• Änglagård

Unga mammor gör sig själva till offer....

Jag ser ofta här på FL, trådar som har med unga mammor att göra, där unga mammor själva skriver, exempelvis: "Varför blir vi unga mammor sedda som sämre mammor än andra" eller "Vill ha kontakt med andra unga mammor" och liknande.....

Jag anser att det är de/ni själva som gör er till en egen liten grupp då ni själva kallar er för just "unga mammor". Varför inte bara kalla dig själv för det du är en MAMMA rätt å slätt, sen om du är 14 eller 65 det spelar väl för fasen ingen roll.
    Du är en lika bra och underbar mamma som grannen brevid som är 20 år äldre än du exempelvis.
    Du , precis som jag är ju den bästa mamman i världen, FÖR DITT BARN. Så varför klanka ner på dig själv....du är en mamma, inte en ung mamma, sen att årtalet på ditt ID-kort visar ett årtal då man anses som ung spelar väl ingen roll, du är likväl en MAMMA.

Bara för att du på pappret är 15 år så kanske du har mognad som en 30-åring och tvärtom finns säkert också..det finns de som är 34 år och som är mogen som en 12-åring. Mognaden sitter inte i din ålder, utan i ditt sunda förnuft.

Jag känner både s.k "unga mammor" och äldre mammor (som fått barn efter att de fyllt 40) och alla är precis lika bra och har precis lika kämpigt emellanåt så klart....

Så snälla sluta se er själva som offer eller några som det är synd om eller som andra ser ned på.....ni är fantastiska mammor, det är väl det enda viktiga här..tycker jag.

• Svar på tråden Unga mammor gör sig själva till offer....
  • Mallory

men bara för att man kallar sig ung mamma betyder väl inte det att man intar fosterställning och blir ett offer eller?

• minnitulla

jag håller med faktis
    jag va 17 när jag blev gravid och 18 när hon föddes, men jag blev aldrig olik behandlad av verken BM eller dom på förlossningen.
    och är du en mamma får man ta samma ansvar som alla andra mammor därför anser jag mig inte som "ungmamma"
     utan som en mamma som alla andra.

vist har jag blivit nekad eller ignorerad av äldre mammor men oftare välkommen =)

• Mallory

Men faktum är att det finns de som faktiskt ser ned på unga mammor, och kanske man hamnar på en öppna förskola där alla är "äldre mammor" de kanske har barn men inte mycket mer gemensamt än så, då är det inte konstigt att man söker sig till andra unga mammor.

Sen finns de unga mammor som gör sig till offer, men de finns äldre som gör sig till offer med, så varför störa sig liksom?

Ps, Jag är UNG och mamma och har vänner i alla möjliga åldrar!

• Änglagård
    Mallory skrev 2010-07-19 23:03:06 följande:
    Men faktum är att det finns de som faktiskt ser ned på unga mammor, och kanske man hamnar på en öppna förskola där alla är "äldre mammor" de kanske har barn men inte mycket mer gemensamt än så, då är det inte konstigt att man söker sig till andra unga mammor.

Sen finns de unga mammor som gör sig till offer, men de finns äldre som gör sig till offer med, så varför störa sig liksom?

Ps, Jag är UNG och mamma och har vänner i alla möjliga åldrar!
    Jag stör mig inte, utan tycker bara att det är SYND att så många unga, ser på sig själva som sämre mammor och själv sätter stämpeln på sig som "ung mamma" istället för att säga "jag är en mamma".
  • Mallory

Hmm inte upplevt det att unga mammor ser på sig själva som sämre, iaf inte de jag känner men, ja det klart att det är synd i så fall, men kanske har man då råkat på människor i omgivningen som ser ned på en...

• xXMaLoXx
    Änglagård skrev 2010-07-19 23:54:51 följande:
    Jag stör mig inte, utan tycker bara att det är SYND att så många unga, ser på sig själva som sämre mammor och själv sätter stämpeln på sig som "ung mamma" istället för att säga "jag är en mamma".
    Fast att benämna sig själv som "ung mamma" behöver väl inte vara negativt heller?
  • erinny

Jag har känt mig lite utanför några gånger och uppfattat att några äldre föräldrar nedvärderat mig lite.
    Detta kan ju också bero på helt andra saker..
    Jag ser inget problem i att vara en ung mamma och ser det inte som något negativt.
    Jag var inte jätteung när dottern föddes men tillräckligt ung för att förhoppningsvis ha en långt liv tillsammans med mina barn.

