• datub

Mind fulness / Meditation

Jag tänkte starta ett tråd, där vi kan diskutera om mediation och Mindfulness,

Skriv gärna utav dina erfarenheter.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Meditation är en typ av självhypnos.I den vägledda meditationen kan du nå in i dig självpå ett kontrollerat sätt och finna de djup i dig självsom ger lugn och avslappning.Du kan också via de inre bilder som du möteri meditationen få förståelse om dig själv.Meditation leder på så vis även till ettpersonligt växande och insiktsfull medvetenhetom det egna jaget.

Mindfulness grundar sig i det buddistiska sättetatt se på tillvaron.Att vara medvetet närvarande i nuet med hela sin varelse;både kropp, själ och tanke på samma plats samtidigt,samt acceptera livet som det är.

• Svar på tråden Mind fulness / Meditation
  • Köpenhamn

Är intresserad av mindfulness. Har ni något boktips?

• hopee
    Bilburen skrev 2010-12-18 03:13:57 följande:
    Ja "Vem är det som bestämmer i ditt liv?" med Åsa Nilsone om jag inte minns fel, är riktigt bra tycker jag
  • Köpenhamn
    hopee skrev 2010-12-29 19:08:05 följande:
    Ja "Vem är det som bestämmer i ditt liv?" med Åsa Nilsone om jag inte minns fel, är riktigt bra tycker jag
    Tack, läser ¨The miracle of minfulness¨ . Den är bra men lite för ¨heavy duty¨ för mig egentligen. Men liten och behändig i formatet och han vet verkligen vad han pratar om. Ett klart tips. Ska beställa boken av Nilsone å det snaraste.
  • solens
    Bilburen skrev 2010-12-18 03:13:57 följande:
    Samma här.
  • brunöga 72

Fick rådet av en psykoterapeut för ett par månader sedan att meditera eftersom jag har ångest till och från, men jag har skjutit det åt sidan, kanske... nån gång.. när jag "har tid"...

Men efter att ha blivit sämre senaste veckorna med en otrolig inre stress, provade jag igår och idag, och det funkade! Glad Mediterade på förmiddagen igår och kände resten av dagen ett inre lugn och glädje..! Likadant idag.

Kan det fungera så snabbt tro? Eller är det för att jag vill att det ska fungera?
    Oavsett så tänker jag fortsätta!
    Terapeuten rådde mig att meditera på jobbet, det låter lite svårare, där har jag svårt att hitta lugn o tystnad trots att jag har eget rum, men varför inte testa!

• brunöga 72

Funderar på en sak: hur ska man andas när man mediterar? in genom näsan o ut genom munnen, eller in o ut genom näsan?

• Rödnäbba
    brunöga 72 skrev 2011-02-20 20:40:48 följande:

Funderar på en sak: hur ska man andas när man mediterar? in genom näsan o ut genom munnen, eller in o ut genom näsan?

Finns massa olika tekniker men det vanliga är att man andas precis som vanligt.
  • leticia76

Hej alla!

Jag är en stoor utövare av meditation och yoga. Jag har en buddistiskt filosofi och tankesätt. Jag rekommenderar alla att meditera särskilt då de känner en negativ energi inom sig. Meditation hjälper emot mycket: Om du är stressad, har en deppression, har ångest, känner dig splittrad i vardagen osv. osv.. Att meditera behöver inte vara så krångligt. En enkel meditation kan gå till som följande: Finn en lugn plats där du finner ro, slut dina ögon och koncentrera dig på "tredje ögat" som du har mellan dina ögonbryn. Koncentrera dig på andningen. in genom näsan och ut genom munnen. Långa lugna, djupa andetag.
    Du kommer märka att det är svårt att koncentrera sig i början, det är normalt och inget att hänga upp sig på. Låt dina tankar komma och gå. Men låt dem inte bli kvar.
    Innan du slår upp ögonen så tar du några djupa lugna andetag och ta gärna och håll händerna en stund över ögonen innan du öppnar dem sakta.
    Du kommer märka att du finner ett inre lugn och kommer till insikt om saker och ting. Du blir lugnare helt enkelt! Skrattande.

Lycka till.

• Anders3000

HAr inte läst alla inlägg men en sak jag tänker på, som jag tror är en vanlig missuppfattning är att man ska försöka "koppla bort" allting.

Mindfulness, medveten närvaro handlar mer om att notera sin omgivning men inte värdera. Det är ju omöjligt för oss människor att INTE tänka. Tankar finns där hela tiden. Ljud föder tankar, dofter känslor, rörelse...föder tankar.

Grejen är alltså att konstatera utan att värdera. Låta tankarna flyta.

En enkel bra övning är att säga för sig själv (högt): Det finns en känsla, det finns en tanke.

Enkelt förklarat...

• VirrigaVerna
    Anders3000 skrev 2011-05-07 22:26:58 följande:
    HAr inte läst alla inlägg men en sak jag tänker på, som jag tror är en vanlig missuppfattning är att man ska försöka "koppla bort" allting.

Mindfulness, medveten närvaro handlar mer om att notera sin omgivning men inte värdera. Det är ju omöjligt för oss människor att INTE tänka. Tankar finns där hela tiden. Ljud föder tankar, dofter känslor, rörelse...föder tankar.

Grejen är alltså att konstatera utan att värdera. Låta tankarna flyta.

En enkel bra övning är att säga för sig själv (högt): Det finns en känsla, det finns en tanke.

Enkelt förklarat...
    Bra förklarat!
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
Svar på tråden Mind fulness / Meditation