• MammaEmelie91

Ung mamma hit & ung mamma dit, vem FAN bryr sig?

Här på FL dyker det titt som tätt upp trådar med att unga mammor får sååååå mycket skit utav de äldre och det är såååå synd om dessa unga mammor.
    Dom blir arga om någon äldre säger något och ger igen exakt lika mycket. På bloggar läser man "UNG mamma till xxx". Jaha vem bryr sig om du är ung eller ej?

Jag har själv varit inne i den svängen och tyckt synd om mig själv, lagt in migsjälv i facket UNG MAMMA, nu på senare tid har jag insett att jag är en MAMMA. Kvittar om man är 15 eller 50, man är fortfarande en mamma.
    Hur skulle det sett ut om en på 45år sa GAMMAL MAMMA om sig själv?

Nää, jag tycker allt detta börjar bli riktigt löjligt!

mammatillebbaa.blogg.se - 19år & blivande 2barnsmamma!
  • Svar på tråden Ung mamma hit & ung mamma dit, vem FAN bryr sig?
  • Underbara ungar
    gryning2 skrev 2010-08-10 11:21:54 följande:
    Jag tycker det låter toppen att ha hunnit med 3 st vid 28 års ålder =) Tänk vad du är ung sen när dina barn är uppvuxna =)
    Precis När jag är 43 är äldsta grabben 20, tösen 18 och lillgrabben 16. Blir inte bättre än så
    Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • lovegun

Håller helt och hållet med dig!
    För att vara helt ärlig så tycker jag inte att jag har fått dom där blickarna från "äldre" som alla "unga mammor" snackar om.
    Jag får bara glada blickar och fina kommentare!
    Men jag kan nog få lite himmlande ögon och skrattande bakom ryggen utav unga tjejer i min egen ålder (utan barn) Men det är fan ingen äldre som har kollat snett på mig...kanske bara jag som inte märker nått eller så är det andra som inbillar sig? :S

Tycker nog också att man hör mer skit snack ifrån "unga mammor" om äldre än tvärtom!

Skit i "unga" och "gammla" mammor, så länge man har barn så är man en MAMMA! Punkt slut.

• Rocktroll

Håller med jag skrev t.om ett blogginlägg om detta nyss haha. Aningen less på alla mödrar som gör sig själv till offer och främst unga. Att man får blickar när man går med magen i vädret eller barnvagn beror nog inte så mycket på ens ålder som att folk avundas en eller är allmänt nyfiken. Jag tittar på andras barn och när det kommer en tjej med magen i vädret kan jag småtitta men det är för att jag själv är så vansinnigt avundsjuk då jag själv försöker bli med barn. För övrigt antar näst intill alla att jag är en "ung mamma" iom att jag ser betydligt yngre ut än jag är. Får tex visa leg när jag köper snus och idag trodde en förskolelärare på dotterns dagis att jag precis slutat gymnasiet...jag är 26 Tungan ute men jag har aldrig fått några negativa kommentarer, just kanske för att jag inte placerar mig ett fack.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Dais

Visst är det töntigt att kalla sig för "ung mamma till xxx", så som det är töntigt att göra reklam för sig med "19 år och blivande 2barnsmamma"
    Vad spelar åldern för roll? som du själv sa, lite dubbelmoral har vi här..

• Lois
    Dais skrev 2010-08-16 15:15:21 följande:
    Visst är det töntigt att kalla sig för "ung mamma till xxx", så som det är töntigt att göra reklam för sig med "19 år och blivande 2barnsmamma"
    håller med!
  • MammaEmelie91
    Dais skrev 2010-08-16 15:15:21 följande:
    Då delar vi olika uppfattningar där... Jag hade lika gärna kunnat skriva 86 och blivande tvåbarnsmamma... På min blogg står det tex "Emelie 19år, mamma till Ebba (feb -08) och gravid med bebis nr 2"
    Då är de ju samma med min dotters ålder att jag inte ska skriva ut den ;)
  • Rosa socka
    MammaEmelie91 skrev 2010-08-17 12:04:03 följande:
    Då delar vi olika uppfattningar där... Jag hade lika gärna kunnat skriva 86 och blivande tvåbarnsmamma... På min blogg står det tex "Emelie 19år, mamma till Ebba (feb -08) och gravid med bebis nr 2"
    Jag tycker också att bloggar med texten UNG MAMMA TILL CHEWYN och 19 år & blivande 2-barnsmamma är ganska likt varandra, båda spelar på ung ålder och att man har barn.

