• Jossan90

Undersköterska

Hej jag har en liten fråga, jag har precis läst 3 år på gymnasiet till undersköterska. Tyvärr så fick jag IG i några ämnen, jag har klarat alla omvårdnads ämnen, kan jag ändå bli undersköterska eller är dem 3 åren helt till spillo? :(

• Svar på tråden Undersköterska
  • LjubaviMoja
    AnnaVe skrev 2010-09-07 12:23:45 följande:
    Men en gymnasiutbildning innehåller inte bara omvårdansdämnen utan kärnmnen som matte och eng, vilket ts hade IG i.
    Ja och det är det jag tyckte var orättvist då det bara räckte att jag hade gått grundskolan, men i ts fall gör det inte det.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • LjubaviMoja
    LjubaviMoja skrev 2010-09-07 12:28:49 följande:
    Ja och det är det jag tyckte var orättvist då det bara räckte att jag hade gått grundskolan, men i ts fall gör det inte det.
    Eller ja hon har jo iaf fått jobb så grattis till det
  • AnnaVe
    LjubaviMoja skrev 2010-09-07 12:28:49 följande:
    Vart kom prat om grundskolan in? Vad har det med gymnasiestudier att göra?
  • LjubaviMoja
    AnnaVe skrev 2010-09-07 12:31:00 följande:
    Vart kom prat om grundskolan in? Vad har det med gymnasiestudier att göra?
    Fattar faktikst inte hur många ggr jag ska skriva så att du förstår. Jag skrev att jag tyckte att det är orättvist att det inte räcker för henne att ha gjort klart omvårdnadsämnen när det bara räckte för mig att ha gått klart grundskolan.

De enda kravet de hade på komvux var att jag hade gått klart grundskolan.
  • AnnaVe
    LjubaviMoja skrev 2010-09-07 13:41:55 följande:
    Fattar faktikst inte hur många ggr jag ska skriva så att du förstår. Jag skrev att jag tyckte att det är orättvist att det inte räcker för henne att ha gjort klart omvårdnadsämnen när det bara räckte för mig att ha gått klart grundskolan.

De enda kravet de hade på komvux var att jag hade gått klart grundskolan.
    Men hon har ju läst på gymnasiet, inte komvux. TS har ingen färdig gymnasieutbildning!
  • LjubaviMoja
    AnnaVe skrev 2010-09-07 13:50:28 följande:
    Men hon har ju läst på gymnasiet, inte komvux. TS har ingen färdig gymnasieutbildning!
    Menar du att hon pluggat upp matte och eng från grundskolan på gymnasienivå och fått IG? Fan detta var komplicerat.
  • AnnaVe
    LjubaviMoja skrev 2010-09-07 13:56:44 följande:
    Menar du att hon pluggat upp matte och eng från grundskolan på gymnasienivå och fått IG? Fan detta var komplicerat.
    Ts har gått gymnasiet i 3 år, omvårdnadsprogrammet. Eftersom hon inte har godkänt i kärnämnerna saknar hon slutbetyg och har därmet ingen utbildning och ska därmed inte anställas som usk. Vad är det inte föstår?
  • LjubaviMoja
    AnnaVe skrev 2010-09-07 14:02:14 följande:
    Ts har gått gymnasiet i 3 år, omvårdnadsprogrammet. Eftersom hon inte har godkänt i kärnämnerna saknar hon slutbetyg och har därmet ingen utbildning och ska därmed inte anställas som usk. Vad är det inte föstår?
    Men varför förstår du inte då när jag skriver att jag inte förstår varför det bara räckte med att jag gått grundskolan för att kunna plugga till USK och vi hade ingen matte och eng.

Äsch jag lägger ner nu orkar inte tjafsa mer , det räcker med att en person förstod vart jag ville komma iaf.

Hursomhelst så verkar det inte alls svårt att få jobb inom vården matte och eng är inte lika viktiga som omvårdnadsämnen.
  • AnnaVe
    LjubaviMoja skrev 2010-09-07 14:06:54 följande:
    Men varför förstår du inte då när jag skriver att jag inte förstår varför det bara räckte med att jag gått grundskolan för att kunna plugga till USK och vi hade ingen matte och eng.

Äsch jag lägger ner nu orkar inte tjafsa mer , det räcker med att en person förstod vart jag ville komma iaf.

Hursomhelst så verkar det inte alls svårt att få jobb inom vården matte och eng är inte lika viktiga som omvårdnadsämnen.
    Men snälla det är skillnad på att lösa omvårdnadsprogrammet på gymnasiet (då krävs det att man slutfört det för att han den utbildningen som egentligen ska krävas för att anställas som usk) än att läsa det på komvux.

På komvux är det mellan 1 år och 1,5 år coh bara omvårdnadskurser.

På gymnasiet är det 3 år och en massa andra kurser (kärnämnen) förutom omvårdnadskurserna.
  • Sharleene
    AnnaVe skrev 2010-09-07 14:10:40 följande:
    Men snälla det är skillnad på att lösa omvårdnadsprogrammet på gymnasiet (då krävs det att man slutfört det för att han den utbildningen som egentligen ska krävas för att anställas som usk) än att läsa det på komvux.

På komvux är det mellan 1 år och 1,5 år coh bara omvårdnadskurser.

På gymnasiet är det 3 år och en massa andra kurser (kärnämnen) förutom omvårdnadskurserna.
    Fast det var ju det hon mena :)
    Dock så står vi båda lite frågande till varför det ser ut som det gör.
    På komux läser man bara omvårdnads ämnen, man läser inte engelska,matte eller svenska på gymnasienivå. Men endå blir man kvalificerad förutsatt att man får godkänt i alla omvårdnadsämnen, att arbeta som Uska.
    I gymnasiet måste du ju läsa kärnämnerna på gymnasienivå och dessutom få godkänt på dessa för att vara kvalificerade för att få jobba som usk.
    Det vi då disskuterade var hurvida det var rättvist, att om man som komvux elev slipper läsa dessa kärnämnen.
    Att det liksom ställs mer krav på de som läser gymnasiet.
  • LjubaviMoja
    Sharleene skrev 2010-09-07 15:00:41 följande:
    Fast det var ju det hon mena :)
    Dock så står vi båda lite frågande till varför det ser ut som det gör.
    På komux läser man bara omvårdnads ämnen, man läser inte engelska,matte eller svenska på gymnasienivå. Men endå blir man kvalificerad förutsatt att man får godkänt i alla omvårdnadsämnen, att arbeta som Uska.
    I gymnasiet måste du ju läsa kärnämnerna på gymnasienivå och dessutom få godkänt på dessa för att vara kvalificerade för att få jobba som usk.
    Det vi då disskuterade var hurvida det var rättvist, att om man som komvux elev slipper läsa dessa kärnämnen.
    Att det liksom ställs mer krav på de som läser gymnasiet.
    Tack för att du förklarade det på ett sätt jag inte kunde
  • Sollu

Hej ni som klara usk utbildningen. Jag har börjat studera vård omsorg och det ska ta 1,5 år. Jag har klar med vård omsorgsarbete 1, medicin, Etik, vårdomsorg 2,  Nu blir tufft med psykologi 1. om jag inte klara psykologi 1 kan jag förlora betyget eller kan bli jag underkänt hela kursen?

Jobbar fullt och studera fullt men lite svårt som andra språk jag har jobbat inom vården 3 års.

Soll
Svar på tråden Undersköterska