Min fru tappade lusten efter klimakteriet - skiljas?
Hej!
Jag är ny här på forumet men ser att det finns en hel del bra dialoger att ta del av. Själv är jag man 58 år och gift sedan 20 år med en jättebra kvinna som nu är 55 år gammal och vi har två fina barn i 15/20-årsåldern. Allt har varit bra i alla år och alla våra vänner säger att vi har mer av allt än de flesta. Vi är friska, ser ungdomliga och fräscha ut utan någon övervikt, har det bra ekonomiskt, barnen är jättebra i skolan, vi bor bra och vi har haft ett bra sexliv genom åren. Jag har aldrig tänkt tanken att vilja skiljas från detta. Men nu sedan ca tre år då min fru kom i klimakteriet har läget svalnat lite... Två gånger senaste året har min fru sagt att hon vill skiljas inte för att hon träffat någon utan för att hon behöver vara ensam för sig själv. Sedan har hon ångrat sig. Hur många gånger kan man göra så? Jag blir ju jättesårad och förstår ingenting. Till saken hör att vi har ganska stressiga arbeten båda två på rätt hög chefsnivå och jag har genom åren sett att min fru inte riktigt klarar av stressen. Hon tar med sig surdegarna hem och är nog ärligt talat rätt nära s.k. utbrändhet. Hon har svårt att sova, har fått ångestattacker, tryck över bröstet och är lättretlig och nu till det senaste - hon vill inte ha sex alls. Det är klart att man har mindre sex i stigande åldrar och barn som springer omkring mellan sängarna genom åren har ju fått det att bli mer sällan men vi har alltid haft det jättemysigt när tillfälle dykt upp och båda barnen sover hos kompisar eller när bara hon och jag har varit på resa. Allt har funkat så bra genom åren men nu är hon iskall. Dock gillar hon mig fortfarande och vi är inte på något sätt osams. Det har liksom blivit affärsmässigt mellan oss. Innan det blev så här för ett år sedan berättade hon för mig att hon upplevt två traumatiska sexövergrepp som tonåring och att hon av den anledningen anklagade sig själv och tappade livslusten under en jobbig period när hon var 16 år. Hon har vuxit upp i en bra men känslotom familj. Detta fick jag reda på när vi känt varandra i 25 år!! För ett år sedan var det en kille på hennes jobb som tog livet av sig och då kom alla minnen tillbaka som igår för henne och hon säger att allt detta gör henne känslokall. Det kan jag förstå och jag vill hjälpa henne att prata om det men hon bara sopar det under mattan och försöker vara stark. Som jag ser det så är hon inne i en nedåtgående spiral där hon stänger dörr efter dörr utan att ens vilja det själv. Hur kan jag hjälpa henne när hon inte vill prata om sina problem. Hur länge skall jag orka med att se vårt förhållande bli mer och mer affärsmässigt. Kan man tro att det går att vända? Vad kan jag göra för att hjälpa henne. Är det klimakteriet eller de psykiska problemen som är roten till hennes känslokallhet. Tänk att hon lyckats dölja allt detta för mig så länge. Vilket förhållningssätt skall jag ha? Jag är en glad kille som saknar denna typ av problem men känner nu att jag dras ner i en sörja av hormoniella och sexrövergrepps relaterade psykiska problem. Hur länge kan man tycka att jag skall stå ut med detta särskilt om det fortsätter nedåt...