Inlägg från: Suck och suck |Visa alla inlägg
  • Suck och suck

Insomningstabletter

Åh, vad bra råd att fråga om du kan ha en backup.
    Det är ju som husläkaren säger, att det är jättesvårt att säga, hur man reagerar.
    Sömnen behöver man ju. Därför är det ju jobbigt om man då väcks, när man äntligen får sova.
    Tabletten är ju liksom till för att du ska få relativt djup sömn.
    Jag har ju alltid haft min sambo på nätterna, som stått för nattvaket.
    Något annat hade jag inte klarat, eftersom jag behövde sömnen och därför tog tabletterna.
    Dock vänjer man sig ju jättemycket vid mediciner, och efter en tid är det inte alls samma påverkan.

Första gången jag tog insomningstabletter tyckte jag det blev läskigt och att jag fick en tung sömn.
    Nu är jag så van vid dem, så det är inte alls samma sak.
    Är det riktigt illa så kan jag till och med ligga vaken trots att jag tagit dem,
    men det beror också på hur jag mår och tillstånd.

Men normalt då - om jag ska beskriva det - när jag vant upp mig. Jag får en tyngre sömn, och vaknar inte upp vid ljud lika lätt. Jag som annars kan vara rätt lättväckt, kan stå emot riktigt mycket ljud, då jag tar tabletten (fast den kan vara på olika sätt olika nätter också). Jag kan somna ifrån böcker, och tända lampor, på ett sätt jag typ aldrig brukar göra, då jag inte tar insomnia.
    Det blir en djupare sömn alltså. Men för min del var det det jag behövde, då barnet var litet och kunde vakna och vara ledset.

Samtidigt så tycker jag att mitt drömmönster blir påverkat också,
    och om jag tagit tabletten till att inte ta den en annan natt märker jag klart skillnad.
    Jag känner mig "friskare" i min sömn, om jag kan låta bli den.

Så ser Zolpidem/Imovane ut för mig.

• Suck och suck
    ami skrev 2010-07-18 00:35:17 följande:
    Zolpidem är inte samma som Imovane.
    Imovane=Zopiklon
    Okej. Oj då?
    Men det är ändå en insomningstablett iallafall då?
    Då är de ju snarlika varandra.
    Jag kom svagt ihåg det andra namnet för Imovane och trodde därför det var samma.
  • Suck och suck
    ami skrev 2010-07-18 00:30:52 följande:
    Zolpidem är ett benzo-liknande preparat (lugnande medel) som bara ska ges tillfälligt och så kort tid som möjligt. Behandlingstiden varierar från ett par dagar och några veckor oftast. Det är alltså INTE någon insomningstablett att ha hemma och ta vid behov.
    Man få bara ta det i högst 4 veckor, då är uttrappningen medräknad.. Tabletterna måste alltså trappas ut, man/kroppen blir beroende efter bara ett par veckor. Ganska vanligt 1/10 - 1/100 får anterograd amnesi, man minns alltså inget från ex när du somnade igår kväll - även om du varit uppe och gjort saker.. Därför bör personen se till att den kan ha en ostörd sömn 8 timmar framåt. Så skaffa barnvakt eller - bättre -  åter till dr för att få en insomnings-tablett utskriven, typ Propavan. Den kan man ha som vid behov, är ingen risk att man vaknar dagen efter och inte minns något. Inte heller blir kroppen beroende av den.
    Oj. Såg nu att det inte var en insomningstablett.
    Ts sa att det var en insomningstablett så jag utgick från just insomningstabletter.
  • Suck och suck
    ami skrev 2010-07-18 00:30:52 följande:
    . Så skaffa barnvakt eller - bättre -  åter till dr för att få en insomnings-tablett utskriven, typ Propavan. Den kan man ha som vid behov, är ingen risk att man vaknar dagen efter och inte minns något. Inte heller blir kroppen beroende av den.
    Oj, jag har sett det som att Propavan är starkare än insomningstabletter jag.
    Trodde jag.
  • Suck och suck
    Zaria skrev 2010-07-18 00:40:17 följande:
    Zolpidem är ungefär samma som Stilnoct, ganska "snälla" saker så att säga
    Okej. Stilnoct har jag tagit, för ca 13 år sen. Nej, de var inte så roliga.
    Jag tycker de var en riktig skrämmande upplevelse i början. Sen tog jag dem under någon höst.
    Sen aldrig sen dess.
  • Suck och suck

I så fall kan konstateras att det finns mildare tabletter att pröva, för ts.
    Konstigt att din husläkare inte ville pröva med mildare tabletter för din del ts? När du är orolig och så. Och inte heller har testat tabletter.
    Det är ju obehagligt att reagera så pass starkt, som man kan göra av starkare piller.
    Även om man frångår aspekten att du har ditt barn att tänka på, menar jag att du kan bli obehagligt däckad på ett sätt som du inte mår bra av.

• Suck och suck
    Suck och suck skrev 2010-07-18 00:53:35 följande:
    I så fall kan konstateras att det finns mildare tabletter att pröva, för ts.
    Konstigt att din husläkare inte ville pröva med mildare tabletter för din del ts? När du är orolig och så. Och inte heller har testat tabletter.
    Det är ju obehagligt att reagera så pass starkt, som man kan göra av starkare piller.
    Även om man frångår aspekten att du har ditt barn att tänka på, menar jag att du kan bli obehagligt däckad på ett sätt som du inte mår bra av.
    Fast samtidigt så ska du inte fråga oss.
    Kanske läkaren har gjort bedömningen att du behöver just Zolpidem.
    Läkaren har ju ändå bedömt just dig.
  • Suck och suck
    a75nnna skrev 2010-07-18 00:56:08 följande:
    här sitter vi hela högen och pratar om insomningstabletter mitt i natten.

Alla som har tagit en räcker upp en hand!
    Exakt vad jag tänkte på.
    Jag mår inte så bra idag,
    har varit orolig och ledsen för saker.
    Nu har jag tagit en Lergigan.
    (Fast då märker vi ju här hur mycket skruv den tar )
  • Suck och suck
    ami skrev 2010-07-18 00:57:39 följande:
    Propavan är INTE "starkare".
    Inte ens samma verksamma substans i, så går ju inte att jämföra styrkan.. Propavan får dig INTE däckad, pga att de EJ stör det naturliga sömnmönstret. (Till skillnad från de övr läkemedlen som diskuterats här). Är med andra ord ett läkemedel som i mina ögon skulle passa TS mycket bra som ensamstående med små barn.
    Vi pratade om att den kanske var starkare än Imovane. Propavan. Inte starkare än Zolpidem.
  • Suck och suck
    Zaria skrev 2010-07-18 00:56:37 följande:
    Finns mycket "läskiga" biverkningar på dem...dock är de snälla för mig som jobbar på psyket och delar ut doser för att döda en häst varje dag...på gott och ont.

Oj, behöver man ta lugnande själv då, när man jobbar på psyket? Det var ju lite motsägelsefullt.
    Och att man blir så avtrubbad av alla tyngre droger som man ger till patienter, så man ser andra "lättare droger" som milda (fast det är de ju inte).
Svar på tråden Insomningstabletter