-
Förolämpning? Nej, det var en fråga. Det är ju skillnad på vem som gapar och i vilken omfattning. Men, visst, jag tar tillbaka frågan om den kändes obekväm, så får ni gapa vidare...StilaM skrev 2010-08-21 14:14:52 följande:Det är ju vanligt att man tar till förolämpningar när man känner att argumenten tryter, och eftersom du hittills bemött varje inlägg från mig med att helt enkelt låtsas att jag skrev något helt annat än vad jag gjorde, så antar jag att du helt enkelt inte har så mycket att komma med. Naturligtvis ser jag skillnad, men någon tidigare i tråden frågade varför ingen på FL gapade över vänstern, så jag försökte helt enkelt vara hjälpsam. Hade denne person efterfrågat en artikel från DN hade mitt inlägg ovan varit puridiotiskt, men så var ju nu inte fallet. Så det var alltså du som missade något.
-
Man kan börja med att följa lagen. Det gör allt för sällan många med invandrarbakgrund. Tyvärr. Jag såg några chockerande (eller för mig inte så chockerande) saker precis när jag satt och undersökte en sak, det här var spännande...Fru U skrev 2010-08-21 14:20:12 följande:Men vem ska ha rätt att bestämma vad som är sed? Du? SD? Alla som bor här?
Vem säger att man inte får tycka om Sverige?
-
Lagar framförallt. Det är ju ingen slum att Sverigedemokraternas ledamöter hotas öppet av Original Gangsters t.ex, de är ett hot mot alla organiserade kriminella. Dessutom håller många invandrare på med grov organiserad brottslighet, vilket jag anser är fel.Fru U skrev 2010-08-21 14:26:54 följande:Självklart ska man följa svensk lag i Sverige. Gillar man inte lagarna får man arbeta för att de ska förändras inom det system vi har idag (jag har svårt för s.k civil olydnad).
Men det är sällan lagar som brukar åsyftas när man säger att man ska följa svensk sed, eller hur.
Rånet i Västberga var väl inte så snällt. Media gör gärna rånarna till tuffa hjältar, men de anställda som nu har svårt att sova och mår skit psykiskt talas det inte mycket om.
Röstar man på något annat än Sverigedemokraterna tolkar jag det som att man antingen är dum, och då får jag försöka vara lite överseende. Eller att man tycker om brottslighet för att man själv inte har rent mjöl i påsen eller av andra anledningar gillar lite mer anarkistiska samhällen, och det respekterar jag. Jag förstår tanken. -
Nu måste jag ju invända mot alla SD-anhängare som börjar prata intelligens och IQ. Människor har objektiva och subjektiva egenskaper.
Längd t.ex är i allra högsta grad objektivt. Är en kvinna 158 cm lång, så är det nog ingen som bråkar om att den personen är kortare eller längre. Om alla i klassen säger att hon som är 158 är kortast i klassen så är det nog, om påståendet är korrekt, få som invänder och helt plötsligt tycker att hon är längst.
Vikt är en annan objektiv egenskap. Väger man 62 kg, så väger man så mycket. Det är inte så mycket att diskutera egentligen, det är ingen som plötsligt säger "Nej, men hon tycker jag väger minst 80 i alla fall, kanske 90". Det är inte en egenskap man kan ha så mycket mer åsikter om än huruvida det är mycket eller litet.
Skönhet eller utseende däremot är en subjektiv egenskap. Visst finns det de som uppfattas som väldigt snygga och de som uppfattas som väldigt fula av många. Men man hittar alltid någon som avviker. Även den fulaste kan ibland lyckas få ihop det med någon som uppfattas som riktigt snygg och alla runtomkring skvallrar och tycker att hon/han inte förtjänar honom/henne.
Personlighet är också en subjektiv egenskap. Det finns personer som uppfattas som karismatiska och andra som håller sig för sig själva och är mer reserverade. Den karismatiske personen har lätt för att få kontakt och blir snabbt populär, men även där finns undantag. Den som är lätt att tycka om kan uppfattas som ytlig medan den som är tillbakadragen uppfattas som intresant och djup.
Och IQ är just det, en subjektiv egenskap. Visst finns det personer som av många uppfattas som mer intelligenta än andra, men det är fortfarande subjektiva åsikter. Enligt västerländsk definition så har givetvis västerlänningar hög IQ, det vore konstigt annars. Det är självklart att en afrikan presterar dåligt på ett test där man ska se hur väl han matchar ideal som lyfts fram i Europa. Låt afrikanen utforma testet istället så kommer förmodligen utfallet att bli väldigt annorlunda.
Sedan finns Mensa och Triple Nine som menar sig kunna mäta människors IQ. Men allt testen gör är att utröna hur duktiga människorna är på att klara av testet. Att testet som sådant skulle ha någonting med IQ att göra är ett antagande. Möjligen rimligt sådant, men fortfarande ingenting mer eller mindre än ett antagande som aldrig kan ledas i bevis. -
Jag vet inte vad det där baseras på. Enligt Brås undersökning från 2005 var 2001 12% av alla invandrare misstänkta för brott mellan 1997-2001 (fem år). Det är en ganska hög siffra faktiskt. Skulle det röra sig om ren sannolikhetskalkyl och slumpen avgjorde vilka som begick brott så ger 0,88^5 (dvs 25 år) att 47% av alla invandrare begår brott över en 25 årsperiod.MammaG skrev 2010-08-21 14:55:18 följande:Vilket sanslöst skitsnack. Den absoluta majoriteten med invandrarbakgrund följer lagen i samma utsträckning som svenskar. Sverigedemokrater verkar effektiv förtränga att den finns en hyfsat stor andel kriminella svenskar också.
