Unga mammor gör sig själva till offer....
Skulle precis sätta mig och skriva ett blogginlägg om detta, sitter och letar efter en tråd jag hittade här i våras.
Jag är 22 år och har en liten grabb på 5 månader. Anser mig vara en ung mamma men ser mig inte som ett offer.
Jag har personligen aldrig blivit bemött med någon som har den inställningen att jag är för ung (sen e jag ju inte tonåring heller).
Hursomhelst den tråden jag letar efter är det en person som anser att unga mammor har sina barn som accesoarer, dom är inga bra mammor för dom steriliserar inte nappflaskorna efter varje användning, utan sköljer bara ur dom...etc. Finns även äldre personer som tycker att man gör fel, eftersom man inte gjorde som på den tiden dom var föräldrar. Det kanske inte är så lätt att förstå att det inte är samma saker som gäller längre.
På ett sett kan jag förstå dom som tar illa vid sig, men jag anser att jag inte är en sämre mamma bara för att jag inte är 30.
Det kan ju faktist hända att barnmorskan berättar lite mer, tex att man inte ska dricka när man är gravid, eftersom det brukar vara så att unga festar mer, inte för dom tror man är dum, eller så är det bara omedvetet.
Man ska inte heller som ung mamma känna sig dum om man ställer en massa frågor, för det gör alla mammor, oavsett ålder.
Stötte igår på en mamma som hade en liten tjej i min sons ålder. hon berättade att hennes äldsta barn var 10 år, men nu satt hon och läste massa på nätet om bebisar "för det var så länge sedan sist" (hon var i 40 års åldern).
Det finns fördommar både mot unga och äldre föräldrar. Men jag tror jag känner likadant när det går för bi en ungförälder som röker som när det gåt förbi en äldre.
Och dom unga mammor som tar illa vid sig tar nog till sig allt det negativa, det handlar mest om vad man själv har för inställning.