Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Tråden för oss som tänker rösta på SverigeDemokraterna!

MirandaSthlm skrev 2010-09-06 17:07:14 följande:
    Sverigedemokraterna
    Sverigedemokraternas valfilm mest sedda film på Youtube

2010-08-28 09:19

Mindre än ett dygn efter att Sverigedemokraternas valfilm presenterats har den seglat upp som Youtubes mest sedda film under dygnet, vilket är den främsta av totalt 19 olika utmärkelser den fått på Youtube för sin popularitet.

Utöver Youtube har filmen fått en mycket stor spridning även genom Sverigedemokraternas hemsida samt genom andra medier som lagt upp filmen i egna mediaspelare. Totalt har Sverigedemokraternas valfilm nu, på mindre än ett dygn, setts över 100 000 gånger och kommenterats tusentals gånger.

Trots filmens popularitet, och trots att nu flertalet sakkunniga jurister och ledarskribenter bedömt att filmen inte på något sätt bryter mot lagen, så vidhåller TV4, ännu utan att ha kunnat motivera sin bedömning i sak, att filmen är olaglig.

Produktionsansvarige Erik Almqvist kommenterar:

- Självklart är det oerhört glädjande att se vilka framgångar filmen har rönt redan 9 dagar innan TV-premiär. Däremot är det så klart trist att uppmärksamheten kommer av att landets största kanal försöker censurera oss.

- Filmen har hållit juridisk prövning och därmed kan TV4 förvänta sig att få betala skadestånd om man inte sänder filmen. Dessutom har vi nu börjat skissa på en alternativ reklamfilm som kommer väcka minst lika stort intresse som den första, men samtidigt omöjliggöra juridiska bortförklaringar.

Se filmen här:
    ">

" target="_blank">

Och du förstår inte varför så många har sett filmen?
    Vi tog upp den i dag på universitetet, där en ledande forskare ratade den totalt.
    Folk ser den och skrattar.

Jag hoppas att de visar den överallt. SD i ett nötskal liksom.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    MirandaSthlm skrev 2010-09-07 17:09:33 följande:

SD vill samtidigt slopa modersmålsundervisningen.
    -Vi tycker att det är väldigt kostsamt. Vi tycker inte att skattebetalarna ska bekosta det.

Finns det någon ideologisk poäng med det också?
    -Det är klart att det finns en ideologisk poäng med det. Modersmålsundervisning handlar inte bara om att man ska lära sig sitt eget språk, utan det handlar ju också om att man ska bejaka sitt ursprung och sin egen kultur och så och vi menar att det kan få en segregerande effekt.

Åkesson är pinsamt ouppdaterad.
    All forskning, precis ALL. Visar entydigt att, de elever som vid sidan av de vanliga studierna får läsa hemspråk (stimulera sitt modersmål) BÄTTRE klarar av de andra studierna.
    Man vet också att bejakandet av sitt eget språk och sin egen kultur nästan är en FÖRUTSÄTTNING för att kunna integreras i ett samhälle.
    En rotlös person kan inte växa nya rötter, de måste finnas där, det grundläggande "vem är jag".

Jag tycker verkligen detta är pinsamt av Åkesson.
    Jag vet också att TS inte tycker att statistik och fakta är så intressant, men i dessa fall är de ju faktiskt det.
    Det handlar inte om "PK studier" som är vinklade, utan år och år av forskning, såväl nationell som internationell.

I svenska skolan strävar man efter att alla ska FÅ vara olika under en gemensam värdegrund. Att studenter med ett annat modersmål än svenska får stimulera detta har bara, BARA visat sig positivt. Segregerande är det inte heller, då det sker inom ramarna för den övriga undervisningen.

"Ämnet modersmål är tvärvetenskapligt med basen dels i språkvetenskapliga ämnen som de olika språken, språkutveckling, tvåspråkighet och jämförande språkvetenskap dels i kulturhistoriska ämnen. Goda kunskaper i modersmålet gagnar lärandet av svenska, andra språk och andra ämnen i och utanför skolan. När modersmålet utvecklas ökar även förmågan att reflektera över, förstå, värdera och ta ställning till företeelser i omvärlden och att verka i ett demokratiskt samhälle. Behärskning av ett modersmål är en värdefull tillgång vid internationella kontakter och för att föra ut Sverige i världen."

http://www.skolverket.se/sb/d/3862

Men jag tycker Åkesson ska fortsätta komma med idiotiska förslag som går helt emot all rim och ranson. En dag spricker bubblan.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    2underbara skrev 2010-09-07 17:31:28 följande:
    Det är inte försvarbart att skattebetalare ska betala notan på att folk inte själva kan ta till vara på de språk som intresserar dem.
    Vill de traggla tecken och prata andra språk så är det ett demokratiskt land, det finns ingen som tvingar dem att inte använda egna  intjänade pengar och egen fritid på det de anser att de vill lägga det på så länge det håller sig inom lagens ramar.
    Klart det är försvarsbart.
    Invandrare betalar också skatt.