Nu är det ju inte slump som avgör. Vissa begår brott, andra inte. Men att 12% av alla invandrare hinner begå brott under en femårsperiod är ändå ganska mycket. Andelen växer naturligtvis över tid. Vissa begår ett brott en gång, sedan aldrig mer. Man snattar som ung eller liknande.
Enligt undersökningen från Brå växer dessutom invandrares överrepresentation i takt med att de utgör en större andel av totala befolkningen. Det förklara den explosion av mångkulturellt våld vi sett de senaste åren med mord, våldtäkter, rån och misshandel. -
Ja, det är ju ingen slump att Brå valt att bara granska en femårsperiod. 12% låter inte så mycket i folks öron. Men i själva verket är det en skrämmande hög siffra och med tanke på att man bara mätt de brott dessa begått de senaste fem åren så inser man att siffran blir snedvriden.livet leker skrev 2010-08-21 15:10:53 följande:Det är faktist sant, jag arbetade inom kriminalvården på ett fängelse och 80-85% som satt där hade invandrarbakgrund. Ett stort fängelse kan jag tillägga.
Det innebär att enligt Brå är en invandrare som sitter inne för ett mord han begick för 5,5 år sedan inte kriminell. Jag tror att de flesta svenskar är av en annan uppfattning... -
Jag vet vad du menar, men det baseras fortfarande på ett västerländskt ideal. Sedan kan det vara ett ideal vi hyllar och vill uppmuntra, men det är viktigt att veta varför resultaten ser ut som de gör. Det finns de som tar IQ-test som "bevis" för att svarta afrikaner inte är lika mycket människor som européer. Det enda det egentligen säger är att de inte presterar bra på testet, eftersom de inte uppfyller mallen för västerländska ideal särskilt väl.sumpbäver skrev 2010-08-21 15:12:58 följande:Om ditt inlägg syftade på mig så har jag inte sagt att ett högt IQ gör en människa bättre på något vis. Jag bara hängde på IQ-diskussionen.
Ett IQ-test visar på om du är bra på att se samband, ditt logiska tänkande. Ungefär: gör jag så, och sen så, så blir slutresultatet så här. Kan inte tänka mig att det finns olika sätt att tänka logiskt i världen.
Det säger ju som sagt inte mycket om människor. T.o.m Hitler kan ha haft ett skyhögt IQ.
Det kan låta nedvärderande, men be honom göra något som går i linje med idealen i den kultur han lever i istället, så kommer han förmodligen att prestera mycket bättre än många européer. Sedan kan afrikanerna fråga sig om det inte är de vita som låtit bli att utvecklas från neandertalstadiet. -
Gå gärna in och ha åsikter på det här:MirandaSthlm skrev 2010-08-21 15:18:34 följande:jag tycker att det måste till en ritkigt krafttag mot alla kriminella. Svenskar som begår brott skall in i fängelse som står i proption till brottet och invandrare som begår grövre brott skall utvisas till dess hemland och med livstids förbud för att återvända.
Om nån mer kollar på gränsbevakarna australien så tycker jag dom gör helt rätt med visum och direkt hemskick med folk som inte följer lagen .
www.familjeliv.se/Forum-5-65/m54094592.html -
Det är ju en sanning med modifikation. Det finns en diger lista av yrken man inte kan ansöka om man inte är ostraffad och den listan växer. Allt fler banker och finansbolag t.ex granskar sina anställda och likadant är det inom skola, vården osv.Fru U skrev 2010-08-21 15:35:04 följande:Har man avtjänat sitt straff så är man inte kriminell om man inte fortsätter begå brott. Dock kan man ju aldrig ta bort att personen faktiskt har begått brott.
-
Förmodligen för att det finns 100 andra trådar på FL som redan gör det, ingen av dem är i sak särskilt konstruktiva.Posh skrev 2010-08-21 15:45:04 följande:Men klart man undrar, varför vill du inte diskutera "allt som rör partiet" med icke SD anhängare? Blir det färre ryggdunkningar då? :)Ja, och där har vi två diametralt olika uppfattningar eftersom jag anser att du glömmer bort brottsoffren i ditt synsätt. Du offrar några oskyldiga för att ge de skyldiga mer frihet, det anser jag är moraliskt förkastligt.Fru U skrev 2010-08-21 15:46:01 följande:Jo, jag vet att synen håller på att ändras och jag tycker det är fel. Om man inte blir fri efter avtjänat straff finns det inget som motiverar att avstå brott om man redan en gång åkt dit. (grovt uttryckt).
Har man tagit sitt straff så ska man också ha avtjänat sitt straff, anser jag, och man ska inte bli fortsatt straffad (om man håller sig på den lagliga banan)