• datub

Mind fulness / Meditation

Jag tänkte starta ett tråd, där vi kan diskutera om mediation och Mindfulness,

Skriv gärna utav dina erfarenheter.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Meditation är en typ av självhypnos.I den vägledda meditationen kan du nå in i dig självpå ett kontrollerat sätt och finna de djup i dig självsom ger lugn och avslappning.Du kan också via de inre bilder som du möteri meditationen få förståelse om dig själv.Meditation leder på så vis även till ettpersonligt växande och insiktsfull medvetenhetom det egna jaget.

Mindfulness grundar sig i det buddistiska sättetatt se på tillvaron.Att vara medvetet närvarande i nuet med hela sin varelse;både kropp, själ och tanke på samma plats samtidigt,samt acceptera livet som det är.

• Svar på tråden Mind fulness / Meditation
  • Shiva
    Anders3000 skrev 2011-05-07 22:26:58 följande:
    HAr inte läst alla inlägg men en sak jag tänker på, som jag tror är en vanlig missuppfattning är att man ska försöka "koppla bort" allting.

Mindfulness, medveten närvaro handlar mer om att notera sin omgivning men inte värdera. Det är ju omöjligt för oss människor att INTE tänka. Tankar finns där hela tiden. Ljud föder tankar, dofter känslor, rörelse...föder tankar.

Grejen är alltså att konstatera utan att värdera. Låta tankarna flyta.

En enkel bra övning är att säga för sig själv (högt): Det finns en känsla, det finns en tanke.

Enkelt förklarat...
    Jo, bra sagt men finns dock en invändning från min sida. Tankar finns inte där hela tiden per automatik. Inte när man når djupare tillstånd, då stannar allt upp, bara ett medvetande som är stilla utan rörelse utan tid utan tanke eller känsla.

Sen samtidigt handlar det inte heller om att förskjuta tankarna eller försöka hålla dom borta, utan att bara släppa taget om dom efterhand som de uppkommer, titta inåt, VEM är det som är medveten om tanken, vem tittar?

Så bara en liten parantes. :)
  • ske

Jag tror att Mindfulness, basseras på profeten,Zarathustras filosofisk lärdom/budskap, Tänk possitiv, Säg possitiv,Goda gärningar.
    Han har sagt det flera hundra år före kristus tid.

När man tänker possitiv,då mår man bra av det själv.
    När man säger possitiv,omgivningen mår bra av vår sällskap.
    När man gör goda gärningar,t.e.x hjälper andra,då skapar man en fridfull värld,och dessutom man får goda och posstiva energi av det posstivia känslan.

Testa ,tänk på de tre budskap,och läs gärna om Zarathustra och hans budskap.

• din
    Bilburen skrev 2010-12-18 03:13:57 följande:
    Är intresserad av mindfulness. Har ni något boktips?
    Det finns många böcker, du kan hitta de i en bibliotek.
  • elisch

Hej,

Jag är också intresserad av mindfulness och meditation. Har haft problem med ångest sen långt tillbaka och har gått i KBT i flera omgångar, men det kommer alltid tillbaka.

Håller på med "Minfulness i vardagen" av Ola Schenström. Jag tycker den är bra, men lite luddig ibland. Behöver liksom konkreta exempel på allt för att förstå.

För den som har Iphone kan jag rekommendera Minfulnessappen med guidade meditationer. Den använder jag mig av flera ggr om dagen för att komma ner i varv.

Men jag funderar mycket på det är med att låta tankarna bara komma, för gör jag det så blir jag lätt ångestfylld. Speciellt om jag bara är hemma och inte gör något särskilt. Jag har svårt med det här att bara vara för då kommer ångesten. Vet inte hur jag ska hitta balansen mellan att ta det lugnt men ändå vara lite sysselsatt så att jag inte börjar tänka.

Hur ska man riktigt tackla ångest ur minfulnessperspektiv? För någon gång måste jag ju sätta stopp på tankarna, men då känns det som om jag flyr irån det...