Jag undrar alltid över varför man måste "chocka" med åldern, ung mamma hit och ung mamma dit är det ofta i många bloggar och såna intresserar mig inte det minsta. Det jag tycker är viktigast är att man är en mamma, en förjävla bra sådan dessutom i vilken ålder man än är.
    När jag ser gravida eller tjejer med barnvagn så brukar jag inte fokusera på vilken ålder de kan tänkas vara i, jag tittar för att jag älskar graviditeter och bebisar/barn.

Min uppfattning är också att största tjafset kommer från tjejerna som ser sig som unga mammor som skriker om att de visst är en bra mamma trots åldern och blahidej för att i samma mening kasta skit på "gamla" mammor om att det är bättre att vara ung för att man orkar mer och så är diskussionen igång, igen.
    ❤ Oliver april -09 , Lillasyster BF 101227 ❤
  • MammaEmelie91

Då borde ju även mitt anvnamn vara ganska så likt, heter ju emeliiie1991. Hoppsan min ålder märktes... KAn förstå erat tankesätt men jag håller inte riktigt med :)

• Rosa socka

Nej användarnamnet är inte riktigt samma sak ändå för det är många som lägger till det, även fast det finns såna som heter t.ex "ungmamma95" och DÅ är det att skylta med sin låga ålder och att man är mamma. Då väljer man att förknippas med sin ålder och att man är mamma, samma sak med bloggarna som det står med stor text att det är en s.k ungmammablogg.

Det konstiga är att många skriver i en liten inforuta på bloggen att hon är ung och har barn men kan minsann ta hand om sitt barn trots sin ålder och att hon älskar barnet, alltså börjar försvara sig direkt innan man som läsare kunnat läsa inlägg och bilda sig en uppfattning.
    Man behöver inte skrika ut sin ålder och att man är en ung stolt mamma som klarar sig lika bra som äldre mammor, om någon tror på fullaste allvar att man är en dålig mamma för att man är i en viss ålder så kan den människan inte tänka längre än vad näsan räcker och vad spelar det för roll vad såna människor tror om en?

❤ Oliver april -09 , Lillasyster BF 101227 ❤
  • MammaEmelie91
    Rosa socka skrev 2010-08-17 14:02:37 följande:
    Nej användarnamnet är inte riktigt samma sak ändå för det är många som lägger till det, även fast det finns såna som heter t.ex "ungmamma95" och DÅ är det att skylta med sin låga ålder och att man är mamma. Då väljer man att förknippas med sin ålder och att man är mamma, samma sak med bloggarna som det står med stor text att det är en s.k ungmammablogg.

Det konstiga är att många skriver i en liten inforuta på bloggen att hon är ung och har barn men kan minsann ta hand om sitt barn trots sin ålder och att hon älskar barnet, alltså börjar försvara sig direkt innan man som läsare kunnat läsa inlägg och bilda sig en uppfattning.
    Man behöver inte skrika ut sin ålder och att man är en ung stolt mamma som klarar sig lika bra som äldre mammor, om någon tror på fullaste allvar att man är en dålig mamma för att man är i en viss ålder så kan den människan inte tänka längre än vad näsan räcker och vad spelar det för roll vad såna människor tror om en?
    I en "presentation" på en blogg så kan jag förstå att folk kanske skriver "Hej jag heter XXX och är XXår gammal och är mamma till XXX på XXår......" Det gör jag själv och även dom s.k äldre mammorna som bloggar skriver att dom är si och så gamla, heter si och så & deras barn är så gamla. Men att skriva "Hej jag heter XXX och är en ung mamma till XXX på XXår..." Ja du förstår säker hur jag tänker? :)

Som jag skrev tidigare i tråden så var jag likadan med att skrika ut att jag var en ung stolt mamma Nu när jag ser tillbaka förstår jag faktiskt att folk trodde att jag inte klarade det, för nu om någon frågar hur gammal man är, vad man gör osv o man säger att man är 19år, mamma och väntar sitt andra barn DÅ reagerar inte folk alls som dom gör om man sagt "Jaaaaa men jag fick mitt första barn när jag var 17, jag är en ung och stolt mamma PLUS att jag är gravid och jag är en sååååå bra mamma".
    Hoppas du förstår hur jag menar :)
  • Dais

hahaha, nej. Du gjorde bort dig och kan inte bortförklara dig. Erkänn bara, kom inte och spela smartis.

• Sunkiissed

Jag tycker man kan skriva "ung mamma" precis lika mkt som att man kan skiva "19 år & snart 2 barns mamma"

Lika mkt som jag skriver Tvilling mamma ( vem bryr sig? varför inte bara skriva sitt namn? )

Jag borde kunna skriva Ung Tvilling Mamma då jag fick dem som 19åring men det blir så långt  =)

Överallt här på FL finns de fack, Unga mammor, tvillingmammor, prematurmammor, hemmaföräldrar, 40+ ossv.