Jag är stolt att jag har kunnat ge liv till två helt underbara barn innan jag fyllt 23Skrattande

• Änglagård
    xXMaLoXx skrev 2010-07-20 00:04:53 följande:
    Fast att benämna sig själv som "ung mamma" behöver väl inte vara negativt heller?
    Absolut inte, men för många verkar det vara så laddat och då särskilt bland unga mammor själva, sen finns det ju givetvis alltid undantag åt båda hållen så att säga. Jag tycker att alla kvinnor som är mammor är fantastiska mammor oavsett ålder.....
  • Änglagård
    erinny skrev 2010-07-20 00:06:32 följande:

Jag har känt mig lite utanför några gånger och uppfattat att några äldre föräldrar nedvärderat mig lite.
    Detta kan ju också bero på helt andra saker..
    Jag ser inget problem i att vara en ung mamma och ser det inte som något negativt.
    Jag var inte jätteung när dottern föddes men tillräckligt ung för att förhoppningsvis ha en långt liv tillsammans med mina barn.

Jag är stolt att jag har kunnat ge liv till två helt underbara barn innan jag fyllt 23Skrattande

Jag tycker att du ska fortsätta att vara stolt över dina 2 fina barn, hade jag fått välja och önska så skulle jag också velat haft barn tidigare än vad jag nu fått....men man kan ju dessvärre inte styra helt över sin vilja då naturen har sin del i det hela med.....det är inte bara att bestämma att man ska skaffa barn..*HEHEHE*
  • Snörpan

Kan ju inte gör annat än att helt hålla med TS.
    Gick in här nu för att själv skriva om samma sak som Ts. Men du hade tjuvstartat =D

Det finns så mångra trådar och serier på tv om att vara ung mamma.
    Många unga upplever att samhället ger dem en negativ stämpel.

Jag är ung mamma fick mitt första barn som 19 åring. Jag har aldrig helt ärligt aldrig mött någon som ens funderat över min ålder, ingen på stan som sneglar eller säger något, ingen bm eller läkare som påpekat åldern.  Ingen vän som påpekar det, nej det finns ingen någonstans som dömmer mig till något annat än en helt vanlig mamma med barn.  Min personliga åsikt är att man bli och tycker vad man gör det till. Sluta fundera på åldern och bara va er själva. Ni är bra som ni är=) oavsett ålder.

Inte går en mamma på 38år runt och tänker eller startar trådar eller tv serier om varför hon skulle vara sämre, ha det värre än andra mammor på 18år. Dock skulle det vara intressant att läsa/se en serie med "gamla mödrar" iställer för "unga mödrar" =)

• Thinkpink
    Änglagård skrev 2010-07-20 00:40:21 följande:
    Absolut inte, men för många verkar det vara så laddat och då särskilt bland unga mammor själva, sen finns det ju givetvis alltid undantag åt båda hållen så att säga. Jag tycker att alla kvinnor som är mammor är fantastiska mammor oavsett ålder.....
    håller med till 100%
  • AnnaT

att man vill ha kontakt med andra unga mammor handlar inte om att göra sig själv till ett offer!
    Jag är jäkligt mogen men det betyder inte att jag är som en 40 åring och har kanske inte alls samma intressen kan inte snacka om hur länge man jobbat hur många platser man jobbat på osv osv.

Det är skillnd på hur en 21 åring och en 40 åring är så är det bara men visst att man har barn är ju bara en sak man har gemensamt får jag väla träffar jag mammor som är mer min ålder än närmare min mammas ålder.

Det är väl inget konstigt med det.

• erinny
    AnnaT skrev 2010-07-28 20:33:18 följande:
    att man vill ha kontakt med andra unga mammor handlar inte om att göra sig själv till ett offer!
    Jag är jäkligt mogen men det betyder inte att jag är som en 40 åring och har kanske inte alls samma intressen kan inte snacka om hur länge man jobbat hur många platser man jobbat på osv osv.

Det är skillnd på hur en 21 åring och en 40 åring är så är det bara men visst att man har barn är ju bara en sak man har gemensamt får jag väla träffar jag mammor som är mer min ålder än närmare min mammas ålder.

Det är väl inget konstigt med det.
    Så ser jag också på det.. Inte konstigare än att en syintresserad mamma söker likasinnade
  • MammaEmelie91

När jag var 16 blev jag gravid, hon föddes 2,5 månad innan jag fyllde 17. Nu när jag ser tillbaka på hur jag var då så kan jag förstå att vissa kallade mig omogen faktiskt :) Sa någon tex "Men ojj är du gravid? Du är ju såå ung!! Hade de inte varit bättre att vänta?" så hade jag taggarna utåt DIREKT!! Nu om någon säger så, jag väntar ju andra barnet nu, då kan jag säga vänligt utan att vara otrevlig och bli arg att jag har valt mitt liv och det är såhär jag vill leva. Folk nöjer sig med de svaret... Det är klart som fan att folk reagerar när det kommer en 15åring som är gravid och pappan vill inte veta av varken henne eller barnet. Precis som att folk reagerar på att man är 19 och blivande tvåbarnsmamma...

