LaMoi skrev 2010-08-21 00:31:53 följande:
Nej för framtiden har vi inte sett än. Men visst vore det bra om alla bara kunde samsas och låta varandra vara? Visst så kommer det ju givetvis inte heller bli, men man kan väl hoppas? Att förspråka våld och hat är inte min melodi...
Harmonisk kommer världen inte att bli men idag växer barnen upp med människor från många olika länder och inte är det mer osämja mellan dom än svenskar?
Jag vet att folk resonerar som du och det är lite vackert faktiskt. Poetiskt nästan. Jehovas Vittnen brukade knacka dörr hos mig och visa bilder på folk på gröna ängar som spelade och sjöng. Det är väl lite så man vill se världen. Att alla älskar alla och kommer överens, man tror och hoppas att det blir så en dag.
Men det har gått tiotusentals år och människor kommer fortfarande inte överens med varandra. Sverige var ett hyfsat fridfullt land fram till för några decennier sedan. Få etniska motsättningar, låg kriminalitet. När rånet mot PK-banken med Norrmalmstorgsdramat inträffade 1973 så var det en jätrenyhet. TV var där och det var ett gigantiskt polispådrag. Något liknande hade Sverige aldrig upplevt.
Idag är rån vardagsmat. Det är så många bankrån, personrån, värdedepårån, värdetransportrån att folk inte bryr sig längre. Och jag hatar att "break it for you", men majoriteten av alla brott begås av individer med annan etnisk bakgrund än svensk. Så är den krassa verkligheten.
Jag följer polisens rapporteringar löpande. Jag har ofta kontakt med polismyndigheter runt om i Sverige. Och de gånger man lämnar ut signalement på rånare och förbrytare så är det "mörkhyad", "asiatisk" (mellanöstern), eller "svenska med brytning" som gäller. Signalement som media sedan aldrig vidareförmedlar, av politiska skäl.