Jag skulle kunna presentera mig som Sandra Lindholm - Tvillingmamma till prematurer födda v24, hemmamamma & ung. Haha, men tar det jag känner betyder mest, vilket är tvillingmamma =)

& jag tycker det är bra att de som kommenterar min blogg skriver i sitt namn lite om vem de är för då kanske jag blir nyfiken på att kolla tillbaks =)

• Manchester
    SandraLindholm skrev 2010-08-23 21:55:09 följande:
    Jag tycker man kan skriva "ung mamma" precis lika mkt som att man kan skiva "19 år & snart 2 barns mamma"

Lika mkt som jag skriver Tvilling mamma ( vem bryr sig? varför inte bara skriva sitt namn? )

Jag borde kunna skriva Ung Tvilling Mamma då jag fick dem som 19åring men det blir så långt  =)

Överallt här på FL finns de fack, Unga mammor, tvillingmammor, prematurmammor, hemmaföräldrar, 40+ ossv.

Jag skulle kunna presentera mig som Sandra Lindholm - Tvillingmamma till prematurer födda v24, hemmamamma & ung. Haha, men tar det jag känner betyder mest, vilket är tvillingmamma =)

& jag tycker det är bra att de som kommenterar min blogg skriver i sitt namn lite om vem de är för då kanske jag blir nyfiken på att kolla tillbaks =)
    De olika rubrikerna här är inte riktigt samma sak som att basunera ut att man minsann är en UNG MAMMA, eller vad det nu handlar om. Här är det väl mer ett sätt att hitta människor som befinner sig lite i samma fas i livet eller som kanske brottas med samma problem. Får man barn när man är 17 kan man ha funderingar kring hur det blir med föräldrapenning (man har troligen inte hunnit jobba ännu), om man ska försöka läsa färdigt gymnasiet direkt eller hellre ta ledigt ett år och liknande saker. Det är kanske inte så stor idé att vända sig exempelvis till mig med de frågorna. Jag var 34 när jag fick första barnet och har verkligen ingen aning om gymansiemammors speciella problem. På samma sätt kanske mammor på 40+ är oroliga över att inte hinna få syskon till sina barn. Både de allra yngsta och de allra äldsta kan uppleva att de har väldigt lite gemensamt med andra föräldrar på öppna förskolan. En mamma på 45 kan ta illa vid sig om vikarien på dagis tror att hon är barnets mormor, liksom 18-åringen kan tycka att det är jobbigt att bli misstagen för storasyster eller barnvakt. I alla de fallen kan det vara skönt att prata av sig med andra som är någorlunda i samma situation.

Det är väl inte konstigare än att jag kan presentera mig som adoptivmamma eller mamma till en astmatiker i en tråd där det har ett värde för informationen. Handlar tråden om något specifikt kring adopterade barn så blir ju det jag skriver förmodligen mer intressant om läsaren får veta att jag har egen erfarenhet av adopterat barn. Däremot finns väl sällan någon anledning att berätta att dottern är sonen har förkylningsastma om tråden handlar om hur barn lär sig cykla eller vilka regnkläder som är bäst.

Jag har också väldigt svårt att förstå varför man går i försvarsställning långt innan någon ens har kommit med en anklagelse. Varför starta en tråd med rubriken "Jag är 16 år och ändå en jättebra mamma!". Ingen har väl sagt något annat? Eller varför lägga in en sidfot med en text typ "Ung mamma till Robin". Vem har frågat efter åldern? Blir det man har att säga viktigare, mer sant eller på något sätt annorlunda för att det kommer från en ung mamma? Även om skriver om tips på kul saker att göra med barnen en helg i Göreborg?
  • Manchester
    MammaEmelie91 skrev 2010-08-17 12:04:03 följande:
    Men där har vi nog en skillnad mellan de flesta under 25 och de flesta som är äldre än så. Barn är alltid noga med sin egen ålder. Min son blir förnärmad om någon påstår att han är fyra. Han är faktiskt fyra och ett halvt! Min dotter är sju och ett halvt, men har hunnit bli så stor att det räcker att säga sju. En 18-åring brukar inte ha något emot om man säger att hon är i övre tonåren, men hon tycker nog fortfarande att åldern är rätt viktig, att den säger något om henne. Få 18-åringar har en bästa kompis som är 28.

