Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

vi med barn i fängelse

Finns det någon mer som har ett barn som ska avtjäna straff i fängelse?
    Jag har en son som avtjänar straff på 2 och ett halvt år. Jag saknar att ha kontakt med andra i samma situation. Det verkar  som om det inte finns något forum för oss föräldrar som har våra älskade barn bakom lås och bom. Finns ni? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-22 19:49
    Allt var ju så bra?! Vad hände? Det tog slut med tjejen och du började må dåligt, självskadade. Valde fel sällskap och nu har jag inte fått prata med dig på 3 månader!Jag går sönder. Hur fungerar kriminalvården? Vad har Just jag gjort för att förtjäna att inte på något sett ha koll på hur du mår och vad som händer dig min älskade son?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 19:53
    Tiden går och perspektivet ändras. Försöker att se att man som person har ett eget ansvar och gör sina val(även fast det är min älskade son). Förutsättningarna är just nu optimala det handlar i nuläget om vad han väljer att göra med sitt liv framåt!!! Jag finns till om det är val som är lagliga!Tack för alla era åsikter

• Svar på tråden vi med barn i fängelse
  • Anonym
    Anonym (Min dotter.) skrev 2010-08-22 19:34:02 följande:
    Ja, hon skall ju inte i finkan, för hon är för ung, men hon har gjort sig skyldig till brott, och kommer att få dryga böter, + samhällstjänst. Fattar inte varför "våra" ungar gör så mot os, när de vet hur mycket vi kommer att lida. Nog har jag varit en usel mor, så detta är väl det "straffet" man får själv.
    Jag vet att vi föräldrar till dessa barn verkligen gjort vårat bästa, vad mer kan man göra? Det är tragiskt att behöva ha barn som gör dessa val och att behöva stå ut med allt vad det innebär. Kram på dig

• Anonym

Vi är ju som vem som helst ju. inte bättre eller sämre än någon annan. varför klarar vissa barn att göra rätt val och andra inte. Ens självkänsla tar ju så mycket styk. Har verkligen gjort mitt bästa men det räckte tydligen inte. Andra tycks inte förstå att jag älskar mitt barn lika villkorslöst trots det som hänt. Det som återkommer är hans små fötter  som bebis. Hur 17 kunde det bli så fel??????????????

• Anonym
    Anonym (Min dotter.) skrev 2010-08-22 20:12:50 följande:
    Kram på me'{#emotions_dlg.flower} Vi kommer väl alltid att klandra os själva, fast det borde vi ju inte. Jag kan inte heller hitta någon dirrekt  "orsak", till varför mitt barn har gurit si g så illa åt. Inte nog med att hon förstör för sig själv, men hon förstör också min ekonomi, som kommer att innebära att hon förstör ännumera för sig själv. Hennes sparpengar kommer att gå till böterna, men de flesta av de pengarna har hon fått av mig. Så kanske är vi inte herre över det som sker, men man hoppades på att barnen var så förnuftiga att de kunde göra egna val, val som inte skadar någon, eller är det någon misslyckat "gen", som har smygit sig på?
    Att stå för vad man gör är för mig på något sätt det  man får göra. Jag antar att våra älskade ungdomar inte har förstånd att se bortom konsekvensen. Vi föräldrar kommer så klart att klandra oss själva! ven annars ska vi klandra? för vårat kött och blod? men jag vet att jag lagt all energi jag förmått på mina älskade ungar. Klassförälder, nattvandrande, skjutsande, idrottsförälder mm mm men det kan bli tvärnit ändå. och dessutom kommer vi få leva med konsekvenserna av våra älsklingar val  resten av våra liv. 
  • Anonym

Hejsan. Jag är en ung tjej som har blivit dömd för brott och inväntar min 3:e rättegång. Dom 2 första ggr fick jag dryga böter och ungdomstjänst eftersom jag inte var myndig men nu när jag är myndig så tror jag att jag kommer fängelse.. Och min bror avtjärnar ett straff på 3 1/2 år. Jag har märkt att min mamma mår jätte dåligt och klandrar sig själv och tror att hon varit en dålig mor men jag försöker få henne att förstå att det verkligen inte är hennes fel att vi inte tänker på konsikvenserna innan vi handlar. Jag och min bror har ärvt vår pappas temprament och väldigt korta stubin och jag har även märkt att när jag bara fått lite alkohol i kroppen så blir stubinen ännu kortare.. jag har därför gjort det valet att ge upp alkohol helt och jag hoppas att min bror gör desamma när han kommer hem igen. Jag mår jätte dåligt av att se min mamma må dåligt men jag hoppas att hon någon gång kommer att inse att det inte är hennes fel och att hon aldrig gjort något fel. Vi hade en ganska jobbig uppväxt då min far var våldsam och alkoholist men vår mamma gjorde allt hon kunde för att skydda oss och han tycker att hon lyckas bra. Jag älskar min mamma mer än något annat och jag vill verkligen inte se henne må dåligt. 

Jag tror verkligen inte att det är erat fel att era barn har gjort något olagligt utan bara att dom hamnat i dåligt umgänge och dom snart kommer inse att den livsstilen inte är bra och kommer ändra sig. 

• Anonym

Hej TS. Kontakta kriminalvården och kontakta KRIS (Kriminellas revanch i samhället). Kriminalvården borde kunna hänvisa dig till någon anhörigförening. Tack och lov handlar svenska fängelser också om rehabilitering och du och din relation till din son kommer att vara avgörande för hur han klarar sig när han kommer ut. Om er relation är dålig borde ni kunna få hjälp med att förbättra den.
    De flesta beslut man fattar i livet handlar bara om en själv och inte om någon annan. Någon skrev här " hur kunde han/hon göra så här mot mig" Jag tror inte att någon som begår ett brott gör det för att straffa någon annan än möjligen sig själv eller offret för brottet. Att gå runt och känna sig sårad som förälder hjälper varken föräldern eller barnet. Försök förstå varför det hände istället och hitta ett sätt att bli en del av lösningen på problemen.  Överge inte era barn för att de begått ett brott. Lägg energin på att ta reda på hur ni kan hjälpa dem till ett annat liv efter straffet istället. Kriminalvården brukar stötta besök och umgänge mellan intagna och deras familj. Det enda undantaget är om familjemedlemmen som vill besöka själv finns i straffgeristret men även då gör man undantag för nära anhöriga (och dit räknas mamma). Lycka till.

• Anonym

Är inte i denna situationen men förstår att det måste vara jätte tungt, jätte jätte tungt! Man är väl både besviken och arg och ledsen på samma gång ;-(
    Kram

Svar på tråden vi med barn i fängelse