Lattemorsa skrev 2010-06-29 20:24:37 följande:
Jag har svårt att tro att man kan få jobb som usk om man inte har klarat en usk-utbildning.
Jag kan inte svara på om arbetsgivaren får bestämma hur han/hon vill göra, eller om det är stenhårt lika för alla. Jag skulle inte tro att någon anställer en person som usk om vederbörande inte har utbildningen klar för det. Det är väl mer sannolikt att personen då får gå som biträde.
Jag kan inte ge definitiva svar på något av detta med just behörighetsbiten för jag minns inte, jag gick omvårdnadsprogrammet på gymnasiet och hade alla mina betyg då.
Idag har jag läst vidare och är Leg. Sjuksköterska, mina kunskaper om på vilka premisser en uska får anställas eller ej är, låt säga, något haltande. Kan väl bara konstatera att jag har aldrig stött på någon som fått jobb som uska utan fullgod utbildning. Men huruvida det finns några kryphål eller ej, det törs jag inte bensäkert uttala mig om.
TS, den enklaste måste vara att kontakta din arbetsgivare.
ok jag ska prata med min arbetsgivare! :) men jag är klar med min utbildning men klarade inte vissa ämnen. Det är synd att man måste ha matte osv, för alla vård ämnen har jag klarat.