Inlägg från: Suck och suck |Visa alla inlägg
  • Suck och suck

Insomningstabletter

a75nnna skrev 2010-07-18 01:06:32 följande:
    sluta jag får ont i magen
  • Suck och suck
    Zaria skrev 2010-07-18 01:09:21 följande:
    Ja, även någon som jobbar på psyket kan vara överarbetad och ha det tufft personligen, är det något konstigt för dig?

och ja, man blir lite avtrubbad när man dagligen delar ut doser man själv knappt tror är sanna...är det ett problem för dig?

Sedan tar jag mina tabletter för att kunna SOVA, inte för att lugna min vardag...Varför ens kommentera det?
    Det var inte menat att vara spydig. Jag lovar.
  • Suck och suck

Jag förstår det verkligen att man kan ha det tufft på psyket och det var bara positivt att du berättade om det.

Det blev nog lite konstigt för att det var någon som skrattade åt det.

• Suck och suck
    Zaria skrev 2010-07-18 01:09:21 följande:
    och ja, man blir lite avtrubbad när man dagligen delar ut doser man själv knappt tror är sanna...
    Och det är bara avväpnande att du talar om hur det är.
  • Suck och suck
    Zaria skrev 2010-07-18 01:16:18 följande:
    Ditt svar lät dock luite spydigt och jag förstår tyvärr inte kopplingen mellan att äta lugnande och få lite hjälp att sova geneom att få 10 st Zolpiderm utskrivna.
     Nej, nej, nej. Det var inte spydigt.
    Att jag skrev lugnande var också för att andra hade benämnt tabletten som lugnande.
    Jag visste faktiskt inte att den sågs som "lugnande" (för ni menar att den ses som det, Stilnoct?). Jag har ju själv tagit den och kopplade den då som ren sömntablett. (Förutom att alla sömntabletter naturligtvis måste vara lugnande "i sig" ? antar jag?)
  • Suck och suck
    Zaria skrev 2010-07-18 01:26:55 följande:
    Okej, det såg nämligen lute spydigt ut,
    Där ser man hur det kan missuppfattas när man skriver här.
  • Suck och suck
    a75nnna skrev 2010-07-18 01:34:21 följande:
    ,,,,och med det dog tråden
    Eller så har alla gått och lagt sig.
    (Borde vi också göra antar jag?)
  • Suck och suck

För att krångla till det nu ytterligare, i utredningen om medicinen. Råkade googla om Stilnoct,
    och såg då att folk ser den som insomningstablett också.
    Vilket ju ts sa i början.
    Men här sägs det då att det är skillnad på dem? Jag har ju också sett dem som olika.
    Men det kanske är "gradskillnad" vi pratar om då, mellan Stilnoct/Zopidiem och Imovane/Zopiklon? (Det var någon som tyckte folk var riktiga nötter inte sa insomningstablett om Stilnoct.)

• Suck och suck

Hm, man kanske skulle starta "Vi som inte kan sova"-tråd. .
    har startat sånt förr.
    Men sen blir det ett dilemma att sitta i såna trådar om målet är sängen.
    Men visst har man ett behov, av likasinnade, i samma sits.

• Suck och suck

Inatt tog jag en halv Imovane, och då sov jag tungt. Är så seg att vakna på morronen. med en "duns" väcker klockan (måste ha den på ringning vid tiotiden annars kan jag sova till tolv typ, inte bra),
    så nu kände jag att jag ska köra naturellt natten framöver.
    Man får en konstig dåsighet, som kan sitta i under dagarna, av Imovane (insomningstabletter) som gör att man inte känner sig frisk. Fast efter en tid brukar jag vänja mig.
    (men det är ju inte bra om man går omkring och känner sig lite sjukt dåsig)
    Nä, min fibro blir värre hälsomässigt av det.
    Så piggast och friskast blir jag om jag kan vara utan.

Jag t r o r att jag skulle gå omkring med ännu försämrad dagshälsa av Stilnoct och sånt (och sån medicin ts nämner) men jag vet inte säkert. Det var länge sen jag tog sånt.

• Suck och suck

Ja, det verkar som att olika personer får olika biverkningar av tabletterna. Jag har läst att någon föredrog Stilnoct framför Imovane faktiskt (även om Imovane är en mildare tablett) för att den personen blev mycket mer däckad av Imovane.
    Jo, jag blir också trögstartad av Imovane. Det kan dock försvinna sen,
    men jag inbillar mig att dagshälsan blir sämre av dem ibland.
    Att det är deras fel att jag blir mer seg under dagen och inte alltid orkar den friskluftsmotion jag behöver (speciellt för min sjukdom).
    Alltså alla pratar om minnesluckor av Stilnoct.
    Det minns jag inte alls att jag någonsin haft av Stilnoct. (Ja, nu blev det motsägelsefullt, ja vet "minns inte alls")
    Som sagt det var ett gäng år sen jag tog dem,
    men jag fick aldrig några minnesluckor (inte vad jag minns som sagt.)

• Suck och suck

Propavan blir jag inte heller sådär däckad av,
    som

Alexandra84 skrev 2010-07-18 14:47:44 följande:
    Men tar jag propavan så är det kört. Jag blir helt lusig dagen efter. Blir liksom helt avslagen, som att man ätit lugnande. Och jag behöver sova minst 8timmar för att ens klara av dagen. Så dom tar jag inte längre.

.
    Men såhär är det för mig.
    Om jag mår riktigt dåligt, både med min sjukdom (Fibro-) och kanske inte får sömn, flera nätter, Då blir man ju sådär fysiskt och psykiskt knäckt efter ett tag.
    Då känner man inte av biverkningen med tabletterna, för det andra dåliga måendet är värre.
    Och då är sömnen viktigast.
    Så min slutsats är, att då man mår riktigt risigt, det är då det inte "blir fel" av att ta tabletter.
    Det är då de "tar skruv" och det är då man känner av biverkningarna minst. (i o f s så kan det också vara så att de inte räcker i styrka, då man är för dålig också. Så kan det också bli motsägelsefullt nog), samtidigt om man tar tabletter (även starkare) JUST bara då man verkligen behöver det,
    då minskar man också att bli beroende av dem.
    Så om du är riktigt risig nu ts, så kan du verkligen gagnas av dem. Sömn är superviktigt att få, för hela måendet.
  • Suck och suck
    MrsAlonso skrev 2010-07-18 20:16:58 följande:

Skippa sömnmedel...CIRKADIN är räddningen!!
     innehåller kroppens egna "somna in" hormon melatonin, fås på recept om du förklarar ditt bekymmer...just att du inte kan somna in utan är uppstressad och funderar massa.
    Du sover inte lika tungt som på sömntabletter men får hjälpen att slappna av och somna gott! Tas ca 2 timmar innan sängen.
    Du vaknar heller inte upp vid minsta ljud/pip utan får en jämnare sömn. Samtidigt slipper du alla ev "bakfylle" bieffekter på morgonen när du vaknar.
     Och vaknar om barnet behöver dig!
    Värt ett försök iallafall!!

Oj, Cirkadin har jag aldrig hört talas om.
    Varför har man inte fått tipset om dem av läkare?
    Ska fråga om dem faktiskt.
Svar på tråden Insomningstabletter