Inlägg från: Jossan90 |Visa alla inlägg
  • Jossan90

Undersköterska

Hej jag har en liten fråga, jag har precis läst 3 år på gymnasiet till undersköterska. Tyvärr så fick jag IG i några ämnen, jag har klarat alla omvårdnads ämnen, kan jag ändå bli undersköterska eller är dem 3 åren helt till spillo? :(

• Svar på tråden Undersköterska
  • Jossan90

ingen som är legitimerad undersköterska som inte har haft Godkänt i alla ämnen?

• Jossan90

Ok men jag vill gärna ha det namnet, jag har ändå läst 3 år, så enligt mig är jag undersköterska, men jag kan inte säga att jag är undersköterska för det måste väl arbetsgivaren skriva på?

• Jossan90
    Lattemorsa skrev 2010-06-29 19:51:46 följande:
    Finns INGET som heter "legitimerad undersköterska".

En undersköterska är en undersköterska, och inget annat.
    Hör INTE till någon legitimerad eller certifierad yrkesgrupp.
    men kan jag säga att jag är undersköterska då?
  • Jossan90
    bakeacake skrev 2010-06-29 19:57:08 följande:
    Ja de kan du göra, om du är annställd som det... annars kommer du få väldigt många rättningar eftersom du inte är USK förens du är anställd som det..
    ok så om jag har fattat rätt, så måste jag visa mina betyg för min arbetsgivare och sedan kan han bestämma om jag får titeln usk?
  • Jossan90
    bakeacake skrev 2010-06-29 19:59:37 följande:
    Nä, du söker en undersköterske tjänst, får du jobbet och anställs så blir du ju undersköterska..
    men jag har fått ett jobb och det fick jag innan jag gick ut skolan. hur ska jag då göra?
  • Jossan90
    Lattemorsa skrev 2010-06-29 20:02:38 följande:
    Kontakta arbetsgivaren och förklara läget.
    ok ska göra det.
  • Jossan90
    krakel skrev 2010-06-29 20:05:19 följande:
    Men är det ingen lärare som sagt nått då.. verkar ju superkonstigt att låta elever sluta en utbildning som man inte avslutat och då heller inte får jobba som... det är ju en lönefråga om du är usk eller vårdbitr... sen är det ju inte så lätt att få jobb om man inte är behörig till ett jobb finns ju nästintill inga vårdbiträdes jobb....

Jag utb mig till USK på vuxennivå så jag har inga tips att komma med
    nej lärarna sa inget, ja det är det jag också har tänkt på ang lönen, jag har gått 3 år för att utbilda mig till usk och då begär jag också att jag ska ha högre lön än vad ett vårdbiträde får.
  • Jossan90
    bakeacake skrev 2010-06-29 20:14:50 följande:
    Men har man IG i alla ämnen förstår man nog själv att det inte är möjligt..
    men jag har inte ig i alla ämnen och jag har godkänt och högre i omvårdnads ämnen jag har fått ig i sådana ämnen som inte handlar om jobbet.
  • Jossan90
    Lattemorsa skrev 2010-06-29 20:24:37 följande:
    Jag har svårt att tro att man kan få jobb som usk om man inte har klarat en usk-utbildning.

Jag kan inte svara på om arbetsgivaren får bestämma hur han/hon vill göra, eller om det är stenhårt lika för alla. Jag skulle inte tro att någon anställer en person som usk om vederbörande inte har utbildningen klar för det. Det är väl mer sannolikt att personen då får gå som biträde.

Jag kan inte ge definitiva svar på något av detta med just behörighetsbiten för jag minns inte, jag gick omvårdnadsprogrammet på gymnasiet och hade alla mina betyg då.

Idag har jag läst vidare och är Leg. Sjuksköterska, mina kunskaper om på vilka premisser en uska får anställas eller ej är, låt säga, något haltande. Kan väl bara konstatera att jag har aldrig stött på någon som fått jobb som uska utan fullgod utbildning. Men huruvida det finns några kryphål eller ej, det törs jag inte bensäkert uttala mig om.

TS, den enklaste måste vara att kontakta din arbetsgivare.
    ok jag ska prata med min arbetsgivare! :) men jag är klar med min utbildning men klarade inte vissa ämnen. Det är synd att man måste ha matte osv, för alla vård ämnen har jag klarat.
Svar på tråden Undersköterska