• Jossan90

Undersköterska

Hej jag har en liten fråga, jag har precis läst 3 år på gymnasiet till undersköterska. Tyvärr så fick jag IG i några ämnen, jag har klarat alla omvårdnads ämnen, kan jag ändå bli undersköterska eller är dem 3 åren helt till spillo? :(

• Svar på tråden Undersköterska
  • AnnaVe
    Jossan90 skrev 2010-09-05 19:04:28 följande:
    jag har klarat alla omvårdnads ämnen, vissa har jag rätt höga betyg i!
    Men du har fortfarande läst glart omvårdnadsprogrammet på gymnasiet!
  • AnnaVe
    AnnaVe skrev 2010-09-06 11:19:05 följande:
    *klart
  • Mallory

Jag läser till uska nu på vuxen nivå, och när vi klarat alla ämnena så får vi ett certifikat på att vi är undersköterskor, ja om man är godkänd i alla ämnen, och då läser vi ju dom ämnena som du har godkänt i ts!

Härligt att det löste sig!

• Jossan90
    AnnaVe skrev 2010-09-06 11:19:05 följande:
    Ja det har jag
  • Jossan90
    Mallory skrev 2010-09-06 15:40:34 följande:
    Jag läser till uska nu på vuxen nivå, och när vi klarat alla ämnena så får vi ett certifikat på att vi är undersköterskor, ja om man är godkänd i alla ämnen, och då läser vi ju dom ämnena som du har godkänt i ts!

Härligt att det löste sig!
    Ja precis. Tack så mycket!  Glad
  • AnnaVe

USKa är fortfarande inget man läser till utan något man blir anställd som!

• kimsi
    AnnaVe skrev 2010-09-06 16:43:25 följande:
    USKa är fortfarande inget man läser till utan något man blir anställd som!
    Varför nödvändigt att tjata om det?

Nej usk är ingen skyddad yrkestitel vilket också innebär att det inte finns en utbildning som automatiskt gör dig till usk. Man kan ha gått omvårdnadsprogrammet, man kan ha läst två år på ssk-programmet eller liknande och anställas som usk. Men samtidigt så tror jag många säger det för enkelhetens skull, går man ut i samhället och säger att man läser omvårdnad så kanske inte många fattar. Säger man istället att man läser till usk så är folk med.

//Usk, både anställd som det och utbildad
  • Jossan90
    AnnaVe skrev 2010-09-06 11:18:12 följande:
    Det har inte med vad man anställs som att göra.
    nej kanske inte, men de ser att jag kan mitt jobb
  • AnnaVe
    Jossan90 skrev 2010-09-06 16:39:20 följande:
    Ja det har jag
    Nej, du har inte slutför omvårdandsprogrammet på gymnasiet eftersom du har IGn och därmet inget slutbetyg.
  • saarvitossan

Men kära nån surmular, ts har ju faktiskt bredare kompetens än komvuxutbildade, eftersom hon läst fler ämnen än vårdämnen. Ni har ju läst exakt samma vårdämne och blivit godkända allihopa?

Gymnasiet handlar INTE om att klara ett program, utan att klara kurser. Ni har alla klarat samma kurser, gratulerar allihopa!

Svar på tråden Undersköterska