• Millam5

Hur kan jag få hjälp med äggdonator?

Hej!

Jag och min sambo försöker få barn och vi visste att det var bara att vända sig till IVF för jag har Endometrios och kan inte bli gravid naturligt. Jag har fått hjälp genom IVF en gång med min föredetta och vi fick då tvillingar.
    Nu var detta över 5 år sedan och det visar sig nu att mina ägg inte är dugliga. Inget hände när vi prövade IVF. Detta har ju varit jätte jobbigt att smälta och speciellt för min sambo som inte har egna barn. Hoppet tändes när vi hörde om äggdonation. Vi lyckades även få tag i en kompis som ville hjälpa oss men hon blev inte godkänd. Nu är kön så lång och vi måste vänta 2-3 år innan det kanske är vår tur. Finns det någon där ute som vet vad vi kan göra?! Känns så otroligt långt bort, är tacksam för all hjälp och svar vi kan få!! /Millam5 

• Svar på tråden Hur kan jag få hjälp med äggdonator?
  • Stumpan84

Varför blev inte er vän godkänd? Visste inte det var så hårda regler för ÄD...

• Hemliga damen

babybaby..och Marelb -  när man är gammal som jag har man inget alternativ att välja mellan om något skall hända snabbt. D vs man blir helt enkelt tvungen att vända sig utomlands, där de oftast är anonyma.

Bette har en poäng både vad gäller genetiska barn och forskningen, även om hon uttrycker sig drastiskt med "idiotiskt".

Tror det är viktigt att vara lite försiktig med tyckandet i en tråd som heter Svårt att få barn- Äggdonation och där Millam vill ha stöd för vart hon kan vända sig. Inte åsikter om anonymitet o s v. Den diskussionen bör tas i en tråd där den hör hemma.

• Millam5

Hej! Tack alla för era svar! Jag kan tänka mig att det finns många därute som tror att man försöker "komma före" i kön som finns här i Sverige. Det är klart att det är jobbigt att vänta på något som man längtar efter. Fast alla vi som inte kan få barn och nu kan tänka sig ÄD har väl provat ALLT. ? ! Vi  har väntat, stått i kö och många av oss har gjort en massa IVF försök utan resultat. Förutom det finns det vi som dessutom har Endometrios och lider av just detta. I mitt fall går det nästan inte en dag utan att jag blir påmind om det. Jag försöker ALLT för att försöka hitta en äggdonator och hellst här i Sverige eftersom vi inte har så mycket pengar. Jag har börjat äta p-piller igen för att se om mina smärtor minskar och för att inte Endometriosen ska förstöra för mig mer. Tiden är den jag är orolig över. Så visst, vänta måste ju alla men det betyder ju inte att man inte kan försöka med ALLA medel!
    Stumpan84; Det är väldigt hårda regler. Man måste vara helt frisk och det är tydligen inte godkänt om man har gluten ens. Vilket våran kompis nu hade. Så vi fortsätter att leta!

• Stumpan84
    Millam5 skrev 2010-10-08 18:51:22 följande:
    Hej! Tack alla för era svar! Jag kan tänka mig att det finns många därute som tror att man försöker "komma före" i kön som finns här i Sverige. Det är klart att det är jobbigt att vänta på något som man längtar efter. Fast alla vi som inte kan få barn och nu kan tänka sig ÄD har väl provat ALLT. ? ! Vi  har väntat, stått i kö och många av oss har gjort en massa IVF försök utan resultat. Förutom det finns det vi som dessutom har Endometrios och lider av just detta. I mitt fall går det nästan inte en dag utan att jag blir påmind om det. Jag försöker ALLT för att försöka hitta en äggdonator och hellst här i Sverige eftersom vi inte har så mycket pengar. Jag har börjat äta p-piller igen för att se om mina smärtor minskar och för att inte Endometriosen ska förstöra för mig mer. Tiden är den jag är orolig över. Så visst, vänta måste ju alla men det betyder ju inte att man inte kan försöka med ALLA medel!
    Stumpan84; Det är väldigt hårda regler. Man måste vara helt frisk och det är tydligen inte godkänt om man har gluten ens. Vilket våran kompis nu hade. Så vi fortsätter att leta!
    Ahh okey då förstår jag!
  • Marelb
    Bette skrev 2010-10-07 17:40:56 följande:
    Du har ju egna genetiska barn, du kan ju resonera så. Men för oss som får barn genom ÄD så är det inte så för många.

Jag har valt land med helt anonyma donatorer, donatorn är en donator som vilken annan donator som helst. Ibland tror jag att många här i Sverige anser att de donerar liv men det gör de icke, de donerar en del men det krävs två delar till det glömmer folk bort, det behövs spermier och det behövs en livmoder där barnet växer. Helt idiotiskt och vara nyfiken på eventuella barn som blir till av donation, de har ingenting med donatorn att göra mer än att det genetiskt sätt kan kopplas. Men forskning har visat att i den livmodern som barnet växer, den personen styr vilka gener som ska framträda och hur de ska framträda. Epigenetik, det är mycket intressant.

Bette
    Men vad har det att göra med att jag har genetiska barn? Det finns ju många mottagare som också tycker att lagen i Sverige är bra och att barnet har rätt att veta sitt ursprung. Varför tycker du att jag är IDIOTISK som är nyfiken? Att vara nyfiken betyder INTE att jag tror att barnet är "mitt" på något som hellst sätt. Barnet påverkas från början av att växa i sin mammas mage och sedan växa upp med sina riktiga föräldrar precis så som du skriver -det tror jag också! Men måste det utesluta att att jag inte får vara nyfiken? Jag vill ju liksom vara "förberedd" OM det skulle höra av sig någon om 18 år. Att vara lite nyfiken är nog ett sätt för mig att förbereda mig på det... Likaså är jag medveten om att ingen kanske höra av sig.
    Hemliga damen skrev 2010-10-08 16:09:17 följande:
    babybaby..och Marelb -  när man är gammal som jag har man inget alternativ att välja mellan om något skall hända snabbt. D vs man blir helt enkelt tvungen att vända sig utomlands, där de oftast är anonyma.

