Inlägg från: Stealth |Visa alla inlägg
  • Stealth

Tråden för oss som tänker rösta på SverigeDemokraterna!

2underbara skrev 2010-09-07 17:31:28 följande:
    Det är inte försvarbart att skattebetalare ska betala notan på att folk inte själva kan ta till vara på de språk som intresserar dem.
    Vill de traggla tecken och prata andra språk så är det ett demokratiskt land, det finns ingen som tvingar dem att inte använda egna  intjänade pengar och egen fritid på det de anser att de vill lägga det på så länge det håller sig inom lagens ramar.
    Så vi ska ta bort engelskaundervisningen också?
    Och teckenspråk för döva kanske?
    Och tyska/spanska/franska? Eller vilka språk är godkända?
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    2underbara skrev 2010-09-07 17:31:28 följande:
    Det är inte försvarbart att skattebetalare ska betala notan på att folk inte själva kan ta till vara på de språk som intresserar dem.
    Vill de traggla tecken och prata andra språk så är det ett demokratiskt land, det finns ingen som tvingar dem att inte använda egna  intjänade pengar och egen fritid på det de anser att de vill lägga det på så länge det håller sig inom lagens ramar.
    Det är inte försvarbart att skattebetalare ska betala notan för att lära ut ett språk som talas av knappt 11 miljoner människor i en värld där 6,8 miljarder människor bor. ATt undervisa ett språk som talas av 0,001% av jordens befolkning är ju helt befängt ur ekonomiskt perspektiv.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    Jossan90 skrev 2010-09-07 17:43:15 följande:
    engelska är världens största språk så det är inte så konstigt och det lär sig ALLA barn, men arabiska tex lär sig bara vissa barn.
    Ursäkta men...

Mandarin, en form av kinesiska är världens stösta språk.
    Följt av spanska.
    Följt av engelska
    hindi
    och arabiska.

Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    2underbara skrev 2010-09-07 17:56:19 följande:
    Du verkar inte vara med i matchen riktigt, eller är det jag som har missat att franska, spanska och tyska är obligatoriskt och att teckenspråk inte är nödvändigt för de som inte kan komunicera på annat sätt?

Själv ser jag inte den röda tråden i det du skriver som "svar" 
    Nej ingen verkar vara med i matchen riktigt, eftersom vissa tror att engelska är världens största språk.

Jag fattar inte hur tankegången går alls om vi nu kan använda skattepengarna till att barn utvecklas bättre genom att de får udnervisas i sitt hemspråk, så vad är problemet?

Varför ska vi inte använda skattepengar till något som genererar stålar till vårt land i slutändan?
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    2underbara skrev 2010-09-07 18:00:39 följande:
    Erfarenhetsmässigt så har jag, som helt vanlig människa, märkt att engelskan är det som hjälpt mig under de 2 åren jag var ute och reste eftersom de flesta kan göra sig förstådda på det språket.
    Känns som någon faktiskt tänkt till gällande vilket språk vi faktiskt läser och då syftar jag inte på de som är blinda av siffror utan uppenbarligen lever i verkligheten. 
    Jag har varit med om motsatsen, att engelskan varit helt bortkastad i flera länder.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-09-07 18:06:57 följande:
    Folk stirrar sig så blinda på "de utsugande invandrarna" att det går ut över viktiga saker som barns rättigheter att utvecklas i skolan.
    tråkigt....
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    Tindra 00 skrev 2010-09-07 18:29:26 följande:
    Men här är väl frågan egentligen prioritering?

Att pengar går till hemspråk eller exempelvis bättre sjukvård.

Personligen tycker jag att vården är i EXTREMT behov av mer resurser, högre löner, fler bra äldreboenden, fler lärare i skolorna - dvs grunderna i samhället. Hemspråk ser jag mer som ett "tillägg" när hela basen är täckt och fullgod....
    Hur kan man vara i extremt behov av högre lön?
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    Tindra 00 skrev 2010-09-07 19:17:41 följande:
    Följer du inte mediedebatter?
    jo, men det verkar inte andra göra...

"extremt behov"

ja, om vi får fler intelligenta peroner i sverige, så är chansen större att det kommer fram någon smart som kan få till det där med högre löner, för uppenbarligen har inte svenskar lyckats med det på hur många år somhelst, så vi berkar behöva lite IQ berikning i det här landet,
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    sumpbäver skrev 2010-09-07 20:39:09 följande:
    Inte läst er dabatt från början, men IQ är medfött och går inte att påverka nämnvärt. Skulle t.ex analfabetiska somalier berika vårat land på den fronten menar du?
    Analfabetism har inget med IQ att göra, isåfall är ju alla körda från början, eftersom ingen kan läsa och skriva från födseln Drömmer
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    sumpbäver skrev 2010-09-07 20:50:44 följande:
    Nordafrikaner har i undersökningar inte visat på vidare högt IQ.

Jasså, så alla invandrare är nyfödda som kommer?

du är ju rolig, hur r det med läsförmågan?
    Du skriver att IQ är medfött.
    Sen drar du in analfabetism som inte har med IQ alls att göra.
    Sen lyckas du dra slutsatsen att jag skulle mena att alla invandrare som kommer är nyfödda?

Ja, jag vet inte, jag väljer att skratta åt det totalt ologiska resonemanget helt enkelt. 

Vi behöver ha lite intelligent folk till sverige ASAP

Skaffa EGEN gillaknapp!
Svar på tråden Tråden för oss som tänker rösta på SverigeDemokraterna!