Jessilicious skrev 2010-08-21 08:59:14 följande:
Jag såg på "De kallar oss rasister" och jag tycker det aldrig framkom vad SD står för. Det var heller ingen som riktigt visste, ändå skulle de rösta på dem. Den enda anledningen till att dem vill rösta på SD är för att de ogillar invandrare men inte riktigt kan stå för det rakt ut, eller har jag fel?
Att be Lena Sundström göra en dokumentär om Sverigedemokraterna är som att be Lars Ohly göra en dokumentär om Moderaterna. En sådan dokumentär är, alldeles oavsett vad man tycker om Sverigedemokraterna som parti, inte en dokumentär. Den är propaganda.
Propaganda är när man vinklar en åsikt och nyhetsflödet på ett sådant sätt att man förmår den som tittar, ser eller läser att anamma en viss ståndpunkt. Det är ganska ironiskt att TV4 använder en sådan metod, därför att det var nazisten Joseph Goebbels som gav ordet propaganda sin negativa klang och gjorde propaganda till vad det är idag. Joseph Goebbels var tysk propagandaminister.
Det tyska propagandamaskineriet var väldigt raffinerat och lärde sig tidigt att använda sig av omvänd psykologi, rätt ljud, ljussättning osv i dokumentärer för att förmå tittaren att tänka nazistiskt. Det tyska "ariska" skulle lyftas fram och fiendens avigsidor belysas. Tanken var inte att säga åt tittaren vad denne skulle tycka, utan att förmå denne att dra "rätt" slutsatser, ungefär som Lena Sundström gör i sina program.
Kort och gott. TV4 och Lena Sundström använder sig av nazistiskt inluerade tekniker för att bekämpa Sverigedemokraterna.