• Julianna

10 veckors lov per år - hur får man semestern att räcka till?

Hej!

Min son börjar i 6 års verksamhet nu i dagarna. Har räknat det till ca 10 veckors lov per år.
    Hur får man semestern att räcka till? Hur gör ni?

Vi har dåligt med både föräldradagar kvar och nästan ingen hjälp från familjen.

Blir ju att man får ta typ 1 veckas gemensam semester - sen får man vara ensam med
    barnen eller vadå?

Hur gör ni?

• Svar på tråden 10 veckors lov per år - hur får man semestern att räcka till?
  • Menhir

Alla jag känner har haft problem, framförallt under lågstadieålder. Sommarlovet är en rest från när barnen behövdes som arbetskraft under sommaren men numer är det mest till besvär vad det verkar.

Dela semestern så gott det går och använd fritids/semesterfritids eller vad kommunen har, NÅGOT brukar finnas i vilket fall. Själv minns jag att jag gick på någon aktivitet som kyrkan anordnade. Här i kommunen finns också fotbolls"skola", aktiviteter av olika slag man får betala för etc etc - en hel näring har växt fram för barn som behöver tillsyn under sommaren!!

Men krångel är det för många. Kankse dags att införa kortare lov för småbarnen??

• Tant Green

Det är väl till och med 15 veckor... sportlov, påsklov, höstlov, jullov (2 veckor) och sommarlov (10 veckor). Låter jättejobbigt! Med lite tur har väl barnen någon klasskompis vars föräldrar har samma problem, så man kanske kan hjälpas åt att ta hand om dem.

• Punkster
    Majsan70 skrev 2010-08-11 18:56:24 följande:
    Man har ju barnen på fritids när man inte har semester.
    Håller med. Fritids brukar ha öppet alla lov och studiedegar, utom ett par veckor på sommaren och ev. ett par dagar kring jul.
  • Lia85

Frita De brukar göra lite extra roliga saker på loven med de barn som är där, iaf på Gabriel skola. Sportlovet brukar verkligen bli just ett sportlov, med ex bowling, bad, skidor och skridskor.
    Nu på sommaren kan de ju gå ett par veckor efter skolavslutningen, sen vara ledig och sen gå ett par veckor innan skolstart.

Veckoloven kan de tex gå på frita mån-ons och lediga tor och fre, dvs en långhelg så blir det ändå lite lovkänsla.

• Kodia

Men fritids är ju öppet samma dagar som förskolan! Under loven är ju de barn som har arbetande föräldrar på fritids. Fritids har vissa stängningsdagar (som förskolan hade), och vissa veckor på sommaren bruakr det vara sammanslagningar mellan flera skolor, men för övrigt är fritids öppet, även om det är lov.

• Tuffen

Jag är lärare själv och älskar loven! Det är superhärligt att få vara med barnen på loven, och det ska vi absolut inte ta bort.

• Tuffen

Och ja, man får vara ensam med barnen bitvis. I sommar är jag ledig 9 veckor, maken tar ut 3 veckors semester. Det blir 6 veckor som jag är ensam hemma med barnen, och det gör absolut ingenting. Varför skulle man inte kunna vara ensam hemma med barnen???

• hjärnladyn
    Tuffen skrev 2010-08-12 08:59:15 följande:
    Jag är lärare själv och älskar loven! Det är superhärligt att få vara med barnen på loven, och det ska vi absolut inte ta bort.
    Ja, men nu är ju inte alla lärare. hur skulle det se ut? ;)

För de många föräldrar skapar ju de många loven problem.

För egen del har vi inte behövt oroa oss för det än, våra barn är små och går på förskolan. Men tänker att vi kommer att ta hjälp av mor- och farföräldrar så mycket de kan7orkar, ha semster om lott, arbeta hemifrån, utnyttja fritids etc.
  • hjärnladyn
    Tuffen skrev 2010-08-12 09:01:47 följande:
    Och ja, man får vara ensam med barnen bitvis. I sommar är jag ledig 9 veckor, maken tar ut 3 veckors semester. Det blir 6 veckor som jag är ensam hemma med barnen, och det gör absolut ingenting. Varför skulle man inte kunna vara ensam hemma med barnen???
    För att det är viktigt som familj att också kunna vara lediga alla tillsammans. Ni får ju 3 veckor ihop eftersom du är ledig så länge.

Självklart kan man vara hemma själv med barnen också, men jag och säkert många med mig vill vara ledig tillsammans med sin partner också. För förhållandets skull.
Svar på tråden 10 veckors lov per år - hur får man semestern att räcka till?