Bette har en poäng både vad gäller genetiska barn och forskningen, även om hon uttrycker sig drastiskt med "idiotiskt".

Tror det är viktigt att vara lite försiktig med tyckandet i en tråd som heter Svårt att få barn- Äggdonation och där Millam vill ha stöd för vart hon kan vända sig. Inte åsikter om anonymitet o s v. Den diskussionen bör tas i en tråd där den hör hemma.
    Visst, får väl vara lite försiktigare. MEN det känns som att vi halkade in på det här med anonymitet tack vare/på grund av Bettes inlägg (nr7). Jag skrev "svar" på det av bara farten. Jag har ju heller inte sagt att det är "fel" att åka utomlands. Tvärtom så skrev jag ju det som ett svar på TS fråga...
    Millam5 skrev 2010-10-08 18:51:22 följande:
    Jag önskar er lycka till i letandet. Som jag nämde tidigare tror jag, skulle jag mycket väl kunna tänka mig korsdonation om det gällde en nära vän. Såklart att ni inte vill vänta mer! Jag skulle väl också göra allt för att hitta en egen donator och korsa. Men ur min synvinkel, just nu, borde det ju vara mest rättvist att donera till den först i kön som passar vilket ju medför att också ni sist i kön kommer närmare målet! Än en gång: Lycka till!!!

Kan ju också tilläga för sakens skull att jag precis anmält mitt intresse och är alltså ingen godkänd donator än men hoppas såklart på att bli det.
    Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • Fru Sveden

Vet ett par som var i Finland och fick hjälp (vet inte vad det kostade) men jag tror dom dels gjort de försök man får gratis via Landstinget och dels började kvinnan bli för gammal. Hur som helst fick dom ett ägg donerat och där dom gjorde det försöker matcha in kvinnan som donerat ägget med mammans utseende så i detta fallet är dottern super lik sin mamma trots att det är ett donerat ägg.

Ts om ni har en person som vill donera sitt ägg till er får ni starta behandlingen med en gång då eller måste ni stå i kö i alla fall?

• NKmamma
    Fru Sveden skrev 2010-10-08 23:58:34 följande:
    Vet ett par som var i Finland och fick hjälp (vet inte vad det kostade) men jag tror dom dels gjort de försök man får gratis via Landstinget och dels började kvinnan bli för gammal. Hur som helst fick dom ett ägg donerat och där dom gjorde det försöker matcha in kvinnan som donerat ägget med mammans utseende så i detta fallet är dottern super lik sin mamma trots att det är ett donerat ägg.

Ts om ni har en person som vill donera sitt ägg till er får ni starta behandlingen med en gång då eller måste ni stå i kö i alla fall?
    Donatorn måste bli godkänd, och hon ska ta prover två gånger med 6 månaders mellanrum innan det kan bli av.
  • Fru Sveden
    NKmamma skrev 2010-10-09 00:01:33 följande:
    Donatorn måste bli godkänd, och hon ska ta prover två gånger med 6 månaders mellanrum innan det kan bli av.
    Jo att donatorn måse bli godkänd förstod jag, men om det är så att dom får börja med behandlingen med en gång om dom hittar en äggdonator så går det ju ändå fortare än om dom måste stå i kön.
    Felix 08-06-20, Kevin 10-07-31
  • Millam5

Om man hittar en "egen" donator så får man starta behandlingen ganska direkt. Det är så min läkare har sagt till mig och därför han uppmanat mig att försöka hitta någon som kan ställa upp. Det är jätte lång kö annars om man bara ska vänta, tyvär.

• plupp06
    Millam5 skrev 2010-10-09 10:12:30 följande:
    Om man hittar en "egen" donator så får man starta behandlingen ganska direkt. Det är så min läkare har sagt till mig och därför han uppmanat mig att försöka hitta någon som kan ställa upp. Det är jätte lång kö annars om man bara ska vänta, tyvär.
    Hej, förstår ditt dilemma med att hitta en donator, jag var själv i samma sits förut och har inget bra svar på din fråga tyvärr. Vart ska du göra din behandling? Min gynläkare som skickade remiss för ÄD sa att kön var läng dvs 1 år men när jag kom i kontakt med Huddinge var kön över 2 år, gahhhh!!!  Nu var detta snart 3 år sedan och jag vet att köläget har blivit markant bättre, det skiljer inte alls så lång tid mellan att ha en korsdonator som att stå i vanliga kön. Tror att fler fått upp ögonen för att donera i samband med diverse repotage (exempelvis i vårdguiden).
  • plupp06
    Fru Sveden skrev 2010-10-09 07:36:12 följande:
    Jo att donatorn måse bli godkänd förstod jag, men om det är så att dom får börja med behandlingen med en gång om dom hittar en äggdonator så går det ju ändå fortare än om dom måste stå i kön.
    Tror att korsdonatorn måste donera först innan man får sätta igång, så har iaf jag fått det förklarat, men det kan ju vara olika från klinik till klinik. Sedan kan säkert åldern spela roll, är man som mottagare nära att falla över åldersgränsen så skyndas säkerligen processen på.
  • Mirakelbarn

Kan berätta att det i Linköping bara är kö på 6 månader nu, kanske något för er!
    Lycka till, kram 

Svar på tråden Hur kan jag få hjälp med äggdonator?