Inlägg från: Julianna |Visa alla inlägg
  • Julianna

10 veckors lov per år - hur får man semestern att räcka till?

Hej!

Min son börjar i 6 års verksamhet nu i dagarna. Har räknat det till ca 10 veckors lov per år.
    Hur får man semestern att räcka till? Hur gör ni?

Vi har dåligt med både föräldradagar kvar och nästan ingen hjälp från familjen.

Blir ju att man får ta typ 1 veckas gemensam semester - sen får man vara ensam med
    barnen eller vadå?

Hur gör ni?

• Svar på tråden 10 veckors lov per år - hur får man semestern att räcka till?
  • Julianna

Hej!

Tack för alla svar!

Jag räknade fel, det är ju ca 15 veckor på ett helt år. Ännu "värre". Och givetvis kommer vi att få utnyttja fritids.
    Men jag tänker lite så här. Att ha lov för mig är att ha lov från allt vad skolmiljö heter. Att få vara
    hemma med familjen. Visst, man har lov från skolan men inte från skolmijlön utan då är man på fritids och någon annan än familjen tar hand om ens barn.

Jag vill inget hellre än att vara med mina barn och jag har absolut inga problem att vara ensam med barnen. Men, jag vill gärna ha mer än 1 vecka gemensam semester som familj och min make!

Jag vill ju att mina barn ska få mer än 4 veckors sommarlov (dvs vara hemma). Fattar inte vitsen med lov annars som sagt.

Vad är vitsen med lov? Är det att barnen ska slippa just själva skolplikten med läxor och sånt? Förlåt mina dumma frågor, men det här är som en ny värld för mig.

Är jag ensam om att känna så här?

• Julianna
    Erkki skrev 2010-08-12 19:27:41 följande:
    jag motfrågar då igen hur har ni gjort hitintills? Loven har ju alltid funnits bara för att han nu går i förskoleklass och inte på förskola är det ju ingen större skillnad i hur man lägger upp året?

De flesta föräldrar på min skola är lediga mellandagarna vid jul och några dagar kring påsk och sen på sommarlovet hur de saxar vet jag inte men de flesta barn går ngn vecka efter skolavslutningen oftast fram till midsommar (minst) och sen börjar de i början på augusti hur föräldrarna är lediga vet jag inte men de saxar nog några av veckorna.

Höst och sportlov är det ofta många barn på de fritidshem jag varit på.
    Du har rätt! Loven har funnits där hela tiden och jag tror att det mest sitter i min skalle; Illustionen att sommarlov och andra lov ska vara just lov på hemmaplan. Vi har löst det så hittills att barnen har gått på förskola och haft ledig ca 5-6 veckor på sommaren och några dagar vid jul och några dagar vid påsk. Höstlov har de aldrig haft, de har då gått på förskolan. Men på nåt sett så har det känts mer ok att ha barnen på dagis för allla andra barn är där och de har kompisar. I skolan verkar det inte vara lika vanligt att barnen går på fritids på precis alla lov och bara är lediga (hemma) ca 5 veckor på sommaren. Grannar och kompisar till oss har haft sina barn hemma jättelänge och ofta på övriga lov också. Jag har nog skapat mig en bild av att andra har sina barn hemma...fast det kanske inte är så för alla barn och föräldrar. Tack för alla reflektioner, det har hjälpt mig att få ordning på tankarna kring detta!
  • Julianna
    Kodia skrev 2010-08-13 19:38:06 följande:
    Känn ingen skuld för att lämna på fritids under loven! Det gör nästan alla! På fritids brukar de göra massa roliga saker då, och barnen hinner verkligen leka länge med varandra, utan att en av den skall hem efter en timme... Det är stor skillnad mot skoldagarna.

Där mina barn går är de flesta barnen där på loven. Mina barn är jättebesvikna på att de nästan aldrig får gå på lov-fritids! (Jag är lärare)

Det jag kan rekommendera är att se till att inte behöva omsorg under sammanslagningsveckorna, och att kunna lösa studiedagarna.
    Tack för tipset! Ska försöka undvika sammanslagningsdagarna och studiedagar, det  borde ju funka!
Svar på tråden 10 veckors lov per år - hur får man semestern att räcka till?