han drömmer mycket nu..fast jag gissar att han är inne i en fas. idag kom han o satte sig i mitt knä o ville gosa o han känns väldigt klängig helt plötsligt. det är andra saker också. det mest irriterande är att han börjat slåss igen, sån har han inte varit på länge..
Ain: usch stackars benjamin!! hoppas de snart ger med sig.
nä jag påstår o tror inte alls det är lätt att lära sig ett nytt språk, men jag tycker det är hemskt när folk kommer hit och kräver att de ska ha allt på sitt språk, att svenskarna inte får visa saker som faktiskt tillhör vårt land osv. jag tycker lite att man tar seden dit man kommer oavsett vilken nationalitet man än tillhör o vart man än flyttar. språk är en sak, men vissa segregerar sig medvetet.
jag vet ju själv hur det är att flytta till ett annat land. vi flyttade till Norge o jag förstod inte ett ord norska. min bror ville inte lära sig prata språket och hamnade därför väldigt utanför jämfört med mig som hade gett mig tusan på att lära mig det inom en månad. dock så hade han det lättare när vi kom tillbaks till sverige jämfört med jag som knappt kunde ett ord svenska längre. var tvungen att lära om det första året på gymnasiet, hade glömt alltihopa på 4 år och det var inte lätt för då var jag äldre. då kan man ju tycka att norska och svenska är relativt lika varandra, men det skiljer mer än vad man tror speciellt med grammatik. fick dessutom lära mig att prata långsammare, det var nog det svåraste
. o då blev jag utanför medan min bror fick lätt nya vänner..så det där med språk är på gott o ont, men om jag skulle flytta utomlands hade inte jag velat hamna med andra svenskar, tror det skulle hämma mig rent språkmässigt..och jag är inte speciellt språkbegåvad utan mest envis tror jag
.
jag tycker bara det är synd för vår gamla grannkvinna kan fortfarande inte så värst mycket svenska trots att hon bott här nu i 8 år
. jag tycker det är synd att vi inte kan kommunicera så mycket..men det sägs ju också att om systemet skulle vara bättre här i sverige o ha bättre utbildning o mer krav på att lära sig svenska då hade nog hela sverige sett annorlunda ut...i norge hörde jag aldrig några utlänningar som inte kunde norska, men dels så tar de in färre invandrare och dels så blir det inget daltande. har fått för mig att de inte har lika många som kan leva systematiskt på bidrag där...
barbamamma: verkar som att vi har exakt samma tanke ang detta med språk o det..
så där har vi försökt göra med Noah, men vissa dagar hjälper det inte alls. då är det precis som att han blir pigg i kroppen istället o fortsätter gnälla för att han inte kan somna om. får väl testa mer att sätta sig vid honom o lugna, det måste ju bli bättre nån gång hoppas jag.
ååh ska kolla på Tradera, tack för tipset!! bra med tradera, vi ska också sätta ut auktioner. sa till Dan här att vi måste försöka ta tag i det hela, jag håller på att bli tokig på alla grejer i lägenheten som man skulle behöva bli av med..o jag fixar inte allt själv, blir så lätt trött o så ska dte vägas o hållas på. hade varit bra att få in lite pengar..
Pilea: skönt att det släppt med mjölkstockningen, synd bara att det blev så onödigt besök då!! hoppas att det ger med sig helt nu så du slipper eländet.
ja jag tycker att de borde gå på postnumrena egentligen, jättekonstigt det här..
Linn är inte heller något riktigt nappbarn. hon vill ha den när hon somnar, men hon vaknar aldrig av att den ramlar ur munnen. sen har hon den i vagnen om hon ska sova. är så skönt, minns att det var väldigt jobbigt med Noah som blev hysterisk i tid o otid om han inte fick nappen..men hon är tyvärr inte lika gosig som Noah var, han kunde ju sitta i famnen o gosa i evigheter, det tycker inte hon är kul
. olika de är kan jag säga
.
Dan kom hem här idag, fick avsluta praktiken
. chefen tyckte inte det var någon vidare vits att han var kvar med sån värk, hrmm han ville väl inte att Dan skulle vara till belastning för företaget. och han gick inte med på att dan gjorde några andra uppgifter så han kunde bli bättre igen..så nu ska arbetsterapeuten som är utbildad sjukgymnast göra en utvärdering. lite oroande att han fick så ont i armbågen, den har han aldrig haft problem med innan!! hoppas han inte är skadad på nå't vis. skit också, hade hoppats på en lön till jul!! jaja, då går han hemma igen, vår vanliga tur det känns det som. kan ju inte neka till att det varit väldigt tungt att vara ensam denna vecka pga min kropp som funkar så dåligt, men samtidigt blir det mer gjort här hemma när Dan inte är här fastän jag får gjort så lite tycker jag..det löser väl sig ändå..ser iaf fram emot en skön helg med hela familjen
.
Linn fick en burk med potatis -och palsternacka idag och hon slukade alltihopa
. hon tyckte det var jättegott!! men jag såg att både denna o förra burken var kravmärkta o jag minns att Noah var mer förtjusta i de än de vanliga. hipp som du barbamamma sa brukade också vara poppis, men de tas inte in här på Ica...får shoppa loss nästa gång vi är i Tierp tror jag
. barnen sov förresten bra här inatt, jag känner mig nästan utvilad nu
.