Hur skulle bejaka sitt modersmål INTE hålla sig inom lagens ramar?

Skollagen menar att det ska vara så och att det är en ren nödvändighet eftersom all forskning har kommit fram till att det endast har positiva effekter på studentens lärande i övrigt och utvecklingen av det svenska språket.

Jag märker ju att ni som förespråkar slopat modersmål har noll koll på vad det betyder, innebär, resulterar i eller hur skolan fungerar eller SKA fungera.
    Jag kan sitta och tycka illa om en massa som mina skattepengar går till, men detta handlar om barns rättigheter, utveckling, integrering, kunskap osv. Det ÄR inte bara en timme när man sitter och jiddrar somaliska, hemspråk handlar om extremt mycket annat för barnets utveckling än så.

Hemspråket, modersmålsundervisningen kommer aldrig slopas, så jag vet inte ens varför jag upprörs.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    MirandaSthlm skrev 2010-09-07 17:39:20 följande:
    Vill jag lära mej kinesiska så får jag nog bekosta det själv.
    Nej vi hade kinesiska som val på mitt gymnaisum.

Men det handlar inte om att lära sig ett nytt språk.
    Det handlar om barns utveckling, språkliga utveckling.
    Det handlar om att barn som får stimulera sitt modersmål, PRESTERAR BÄTTRE!
    Hade det bara kostat pengar, utan resultat, skulle det nog ifrågasättas av många, men med risk för att upprepa mig, så har all forskning visat att barn behöver stimulans av modersmålet, det är avgörande för språkutvecklingen i övrigt.

Att vara tvåspråkig har också bevisats göra barn mer flexibla och kreativa.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Jossan90 skrev 2010-09-07 17:43:15 följande:
    engelska är världens största språk så det är inte så konstigt och det lär sig ALLA barn, men arabiska tex lär sig bara vissa barn.
    Engelska är INTE världens största språk.

Hemspråk handlar INTE om "att lära sig ett nytt språk".
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    sumpbäver skrev 2010-09-07 17:44:23 följande:
    Tillvalsspråken vi har att välja på såklart. Anser de bestämmande att Långtbortistanska kommer bli viktigt för sverige så blir nog även det ett tillvalsspråk så småningom. De språken du angav klarade man sig på utmärkt i hela världen när det bestämdes, idag klarar man sig utmärkt på bara Engelska.
    Det handlar inte om det.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Jossan90 skrev 2010-09-07 17:44:27 följande:
    Ja precis, du kan inte bara gå och begära av staten att de ska betala kurser till dig för att lära dig kinesiska, låter rätt logiskt.
    Men läs inläggen!

Det handlar om BARNS UTVECKLING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    MirandaSthlm skrev 2010-09-07 17:51:24 följande:
    nej kanske inte men vi har tex nästan bara tv på svenska o engelska o träffar du nån på stan från ett annat land så lär ni prata engelska,.
    Snälla läs mina inlägg.

Hemspråk handlar inte om att gå runt på stan och snacka sitt språk.
    Det handlar om att det är bra för barnets utveckling och det gynnar barnets generella språkutveckling på så sätt att det lättare och snabbare lär sig svenska och presterar bättre.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    sumpbäver skrev 2010-09-07 17:49:19 följande:
    Jo det gör det.

Har vi råd att bekosta undervisning på all världens språk tycker du? Och till vilken anledning i.s.f?
    Kan du också läsa mina inlägg och citeta från skolverket?
    Hemspråk GYNNAR barns språkutveckling inom det svenska språket.
    Det är nästan avgörande för detta.

Jag är kanske inte insatt i allt, men just nu vet jag faktiskt vad jag snackar om och det gör nästan ont att se hur man vill rycka bort denna möjlighet för barn i skolan.
    Helt sjukt.

Ni förstår ju inte vikten av hemspråket.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place

SD vill att alla ska lära sig svenska, helst snabbt (det vill alla partier).

Man har hemspråk, som bevisat gynnar barns språkliga utveckling och snabbar på deras inlärning av det svenska språket.
    SD säger "slopa det".

Ni inser som sagt inte vikten av detta ämne och hur extremt viktigt det är för barn i skolan.
    Det handlar inte om "oh invandrare kostar", det handlar om att hjälpa dessa barn.
    Likaväl som vi är bredda att hjälpa svenska barn.

Sjukt, helt sjukt att göra skillnad på detta viset oh tro att det handlar om att kunna snacka ett språk på stan.
    Det är mer komplex, det handlar om hur att vara flerspråkig stimulerar inlärningen, gör barn mer kreativa, flexibla och bättre i skolan.
    Allt som gynnar barn, är icke kompromissbart.

Beautifully Human
Svar på tråden Tråden för oss som tänker rösta på SverigeDemokraterna!