Mamma Oscaria skrev 2011-12-04 21:38:47 följande:
Är det verkligen bra med fängelse för våra "barn"? Jag hör ibland när jag pratar med sonen att han tar efter intryck av de andra killarna han sitter med. Självklart så påverkas de av situationen. Att sitta inspärrad med andra i samma situation alla dagar. Bli inlåst största delen av dygnet ensamma med alla tankar.
Jag märker att han börjar tappa lite omdöme, men det blir nog bättre när domen är klar och han får komma på nån anstalt med någon form av sysselsättning.
Nu har jag skrivit av mej en stund.
Stor kram till alla er som är i samma situation som jag.
På häktet sitter man ensam.Inspärrad 23 timmar om dygnet. Personalen är hemsk, robotar som låser upp och igen, inte mycket mer. Man tycker att där borde det vara en bättre attityd eftersom de flesta inte fått sin dom än, men där är det absolut värst! Allt detta enligt min man som satt häktad i över ett år! 6 månader med restriktioner, vilket innebär att vi inte fick träffa honom, inte prata i telefon, bara skriva brev men inte prata om vad han var misstänkt för... Senare fick vi träffa honom, men bara bevakade korta besök och då inte heller prata om vad som hänt eller röra varandra. (Vår son, gjorde de tack och lov undantag för, han var 3 år då och ville ju förstås krama sin älskade pappa.)
Så att din son påverkas av andra på häktet, är knappast möjligt. Inte om han har restriktioner iaf. Utan restriktioner får han lite mer "frihet" och kan umgås med andra, men inte lika mycket som på anstalt där de träffar andra mellan 8-20 varje dag.
För oss har fängelsestraffet varit positivt, hur jobbigt och djävligt det än har varit. Min man vaknade och tog sitt ansvar som make och pappa. Hur man reagerar på straffet har med personligheten att göra. Vissa är mottagliga för förändring och andra inte.
Visst påverkas de av varandra, men långt ifrån alla kriminella (även de grovtkriminella) saknar en sorts broderligmoralkod (hur dumt det än låter), som gör att de (flesta) ändå är lojala och goda kamrater till varandra som pratar om känslor och saknaden av anhöriga. Min man satt med en Hells Angels medlem och de var bästa kompisar på just det sättet, att de pratade om sina barn och känslor kring att komma ut och varför de satt inne...