Manchester skrev 2010-08-23 22:15:16 följande:
De olika rubrikerna här är inte riktigt samma sak som att basunera ut att man minsann är en UNG MAMMA, eller vad det nu handlar om. Här är det väl mer ett sätt att hitta människor som befinner sig lite i samma fas i livet eller som kanske brottas med samma problem. Får man barn när man är 17 kan man ha funderingar kring hur det blir med föräldrapenning (man har troligen inte hunnit jobba ännu), om man ska försöka läsa färdigt gymnasiet direkt eller hellre ta ledigt ett år och liknande saker. Det är kanske inte så stor idé att vända sig exempelvis till mig med de frågorna. Jag var 34 när jag fick första barnet och har verkligen ingen aning om gymansiemammors speciella problem. På samma sätt kanske mammor på 40+ är oroliga över att inte hinna få syskon till sina barn. Både de allra yngsta och de allra äldsta kan uppleva att de har väldigt lite gemensamt med andra föräldrar på öppna förskolan. En mamma på 45 kan ta illa vid sig om vikarien på dagis tror att hon är barnets mormor, liksom 18-åringen kan tycka att det är jobbigt att bli misstagen för storasyster eller barnvakt. I alla de fallen kan det vara skönt att prata av sig med andra som är någorlunda i samma situation.
Det är väl inte konstigare än att jag kan presentera mig som adoptivmamma eller mamma till en astmatiker i en tråd där det har ett värde för informationen. Handlar tråden om något specifikt kring adopterade barn så blir ju det jag skriver förmodligen mer intressant om läsaren får veta att jag har egen erfarenhet av adopterat barn. Däremot finns väl sällan någon anledning att berätta att dottern är sonen har förkylningsastma om tråden handlar om hur barn lär sig cykla eller vilka regnkläder som är bäst.
Jag har också väldigt svårt att förstå varför man går i försvarsställning långt innan någon ens har kommit med en anklagelse. Varför starta en tråd med rubriken "Jag är 16 år och ändå en jättebra mamma!". Ingen har väl sagt något annat? Eller varför lägga in en sidfot med en text typ "Ung mamma till Robin". Vem har frågat efter åldern? Blir det man har att säga viktigare, mer sant eller på något sätt annorlunda för att det kommer från en ung mamma? Även om skriver om tips på kul saker att göra med barnen en helg i Göreborg?
Nej jag vet att de inte är samma sak, men menade bara att jag inte tycker det gör något om man skiver Ung Mamma
Har väl aldrig sagt att det är FEL med dessa rubriker i forumen, snarare väldigt bra då det är lättare att hitta det man vill. Precis som att man kanske vill hitta en tråd som heter "Unga mammor" eller liknande, varför är det så "fult" att skriva att man är en ungmamma? Precis som att jag skriver att jag är Tvilling mamma.
Man vill visa lite med sitt namn vem man är vilket jag inte tycker är fel oavsett vad man räknar sig själv som =)
Nej jag förstår inte heller varför man ska behöva försvara sig som ung/gammal mamma, men startar man en tråd som heter "jag är 16år & är en lika bra mamma som alla andra" så får man räkna med att folk hoppar på en med det ena och det andra om vilken oansvarig mamma man är, precis som en som är 45 år får räkna med att höra att hon är oansvarig för att vara så gammal.
( Detta är inget jag tycker för jag struntar helt hur gammal/ung man är )
Förstår inte riktigt vad du ville med det du skrev då jag inte påstod något i det du skrev =)
& vad man har som sidfot är väl upp till var och en, jag har min bloggadress men ingen har frågat efter den. Finns de som har sina barns namn, ingen har frågat efter dem, vissa har citat eller något annat de känner för.
& jag förstår inte varför man ska störa sig på det, men det är hur jag är, jag stör mig inte på skitsaker ( enligt mig) =)