• Yildirim

Tvätta sig efter toalettbesök

Hejsan!
    Jag som liten blev lärd av mina föräldrar att det endast skulle räcka med att torka sig med papper både efter kiss och bajs på toan. Jag har alltid varit extremt noga med att torka mig, Dock började jag inse tidigt i tonåren att det är ju egentligen fruktansvärt äckligt! Jag vet att 90% av svenskarna gör så, men dom tänker väl helt enkelt inte på det eller har ej lärt sig sköja underlivet efter toalettbesök som liten.

Har dessutom blivit av med mina flytningar HELT efter jag börjat skölja där.

Jag menar... Om ni råkar få hundbajs/kiss på benet, torkar ni med papper då eller tvättar ni av er? Svaret är givet. Samma gäller givetvis även då vi kissar och bajsar :)

• Svar på tråden Tvätta sig efter toalettbesök
  • Denebola
    Birry skrev 2010-08-24 10:05:18 följande:
    Jag blir mest bekymrad över den här renlighetshysterin - tycker att det är tragiskt att unga tjejer känner såhär (förmodligen mynnat ur två saker: behovet av att alltid "vara tillgänglig" för sex - och då alltid rena nog för oralsex, samt den generellt skapade "du duger inte som du är så du måste tvätta, ansa, raka, parfymera, tvättatvättatvätta in absurdum"
    Jag håller med. Det är väldigt ledsamt.
  • Yildirim

På coop kan man köpa toalett savetter som det står på bakom: Savett toilet är en extra mjuk, mild och återfettande våtservett att tvätta stjärten med efter toalettpapperet. Enbart toalettpapper gör dig helt enkelt inte riktigt ren. Med savett toilet hålls den känsliga huden runt anus mjuk. Vid daglig användning hjälper den att förhindrar att klåda och sved uppstår. Svalkar och lindrar även vid tillfällig klåda. Våtstarka och oparfymerade med samma pH-värde som huden. Granskade och starkt rekomenderade av hudläkare. Kan spolas ned i toaletten.

Men hallå !? Ni som säger att enbart vatten inte gör större skillnad än toapapper? Driver ni med mig? Klart att det gör! tar absolut inte bort alla bakterier men du sköljer bort osynligt smuts och lukter.

Och dom som är fattiga och inte har tvål då? Varför tror ni att dom duschar i vatten istället för att strunta i det totalt?

Ni som säger att ni inte blir sjuka av att bara använda papper har rätt! Men ni blir inte heller sjuka av att bara torka bort bajs med papper från benet. Man blir inte sjuk av att inte borsta tänderna. Man blir inte sjuk av att inte duscha på några veckor. thats it!

• Denebola
    Yildirim skrev 2010-08-24 12:56:59 följande:
    På coop kan man köpa toalett savetter som det står på bakom: Savett toilet är en extra mjuk, mild och återfettande våtservett att tvätta stjärten med efter toalettpapperet. Enbart toalettpapper gör dig helt enkelt inte riktigt ren. Med savett toilet hålls den känsliga huden runt anus mjuk. Vid daglig användning hjälper den att förhindrar att klåda och sved uppstår. Svalkar och lindrar även vid tillfällig klåda. Våtstarka och oparfymerade med samma pH-värde som huden. Granskade och starkt rekomenderade av hudläkare. Kan spolas ned i toaletten.

Men hallå !? Ni som säger att enbart vatten inte gör större skillnad än toapapper? Driver ni med mig? Klart att det gör! tar absolut inte bort alla bakterier men du sköljer bort osynligt smuts och lukter.

Och dom som är fattiga och inte har tvål då? Varför tror ni att dom duschar i vatten istället för att strunta i det totalt?

Ni som säger att ni inte blir sjuka av att bara använda papper har rätt! Men ni blir inte heller sjuka av att bara torka bort bajs med papper från benet. Man blir inte sjuk av att inte borsta tänderna. Man blir inte sjuk av att inte duscha på några veckor. thats it!
    Fast du. Det är inte riktigt en neutral part det där. De vill ju sälja.

