Julianna skrev 2010-08-13 19:18:32 följande:
Du har rätt! Loven har funnits där hela tiden och jag tror att det mest sitter i min skalle; Illustionen att sommarlov och andra lov ska vara just lov på hemmaplan. Vi har löst det så hittills att barnen har gått på förskola och haft ledig ca 5-6 veckor på sommaren och några dagar vid jul och några dagar vid påsk. Höstlov har de aldrig haft, de har då gått på förskolan. Men på nåt sett så har det känts mer ok att ha barnen på dagis för allla andra barn är där och de har kompisar. I skolan verkar det inte vara lika vanligt att barnen går på fritids på precis alla lov och bara är lediga (hemma) ca 5 veckor på sommaren. Grannar och kompisar till oss har haft sina barn hemma jättelänge och ofta på övriga lov också. Jag har nog skapat mig en bild av att andra har sina barn hemma...fast det kanske inte är så för alla barn och föräldrar. Tack för alla reflektioner, det har hjälpt mig att få ordning på tankarna kring detta!
Känn ingen skuld för att lämna på fritids under loven! Det gör nästan alla! På fritids brukar de göra massa roliga saker då, och barnen hinner verkligen leka länge med varandra, utan att en av den skall hem efter en timme... Det är stor skillnad mot skoldagarna.
Där mina barn går är de flesta barnen där på loven. Mina barn är jättebesvikna på att de nästan aldrig får gå på lov-fritids! (Jag är lärare)
Det jag kan rekommendera är att se till att inte behöva omsorg under sammanslagningsveckorna, och att kunna lösa studiedagarna.