Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Varför psykofarmaka när man är gravid?

Om du haft psykisk ohälsa själv hade du hajat, att det inte kan hindra en att skaffa barn. Och nej, det finns många mediciner för detta som är ok att ta som gravid. Att må skit är värre för mamma OCH barn än att ta medicin. Suck, denna okunnighet.

• Här och nu
    JaneDoe10 skrev 2010-06-26 10:07:31 följande:
    Det är väl för att det finns risk att mamman inte ska må jättedåligt under tiden hon är gravid. Själv skulle jag inte vilja äta det under graviditet.
    Jag skulle inte heller vilja det, men jag måste. Nån annan skulle inte vilja ta insulin eller epilepsimedicin o det går ju fint att va utan, eller?
  • Här och nu
    Modgun skrev 2010-06-26 10:09:22 följande:
    Finns människor som dricker under graviditeten också, (ilka galet det.)

• Här och nu
    Här och nu skrev 2010-06-26 20:26:32 följande:
    Skulle skriva att det INTE är galet med antidepressiva, då det är NÖDVÄNDIGT. Alkohol är inte nödvändigt.
  • Här och nu
    shoreline skrev 2010-06-26 10:14:38 följande:
    Var har du det beviset? Naturligtvis finns det psykofarmaka som är skadligt för fostret men det finns också Lm som inte är det.
    Ja, man ska t ex inte ta Ipren.
  • Här och nu
    Freja87 skrev 2010-06-26 11:39:55 följande:
    Det finns läkemedel som inte innebär någon noterad risk för fostret. Anledningen till att gravida tar psykofarmaka är för att de troligtvis mår väldigt DÅLIGT och behöver stöd för att orka må bättre och hantera både livet och det kommande barnet.

Jag har haft ångestproblematik men har aldrig velat ta några läkemedel eftersom jag upplever att jag är tillräckligt stark och har tillräckligt stöd hemma för att orka igenom allt nu. Dessutom har min ångest minskat med mer än 80% sedan jag blev gravid. Tyvärr är alla inte så lyckligt lottade. Vissa kanske har svåra trauman att bearbeta, de kanske har någon diagnos som gör känslorna och humörsvängningarna svåra att hantera. De kanske mår bättre av medicineringen, och mår mamman bättre så mår även barnet bättre.

Forskning har även visat på att barn som haft mammor som varit depressiva under graviditeten kan ta skada av det.
    Det handlar oftast inte om stöd, för jag har all världens stöd, men tillverkar för lite serontonin.
  • Här och nu
    MickeN1973 skrev 2010-06-26 11:44:17 följande:
    mm barnet kanske mår bra, men föds med skador...

Sen får man fundera på om man ska ha barn när man är sjuk eller under medicinering
    Ursäkta, men är du kille? Och dessutom; de flesta vet att ångest osv är långvariga sjukdomar. Många skulle aldrig kunna skaffa barn om man inte skulle ta medicin när man var gravid. Jag har ett barn med autism o ett utan. Gissa under vilken graviditet jag tog antidepp? Nej, väldigt få barn föds med skador pga. antidepp o då är det inga skador utan max lite skakighet eller problem med andning som avhjälps med kuvös. Läs på innan du sårar alltför många.
  • Här och nu
    Freja87 skrev 2010-06-26 12:34:50 följande:
    Men det finns ju massa andra läkemedel som inte är psykofarmaka som innebär risk för barnet... Ipren t.ex... varför är du så irriterad för just dem som tar psykofarmaka?
    För att psykiska sjukdomar är fulare än fysiska. Så kommer det väl tyvärr alltid att vara.
  • Här och nu
    LyckligtSlut skrev 2010-06-26 17:26:25 följande:
    De läkare jag haft skulle aldrig ha skrivit ut en tablett till mig som vore skadligt vid graviditet OM jag var gravid. Det strider väl mot läkaretiken, eller har jag fel? Vet de att man är gravid så får de väl inte rekommendera att man tar en tablett som bevisligen är farlig för fostret?

Tycker att det är en viktigare diskussion än om en enskild kvinna inte tror att det är farligt.
    Fast jag hade halsbränna o receptfri medicin bet inte på det. Då skrev läkaren ut en annan som inte skulle va farlig för fostret. Jag hämtar ut den o på bipacksedeln står tydligt: Ska inte tas vid gravidiet. Likadant rekommenderades jag en annan medicin för annan åkomma. Samma dilemma där. Orkade inte anmäla.
  • Här och nu
    idiblon yes skrev 2010-06-26 20:32:21 följande:
    Tala för dig själv.

Vissa självmedicinerar mot depression med just alkohol, för att det får dem att fungera. Därav hade det varit intressant med en diskussion just om alkoholism och stigmatiseringen av alkoholister, men... Men...
    Då är det ju för att man inte söker vård.
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?