Inlägg från: iVantansTider at Wordpress |Visa alla inlägg
  • iVantansTider at Wordpress

Sydafrika-tråd!

Vill bara meddela att det gick bra i domstolen för oss!
    Abba har gjort ett toppen arbete med att komplettera rapporten efter domarens önskemål, så idag var hon nöjd och skrev under pappren. Lyckan är förstås stor, och äntligen kan vi sluta oroa oss, slappna av och börja njuta på riktigt!
    Tack för alla lyckönskningar och böner, de har verkligen hjälpt. Kram till er alla! 

Hej på er alla

Jag snubblade på denna text när jag skulle läsa om återrapporter till Sydafrika på ACs hemsida. Med tanke på den dialog som förts här om att ha kontakt med volontärer från barnhem:

"...  Direktkontakt via mail till barnhemmet (eller till någon enskild person som arbetar eller är volontär på barnhemmet) är direkt oförenligt med riktlinjerna för adoptionsarbetet i Sydafrika och i vårt samarbetsavtal med Abba har vi förbundit oss att se till att sådan kontakt inte förekommer.
    Överträdelser mot detta kan äventyra det fortsatta adoptionsarbetet mellan Adoptionscentrum och Sydafrika... "  

Jag vill inte vara gnällig och jag förstår att det är roligt för er och ert barn att ha denna kontakt,  men snälla tänk er för, för alla andras skull....

Qermit skrev 2012-01-12 16:32:47 följande:
    Tack för svar Abc!

Nu till världens dummaste fråga... men jag måste bara få hjälp till lite positivt tänkande idag. OM det nu skulle vara så att Abba tycker att jag och min man inte alls är lämpliga föräldrar till något litet barn från SA. Då borde de väl hört av sig vid det här laget och bett oss att välja ett annat land?!
    Vi pratade på med L på Abba om just detta när vi var där nere och hon sa att om det är några som helst tveksamheten så talar dom om det när de gör den första "scanningen" av papper och livsbok, som de gör direkt när pappren kommer fram till dem. Hon sa att hon "känner" er som väntat länge väl och vet precis vilka ni är.
    Så det är inte fel på varken er eller era papper, för då skulle ni hört det för länge sedan!
    Antingen har inte "rätt" barn för er varit uppe på ett matchingsmöte eller (vilket är troligare) så är ni matchade redan och era papper håller på att förberedas för domstolen.

Håll ut, en dag, när ni minst anar det, ringer AC och då kommer det kännas så fantastiskt att ni inte tror att det är sant!

Kram  

Vi hade inget "intyg" för våran tro. Våran tro står omnämnd i våra hemutredning och i pappren som vi själva skrev, skrev vi att vi vill uppfostra barnet enligt kristen tro. Det räckte bra. Vi är inte heller aktiva i kyrkan.

Kostnaden för boende kan du beräkna genom att titta på de olika boende alternativen på www.break-away.co.za, sen kostar de olika aktiviteterna lite olika beroende på hur många man är- Nägra exempel är: ca 3000 för en två dagars safari, 1000 för elefantparken eller Soweto tur. Tur till Menlyn (stort köpcentrum) kostar ca 120(tur och retur) och ca 170 för enkel väg till flygplatsen.Dock skulle de börja med vägtullat på sträckan mellan Joburg och Pretoria så bilresorna där emellan skulle gå upp mycket. Alla priser är för en vuxen, när vi var nere nu innan jul. Hoppas det hjälper!

Jag kan lova er alla att det är trevligare att vänta här hemma i ovisshet än att sitta i en domstol som säger att de inte kan godkänna adoptionen! Håll modet uppe, snart kommer era besked
    Kram på er alla! 

gracel79 skrev 2012-04-02 08:13:11 följande:
    ...

Igår beställde jag ett litet fotoalbum som är som en hård pekbok, med ett litet handtag på, tänkte göra iordning det och ge till den nya familjemedlemen, så vi kan prata om vem mormor, morfar och farmor mfl är medan vi är i SA...
    Får man fråga vart ni beställde fotoboken från? (Förstår om du inte hinner svara nu i ditt lyckorus )
    SouthAfricamamma skrev 2012-05-06 09:32:07 följande:
    Norge har 23 par i Sør-Afrika nå, hvor mange som ligger i Pretoria vet jeg ikke, da mange har papirene sine i CapeTown.

Vi har hatt papirene i Pretoria i nesten 18 månder. 

De som fikk bb hadde hatt papirene i Pretoria i 22 måpnder tror jeg.

Det har kommet 6 bb fra CapeTown, men det hjelper jo ikke oss  som venter fra Pretoria.      
    Måste fråga, vem är det som väljer om pappren ska hamna i Pretoria eller Cape Town? Är det abba som förmedlar barnen i Cape Town också?? Vi i Sverige får inte välja vart pappren ska skickas, och vad jag vet har det inte kommit barn till Sverige från Cape Town på jätte länge...

Undrar bara om någon är intresserad av att ta del av informationen vi fick av AC och ABBA under forever families träffen? Eller har det kommit ut information från AC till er som väntar? 

Enligt ABBA så har de under en tid ägnat sig åt att bygga relationer med domstolar runt om i SA. Det har "burit frukt" och de har matchat ett "större" antal barn nu, (som jag förstod var inte alla bb utringda ännu) så antalet bb ska vara uppe i "det förväntade" antalet redan nu i sommar. Eftersom domstolarna är spridda över landet får man vara beredd att resa innom SA för att hämta sitt barn och bo där den första veckan. 
    Med tanke på problem som har varit i Pretorias domstol så kom frågan upp om någon familj har fått blankt nej i domstolen där nere, svaret var nej. Abba har ändrat sina rutinet så att de ska vara så gott som säkra på att det inte ska finnas något att anmärka på när man väl är i domstolen.
    AC är nu nere i önskat antal handlingar i SA, 25, och skulle starta upp mellan 2 och 4 familjer redan i sommar. Anledningen till att de har minskar antalet handlingar är att det ska bli en genomsnitts väntetid i landet på mellan 6 till 18 månader. Abba tror att det fortfarande kan komma 30 bar till sverge i år, möjligt att det kan komma fler nästa år.

Detta är ingen absolut sanning utom vad jag uppfattade av vad som sades! Men hoppas det har givit en någorlunda sann bil av läget i SA nu. Alla lät väldigt hoppfulla över framtiden... 

hellokitty1 skrev 2012-07-11 11:44:59 följande:
    Puffar lite för min fråga som inte fick något svar.. 
    Hoppas någon kan svara! Tungan ute 
    Man får nog veta det mesta. När man får bb får man en utförlig rapport om barnet, både om det "medicinska" (alla genomgår ju läkarundersökningar), barnets historia och lite om hur barnet är och tycker om. Den rapport dom vi fick var på tre sidor och innehöll tre kort. Har varit liknande för våra vänner som också adopterat från SA.

Hoppas det svarade på din fråga.  
Svar på tråden Sydafrika-tråd!