Det där med att många unga mammor ska försvara sig jämt och ständigt tror jag hänger på att dom känner att dom måste bevisa att dom ÄR bra. Men hela grejen börjar bli väldigt överdriven.. Det är nästan så jag själv skäms ibland över att vara ung trots att jag inte sätter den stämpeln på mig på de sättet. Jag vet vad jag kan och inte kan, det räcker för mig!

mammatillebbaa.blogg.se - 19år & blivande 2barnsmamma!
  • MammatillAlva

Som några andra skrev här använder jag ibland benämningen "ungmamma" när jag skriver med folk på nätet eller liknade - men för mig är inte benämningen "ungmamma" något negativt.

Jag använder mig utav benämningen "ungmamma" för att få kontakt med andra i min ålder som har barn dvs. är lite yngre än 35+. Anser nämligen att jag har mer gemensamt med människor i min ålder runt 18-25, men det händer att jag umgås även med äldre och trivs även med dom men har oftast mer gemensamt med människor i min ålder och därför jag söker mig till dom.

• Psykologstudenten

Att vara "ung mamma" och bli orättvist behandlad av vården och samhället är typiskt för en viss grupp kvinnor. Dom gillar också att träffa andra "unga mammor" och tillsammans prata om hur pigga dom är, hur dryga tanter är på stan och hur coola deras ungar kommer tycka att dom är.

Jag identifierar mig inte alls med den gruppen trots att jag är både ung och mamma. Mina vänner är inte sällan över 40 år! 

• Ana Jessica

Tycker att det är bra att känna äldra och yngre mammor men ibland vill man umgås med någon som var i samma situationen det är nog det... någon som var i skolan när de blev gravida eller något sånt... grejen med det är att äldre mammor brukar redan vara klara med mycket... har ett jobb som väntar på dem, oftast ekonomi... O när man är en ung förälder brukar man sakna både 2... annars tycker jag att man inte ska gruppera så mycket heller....Tungan ute

• Tonx

Jag förstår faktiskt inte vart alla dessa utsatta unga mammor hittar alla fördomsfulla människor.
    Jag har alla tänkbara "fel", 2-barnsförälder vid 22, separerad från barnens pappa, outbildad, tatuerad, piercad, alternativ klädstil, rakat huvud, studerar på komvux, jobbar inom äldreomsorgen, singel, festar arslet av mig varannan helg, har ADHD och det vet alla. Kort sagt, jag är högljudd, jag syns och hela min uppenbarelse formligen skriker "TITTA PÅ MIG!" och jag stöter fan aldrig på fördomar. Varken inom föräldraskap eller annat. På mitt arbete är jag mycket omtyckt fastän det är en vanlig fördom att gamla människor har svårt för moderna och alternativa utséenden.

Men jag måste väl ha en sjujävla charm..

• Naimisen

Skulle precis sätta mig och skriva ett blogginlägg om detta, sitter och letar efter en tråd jag hittade här i våras.

Jag är 22 år och har en liten grabb på 5 månader. Anser mig vara en ung mamma men ser mig inte som ett offer.
    Jag har personligen aldrig blivit bemött med någon som har den inställningen att jag är för ung (sen e jag ju inte tonåring heller).

Hursomhelst den tråden jag letar efter är det en person som anser att unga mammor har sina barn som accesoarer, dom är inga bra mammor för dom steriliserar inte nappflaskorna efter varje användning, utan sköljer bara ur dom...etc. Finns även äldre personer som tycker att man gör fel, eftersom man inte gjorde som på den tiden dom var föräldrar. Det kanske inte är så lätt att förstå att det inte är samma saker som gäller längre.
    På ett sett kan jag förstå dom som tar illa vid sig, men jag anser att jag inte är en sämre mamma bara för att jag inte är 30.
    Det kan ju faktist hända att barnmorskan berättar lite mer, tex att man inte ska dricka när man är gravid, eftersom det brukar vara så att unga festar mer, inte för dom tror man är dum, eller så är det bara omedvetet.
    Man ska inte heller som ung mamma känna sig dum om man ställer en massa frågor, för det gör alla mammor, oavsett ålder.
    Stötte igår på en mamma som hade en liten tjej i min sons ålder. hon berättade att hennes äldsta barn var 10 år, men nu satt hon och läste massa på nätet om bebisar "för det var så länge sedan sist" (hon var i 40 års åldern).

Det finns fördommar både mot unga och äldre föräldrar. Men jag tror jag känner likadant när det går för bi en ungförälder som röker som när det gåt förbi en äldre.
    Och dom unga mammor som tar illa vid sig tar nog till sig allt det negativa, det handlar mest om vad man själv har för inställning.

• krimm

Jag tycker inte att unga mammor klingar dåligt, däremot är ju program som 16 and pregnant och unga mödrar etc. väldigt riktade och tar ofta in väldigt korkade personer i min mening. Varför jag söker efter andra unga gravida/unga mammor att hänga med är för att jag har mest gemensamt med dem, jag är 20 och mina kompisar är i allmänhet runt 20 inte runt 30 och uppåt så varför skulle det ändras helt plötsligt? 

Svar på tråden Unga mammor gör sig själva till offer....