Erkki skrev 2010-08-12 19:27:41 följande:
jag motfrågar då igen hur har ni gjort hitintills? Loven har ju alltid funnits bara för att han nu går i förskoleklass och inte på förskola är det ju ingen större skillnad i hur man lägger upp året?
De flesta föräldrar på min skola är lediga mellandagarna vid jul och några dagar kring påsk och sen på sommarlovet hur de saxar vet jag inte men de flesta barn går ngn vecka efter skolavslutningen oftast fram till midsommar (minst) och sen börjar de i början på augusti hur föräldrarna är lediga vet jag inte men de saxar nog några av veckorna.
Höst och sportlov är det ofta många barn på de fritidshem jag varit på.
Du har rätt! Loven har funnits där hela tiden och jag tror att det mest sitter i min skalle; Illustionen att sommarlov och andra lov ska vara just lov på hemmaplan. Vi har löst det så hittills att barnen har gått på förskola och haft ledig ca 5-6 veckor på sommaren och några dagar vid jul och några dagar vid påsk. Höstlov har de aldrig haft, de har då gått på förskolan. Men på nåt sett så har det känts mer ok att ha barnen på dagis för allla andra barn är där och de har kompisar. I skolan verkar det inte vara lika vanligt att barnen går på fritids på precis alla lov och bara är lediga (hemma) ca 5 veckor på sommaren. Grannar och kompisar till oss har haft sina barn hemma jättelänge och ofta på övriga lov också. Jag har nog skapat mig en bild av att andra har sina barn hemma...fast det kanske inte är så för alla barn och föräldrar. Tack för alla reflektioner, det har hjälpt mig att få ordning på tankarna kring detta!