• Webbredaktör

Diskutera Socialdemokraterna

Här kan du diskutera Socialdemokraterna med andra medlemmar på FamiljeLiv.
  • Svar på tråden Diskutera Socialdemokraterna
  • bengan

Om man röstar på moderaterna så röstar man för ett sämre samhälle och i deras värld får man inte va sjuk eller handikappad eller arbetslös
    och så blir dom rika rikare och dom fattiga fattigare heldre mona sahlin  än idioten fredrik som vill rusta ner välfärden och försämra för dom sjuka och handikappade och arbetslösa det är bara titta på dom 4 åren som dom har suttit .
    Sluta klaga på mona titta bara på hur lyckad politik fredrik har fört haha vilket skämt och alla hans ministrar han utsåg som inte hade rent mjöl i påsen

HEJA MONA

• biologiskaklockan

Om man bortser från åsikter om Mona Sahlin så är ju socialdemokraterna det parti som också är ett arbetarparti som också vill att folk ska jobba och få jobb och har flera förslag och lösningar på det. De ska göra det lättare för företag att anställa osv. Så där skiljer de sig inte så mkt. Det de skiljer sig åt är att moderaterna och alliansen med sin politik skapar stora klyftor i samhället. Där det faktiskt är så att man tar från de fattiga som redan kämpar och knappt något har och ger till de som redan har i överflöd.
    Jag kan inga exakta siffror i huvudet men tror 47 000 ca utförsäkrades förra året. I år ska 20 000 troligtvis utförsäkras och årsskiftet 15 000.
    Jag är en av dem som troligtvis kommer göra det. Jag kommer troligtvis inte ens få bli deltidssjukskriven.
    För att jag är frisk? Nej
    För att mina dagar har gått ut.
    Och för att enligt den nya regeringen så ska jag antingen bedömas vara sjuk för resten av mitt liv ( 30 år drygt) och vem kan säga det
    el så kastas jag ut för att jobba el gå på soc. Det finns inga mellanting.
    Jag har många diagnoser en av dem är ångest, och de andra påverkas starkt av oro och ångest. Att oroa sig för att bli utan pengar el i bästa fall få 4000 mindre i månaden ( när jag redan ligger på gränsen att klara mig) förstår att jag kommer inte må bättre.
    Jag och många andra vill inte va sjuka. Jag arbetstränar och går till läkare och psykologer men KAN inte vara anställd.
    Alliansen ser ner på mskor som inte jobbar, det finns inte mkt tro på mskan,
    bara för att några utnuttjar systemet så gör de flesta inte det.
    Jag har varit sjukskriven både innan alliansen och efter
    läkarna säger att det blivit så hårt så det är inte ide att ens ansöka om intyg
    en duktig läkare på östermalm (privat) berättade att det gick knappt att söka färdtjänst för de äldre trots att de inte såg el knappt kunde gå. Han sa att det blivit så hårt sista åren att det inte ens är ide att ansöka egentligen.

Jag förstår om många inte har förtroende för mona sahlin
    men om sossarna vinner är det ju inte bara hon som sitter i riksdagen från socialdemokraterna
    ju fler som röstar destu fler andra sossar får vi ju med i riksdagen

Rösta på sossarna för att sverige inte ska bli som USA med ökade klyftor
    och när man står där och verkligen behöver hjälp så ska man få det
    Sverige har varit unikt på det viset
    men det håller på att försvinna
    Med Mona på köpet så behöver vi ett sverige där alla har chansen
    oavsett bakrund och ekonomiska förhållanden
    och hur frisk man är

Sossarna har aldrig sagt att man inte ska jobba

Det största hånet är när Moderaterna säger att de vill ha trygghet till alla
    hur då??!!
    Genom att utförsäkra tusentals
    utan trygghet alls

Sälja ut hyresrätter så man måste köpa för att få en egen bostad och då ha 15 procent i kontantinsats
    (minst 150 000 i sthlm..)
    Stockholms bostadskös lgh får plats på ett A4.

• marilin
    Jes P skrev 2010-09-03 18:10:08 följande:
    Vad fanken gör vi med Mona Sahlin? Hur får vi bort henne?

Jag kan inte rösta på henne ... jag vill absolut inte se henne som statsminister så jag vill rösta MOT henne .. Alltså vill jag, som är allt annat än moderat rösta på Reinfeldt i riksdagsvalet (han är åtminstone trovärdig).

Om någon har en infallsvinkel på detta dilemma så skriv ..  
    För min del röstar jag inte på person utan efter vilken politik partiet står för och vilka värderingar. För mig finns bara S som alternativ.