Och nej, toalettpapper är inte bakteriedödande, men jag skulle vilja påstå att man blir tillräckligt ren av det.
  • Yildirim
    Denebola skrev 2010-08-24 12:59:50 följande:
    Fast du. Det är inte riktigt en neutral part det där. De vill ju sälja. Och nej, toalettpapper är inte bakteriedödande, men jag skulle vilja påstå att man blir tillräckligt ren av det.

Ja, dom vill sälja, men det stämmer också! Man blir väl halvren av toapapper skulle jag säga, och ja, jag tycker fortfarande dte är ohygeniskt att bara använda papper då mitt underliv inte är en "smuts-lya" precis som man bör rengöra sämre än resten av kroppen. utan jag vill ha den lika ren som resten av min kropp.
  • VinterEmma

Jag hade en liknande tråd fast med blöjbyte,
    om man tvättede av sitt barn varje gång man bytte blöja eller bara vid bajs.

Och i slutet är det alltid samma. De som tvättar försöker få de som inte tvättar att känna att de gör 'fel',
    de är äckliga ohygieniska personer som verkligen måste läras upp!

Jag tvättar mig inte efter toabesök, och jag tvättar heller inte sonen efter varje blöjbyte.
    Och jag tar inte åt mig om nån påstår att jag gör 'fel'..

Dock är det rätt kul att läsa alla inlägg här. Drömmer

• Mornie Alantie
    Yildirim skrev 2010-08-24 12:56:59 följande:

Kolla valfri produkt i affären, det kommer stå att den är bra. Det säljer dåligt om man skriver att produkten är onödig.

Om jag inte duschar på några veckor så stinker jag. Jag stinker inte av att torka mig med bara toapapper. Det är inte ohygieniskt heller eftersom det som eventuellt befinner sig mellan mina skinkor stannar där. Har jag bajs någon annanstans riskerar jag att föra det vidare om jag inte tvättar mig. Om man låter bli att borsta tänderna ökar risken för hål, så det kan du inte jämföra med.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • VinterEmma
    Yildirim skrev 2010-08-24 13:08:36 följande:
    Ja, dom vill sälja, men det stämmer också! Man blir väl halvren av toapapper skulle jag säga, och ja, jag tycker fortfarande dte är ohygeniskt att bara använda papper då mitt underliv inte är en "smuts-lya" precis som man bör rengöra sämre än resten av kroppen. utan jag vill ha den lika ren som resten av min kropp.
    Face it, den kommer aldrig vara lika ren, den kommer alltid lukta lite 'kön'.
    Och, det är heeelt normalt! Cool
  • Denebola
    VinterEmma skrev 2010-08-24 13:09:18 följande:
    Jag hade en liknande tråd fast med blöjbyte,
    om man tvättede av sitt barn varje gång man bytte blöja eller bara vid bajs.

Och i slutet är det alltid samma. De som tvättar försöker få de som inte tvättar att känna att de gör 'fel',
    de är äckliga ohygieniska personer som verkligen måste läras upp!

Jag tvättar mig inte efter toabesök, och jag tvättar heller inte sonen efter varje blöjbyte.
    Och jag tar inte åt mig om nån påstår att jag gör 'fel'..

Dock är det rätt kul att läsa alla inlägg här. Drömmer
    Faktum är att urea/karbamid är mjukgörande för huden så att låta bli att tvätta efter kiss kan faktiskt vara bra!

Men jag håller med. Är man inte överygienisk är man äcklig i deras ögon. Och ja, lite roande (och lite skrämmande) att läsa inläggen
  • Yildirim
    VinterEmma skrev 2010-08-24 13:10:39 följande:
    Face it, den kommer aldrig vara lika ren, den kommer alltid lukta lite 'kön'. Och, det är heeelt normalt!

Kön får den gärna lukta men osynligt smuts från kiss och bajs vill jag ha bort!
  • Yildirim

Ni kan ju tex inte låta en kille gå ner på er spontant ifall ni inte sköljer efter kiss och bajs ifall ni inte duschat innan....

Svar på tråden Tvätta sig efter toalettbesök