Någonstans runt 25 brukar det där förändras. Åldern blir inte så viktig längre. Ens egenskaper verkar inte längre hänga samman med åldern. Alltså berättar man hellre andra saker om sig själv. Jag är 41, men har vänner som är såväl tio år yngre som tio år äldre. Vi är olika gamla, men har så mycket annat gemensamt. Om jag ska beskriva mig själv så berättar jag hellre att jag är lärare, gift och har två barn. Det säger mer än åldern. Få männiksor hör åldern 41 och tänker "Aha, en sådan där 41-åring, det vet man ju hur de är". Men presenterar man sig som 19-åring så utgår nog både man själv och folk runtomkring ifrån att åldern säger något om ens person

Att man presenterar sina barn med ålder är väl inte konstigt alls. Det är inte så stor skillnad på att vara en mamma på 29 eller 37, men det är en enorm skillnad på att vara mamma till en tvååring eller en tioåring.
  • Sunkiissed
    Manchester skrev 2010-08-23 22:15:16 följande:
    De olika rubrikerna här är inte riktigt samma sak som att basunera ut att man minsann är en UNG MAMMA, eller vad det nu handlar om. Här är det väl mer ett sätt att hitta människor som befinner sig lite i samma fas i livet eller som kanske brottas med samma problem. Får man barn när man är 17 kan man ha funderingar kring hur det blir med föräldrapenning (man har troligen inte hunnit jobba ännu), om man ska försöka läsa färdigt gymnasiet direkt eller hellre ta ledigt ett år och liknande saker. Det är kanske inte så stor idé att vända sig exempelvis till mig med de frågorna. Jag var 34 när jag fick första barnet och har verkligen ingen aning om gymansiemammors speciella problem. På samma sätt kanske mammor på 40+ är oroliga över att inte hinna få syskon till sina barn. Både de allra yngsta och de allra äldsta kan uppleva att de har väldigt lite gemensamt med andra föräldrar på öppna förskolan. En mamma på 45 kan ta illa vid sig om vikarien på dagis tror att hon är barnets mormor, liksom 18-åringen kan tycka att det är jobbigt att bli misstagen för storasyster eller barnvakt. I alla de fallen kan det vara skönt att prata av sig med andra som är någorlunda i samma situation.

Det är väl inte konstigare än att jag kan presentera mig som adoptivmamma eller mamma till en astmatiker i en tråd där det har ett värde för informationen. Handlar tråden om något specifikt kring adopterade barn så blir ju det jag skriver förmodligen mer intressant om läsaren får veta att jag har egen erfarenhet av adopterat barn. Däremot finns väl sällan någon anledning att berätta att dottern är sonen har förkylningsastma om tråden handlar om hur barn lär sig cykla eller vilka regnkläder som är bäst.

Jag har också väldigt svårt att förstå varför man går i försvarsställning långt innan någon ens har kommit med en anklagelse. Varför starta en tråd med rubriken "Jag är 16 år och ändå en jättebra mamma!". Ingen har väl sagt något annat? Eller varför lägga in en sidfot med en text typ "Ung mamma till Robin". Vem har frågat efter åldern? Blir det man har att säga viktigare, mer sant eller på något sätt annorlunda för att det kommer från en ung mamma? Även om skriver om tips på kul saker att göra med barnen en helg i Göreborg?
    Nej jag vet att de inte är samma sak, men menade bara att jag inte tycker det gör något om man skiver Ung Mamma

Har väl aldrig sagt att det är FEL med dessa rubriker i forumen, snarare väldigt bra då det är lättare att hitta det man vill. Precis som att man kanske vill hitta en tråd som heter "Unga mammor" eller liknande, varför är det så "fult" att skriva att man är en ungmamma? Precis som att jag skriver att jag är Tvilling mamma.
    Man vill visa lite med sitt namn vem man är vilket jag inte tycker är fel oavsett vad man räknar sig själv som =)

Nej jag förstår inte heller varför man ska behöva försvara sig som ung/gammal mamma, men startar man en tråd som heter "jag är 16år & är en lika bra mamma som alla andra" så får man räkna med att folk hoppar på en med det ena och det andra om vilken oansvarig mamma man är, precis som en som är 45 år får räkna med att höra att hon är oansvarig för att vara så gammal.
    ( Detta är inget jag tycker för jag struntar helt hur gammal/ung man är )

Förstår inte riktigt vad du ville med det du skrev då jag inte påstod något i det du skrev =)

& vad man har som sidfot är väl upp till var och en, jag har min bloggadress men ingen har frågat efter den. Finns de som har sina barns namn, ingen har frågat efter dem, vissa har citat eller något annat de känner för.
    & jag förstår inte varför man ska störa sig på det, men det är hur jag är, jag stör mig inte på skitsaker ( enligt mig)  =)
Svar på tråden Ung mamma hit & ung mamma dit, vem FAN bryr sig?