Jag skulle aldrig få för mig att rösta på ett annat parti bara beroende på partiledaren, oavsett vad jag tycker/tänker om personen i fråga för han/hon ändå fram den politik jag vill ha och de värderingar jag delar.
  • marilin
    Carolina7501 skrev 2010-09-04 14:20:00 följande:
    carita1974 skrev 2010-08-28 15:42:17 följande:

Hej!
    Jag är mamma till 3 barn.Varav 2 har adhd/as.Har sj adhd och pluggar.
    Jag har fått för mig...och rätta mig om jag har fått för mig att det skulle gynna mig att rösta på socialdemokraterna?

En fördel med Alliansen är ju möjligheten att välja skola till exempel. Det skulle kanske kunna gynna dina barn. Valfriheten ger ju också en mångfald av skolor. Hörde talas om en friskola i Uppsala som är mycket duktiga när det gäller barn med tex adhd och eleverna jag pratade med var mycket nöjda med att de hade kunnat byta från sin tidigare kommunala skola.
    Det beror ju på hur man ser på saken. Jag vet många med barn med tex adhd, autism och asperger som blivit bortvalde av privata skolor för att de kostar för mycket pengar och det tycker ju alliansen är helt i sin ordning.
  • Minoo

Då kanske ni är rätt gäng att hjälpa mig, för jag är förvirrad! Jag vill rösta på S, men jag kan inte sluta störa mig på, eller vara rädd för speciellt två saker som jag läst om. 1: ang brottsbekämpningen, att de vill sänka till att en fånge kan komma ut efter halva tiden ist för två tredjedelar. Och självklart att dom inte tycker att straffen OCH domarna mot sexualbrott bör skärpas. Jag blir förbannad när jag ser att en person kan få tio år för ett bankrån men bara 1,5 år för grov våldtäkt. Sånt gör mig mörkrädd! Är pengar viktigare än människors liv och framtid? 2: att de vill bestämma över att föräldraledigheten ska fördelas 50/50 mellan mamman/pappan!!!! Det är väl ändå föräldrarnas egna personliga val om mamman ska sluta amma o börja pumpa?? Det ska inte någon annan människa få bestämma över! Är det verkligen såhär? Kommer det bli såhär om S vinner?

• MalinEddie
    Minoo skrev 2010-09-09 14:02:37 följande:
    Då kanske ni är rätt gäng att hjälpa mig, för jag är förvirrad! Jag vill rösta på S, men jag kan inte sluta störa mig på, eller vara rädd för speciellt två saker som jag läst om. 1: ang brottsbekämpningen, att de vill sänka till att en fånge kan komma ut efter halva tiden ist för två tredjedelar. Och självklart att dom inte tycker att straffen OCH domarna mot sexualbrott bör skärpas. Jag blir förbannad när jag ser att en person kan få tio år för ett bankrån men bara 1,5 år för grov våldtäkt. Sånt gör mig mörkrädd! Är pengar viktigare än människors liv och framtid? 2: att de vill bestämma över att föräldraledigheten ska fördelas 50/50 mellan mamman/pappan!!!! Det är väl ändå föräldrarnas egna personliga val om mamman ska sluta amma o börja pumpa?? Det ska inte någon annan människa få bestämma över! Är det verkligen såhär? Kommer det bli såhär om S vinner?
    Jag skulle inte oroa mig för föräldraledigheten. Det är bara V som vill dela 50/50. S och MP vill se en tredelad föräldrförsäkring. De har väl dessutom sagt att det inte kommer ske under denna mandatperiod.
  • LillaLinan80

Tycker det är så tråkigt att när jag berättar att jag ska rösta på socaldemokraterna får man syrliga kommentarer om att man ska rösta på Mona Sahlin. Jag röstar på det parti som jag tycker har bäst partiprogram för mig som vanlig, enkel medborgare. Jag kan inte garantera att jag aldrig kommer bli sjuk eller arbetslös. Jag tycker att alla ska ha rätt till samma skola och vård. Att mina barn ska växa upp i ett jämnställt samhälle där det inte spelar någon roll om pappa och mamma är "vanliga arbetare" eller överklass. Tycker att sossarnas politik inte har kommit fram i valrörelsen, folk i allmänhet verkar inte veta vad de olika partierna står för utan röstar på det de tycker känns coolast och häftigast. Det är mycket häftigare att rösta på överklasspartiet Moderaterna än arbetarpartiet Socialdemokraterna...men om sanningen ska fram så gynnas de allra flesta mest av sossepolitiken i längden. Tyvärr kommer väll folk inte märka det förrän det är försent.

absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227, Bäbis BF 100916**~**
  • LillaLinan80
    Minoo skrev 2010-09-09 14:02:37 följande:
    Just det där med föräldraledigheten har ju blivit så fel framställt i media. De flesta ammar inte så länge så att man mycket väl kan dela föräldraledigheten 50/50...anledningen till att de flesta inte delar föräldraledigheten är ekonomisk och för att komma till rätta med det problemet kanske man måste kvotera ledigheten 50/50. På sikt ska detta gynna oss kvinnor! Vet ej om du har varit föräldraledig men jag kan med handen på hjärtat säga att jag vet att jag halkat efter lönemässigt pga min föräldraledighet och inför denna fick jag höra att: Jo jag ska få ett rimligt påslag men kan inte få det lilla extra som man kanske annars får om man är väldigt engagerad. Tycker det är förjäkligt surt att det ska vara så! Denna gång ska vi dela lika för jag tänker inte halka efter mer...(Sedan är ju förslaget ett V förslag och inget man kommit överens om)
    absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227, Bäbis BF 100916**~**
  • TwistedSister
    Carolina7501 skrev 2010-09-04 14:20:00 följande:
    carita1974 skrev 2010-08-28 15:42:17 följande:

Hej!
    Jag är mamma till 3 barn.Varav 2 har adhd/as.Har sj adhd och pluggar.
    Jag har fått för mig...och rätta mig om jag har fått för mig att det skulle gynna mig att rösta på socialdemokraterna?

En fördel med Alliansen är ju möjligheten att välja skola till exempel. Det skulle kanske kunna gynna dina barn. Valfriheten ger ju också en mångfald av skolor. Hörde talas om en friskola i Uppsala som är mycket duktiga när det gäller barn med tex adhd och eleverna jag pratade med var mycket nöjda med att de hade kunnat byta från sin tidigare kommunala skola.
    Kan ju fungera tvärtom lika gärna. Här där jag bor läggs de kommunala skolor ner pga att för många elever gått över till friskolor, friskolorna tar in de elever de vill (inga med behov av särskilt stöd) och kvar i de få kommunala skolorna blir barn från tex socialt utsatta familjer som inte vill/kan sätta sig in i det här med skolval, samt de svagare elever som inte är välkomna i friskolorna. Dessa får gå kvar i en skola med svikande elevunderlag, som leder till minskade resurser, som leder till sammanslagna större klasser, som leder till minskad lärartäthet, som leder till en sämre miljö för alla barn men speciellt för barn med svårigheter - alltså just de barn som går där. 
    Jag ger ingenting för det här med fritt skolval förrän det införs lagar som hindrar friskolor att själva välja sina elever och diskriminera funktionshindrade och elever i behov av särskilt stöd! Skrikandes 
    Träffade en mamma alldeles nyss som fått plats på en friskola för sin son och när det blev dags att prata om det praktiska, jasså han har adhd, då var det tack och adjö och de blev hänvisade till sin närmaste kommunala skola, som för övrigt är en skola med stora problem, gängrekrytering och stor andel elever som går ut högstadiet utan godkända betyg.  Nog precis vad den pojken behövde Obestämd
  • John D
    bengan skrev 2010-09-08 20:04:15 följande:
    Om man röstar på moderaterna så röstar man för ett sämre samhälle och i deras värld får man inte va sjuk eller handikappad eller arbetslös
    och så blir dom rika rikare och dom fattiga fattigare heldre mona sahlin  än idioten fredrik som vill rusta ner välfärden och försämra för dom sjuka och handikappade och arbetslösa det är bara titta på dom 4 åren som dom har suttit .
    Sluta klaga på mona titta bara på hur lyckad politik fredrik har fört haha vilket skämt och alla hans ministrar han utsåg som inte hade rent mjöl i påsen

HEJA MONA
    Man får vara sjuk, handikappad och arbetslös. Du är felinformerad om du tror annat.
    Om du med din spydiga retorik försöker hänvisa till dom ändringar som gjorts i bla sjukförsäkringen under Alliansens styre så är det ett resultat av en utredning beställd av Göran Perssons regering, alltså sossarna. Innan utredningen blev klar byttes regeringen ut och Allliansen fick ta smällen av att införa ändringarna.

Flera av Alliansens ministrar fick avgå när det framkom att dom inte betalat TV-licensen.
    Även Mona Sahlin undvek i flera år att betala TV-licens, men hon sitter kvar som statsministerkandidat hos dom rödgröna.
    Vilken sida vill du rösta på?
Svar på tråden Diskutera Socialdemokraterna