Någon som har några tankar kring det?

• Stressterapeut

Kan du ifrågasätta tanken? När tanken kommer, fråga dig " Hur vet jag att det är så, vad har jag för bevis"? T.ex Nu får jag ångest tror att jag tror att jag kommer att dö i veckan i en bilolycka.
     Ett hemsk exempel men vi ponerar. När tanken dyker upp  frågar du och skriver ner svaret. "Jag vet att det är så för att jag drömde om det en natt"
    Ok, är det ett trovärdigt bevis? Om ja, skriv ner varför om nej skriv varför inte.
    Du får negativa tankar om dig själv " jag är dum, jag duger inte osv " Ok,
    Vad har du för bevis? Jo, det är många som säger så. Hur många? Ok, en sa det på jobbet. Så det är en av 30 på ditt jobb som vräkte ur sig detta? Vad beror det på. Har den personen problem med sig själv? Tydligen.
    Osv.osv avdramatisera och ifrågasätt när de dumma tankarna dyker upp!
    Tänk på andningen varje gång tanken dyker upp. var sitter andningen. Rikta uppmärksamheten mot  din andning hela vägen  från början näsan , lungorna osv  till du andas ut.
    När du får ångest, börja undersöka vad var det som satte igång ångesten, ett ställe, en tanke, en person? Skriv ner. Sen skriver du om du köper tanken eller inte.
    Detta kräver tid och engagemang men det är värt ett försök. Det värkar som om du redan jobbat med det med KBT terapeuter?:)
    Att acceptera att nu har någonting hänt jag kan inte förändra det som hänt med jag kan påverka det som kommer att hända i mitt liv.
    Ta hand om dig
    /Agnes
    Stressterapeut

• CrazyInLove

Om ni bor i Luleå med omnejd finns det öppna mindfulnessgrupper på KBTkliniken Norr för 40 kr per gång...prova vet ja :)

• Köpenhamn
    elisch skrev 2011-08-08 18:32:17 följande:

Hej,

Jag är också intresserad av mindfulness och meditation. Har haft problem med ångest sen långt tillbaka och har gått i KBT i flera omgångar, men det kommer alltid tillbaka.

Håller på med "Minfulness i vardagen" av Ola Schenström. Jag tycker den är bra, men lite luddig ibland. Behöver liksom konkreta exempel på allt för att förstå.

För den som har Iphone kan jag rekommendera Minfulnessappen med guidade meditationer. Den använder jag mig av flera ggr om dagen för att komma ner i varv.

Men jag funderar mycket på det är med att låta tankarna bara komma, för gör jag det så blir jag lätt ångestfylld. Speciellt om jag bara är hemma och inte gör något särskilt. Jag har svårt med det här att bara vara för då kommer ångesten. Vet inte hur jag ska hitta balansen mellan att ta det lugnt men ändå vara lite sysselsatt så att jag inte börjar tänka.

Hur ska man riktigt tackla ångest ur minfulnessperspektiv? För någon gång måste jag ju sätta stopp på tankarna, men då känns det som om jag flyr irån det...

Någon som har några tankar kring det?

Tror svaret stavas acceptans.
  • The Hermit

Den här är lite kul om man vill prova meditera framför datorn.

">

• Klar

Jag vet inte så mycket om Mindfulness.

Dela gärna dina erfarenheter.

• Klar

Jag tror Mindfulnes handlar om att tänka possitiv,
    Det grundar sig på Zoroastrismen, och Budismen.

Då när man tänker possitiv,istället än ha negativa tankar,hjärnan tillverkar endorfiner, se

http://sv.wikipedia.org/wiki/Endorfin

googla

endorfiner

där finner du svaret.

• IntheSky

Tänkte uppa tråden lite, skulle vara kul om den blev aktiv igen :)
    Har mediterat lite nu i vinter och älskar den effekten den har på mig. Har testat Yoga Nidra, en djup avslappning som verkar ha skärpt mina sinnen.

Svar på tråden Mind fulness / Meditation