Esther M skrev 2010-06-27 18:08:43 följande:
Men det är fortfarande du som definierar, utifrån vad som för mig verkar vara folkskräck. Det innebär att om jag blir våldtagen ikväll, så är det du eller någon annan som ska bedöma om jag tagit mitt ansvar som samhällsmedborgare eller ej.
Finns det mindre anledning att sympatisera med mig om jag blir våldtagen om jag går igenom en mörk park än om jag blir våldtagen i tvättstugan?
Tror du inte att det påverkar bedömningen av skuld om offret ska ha en del av ansvaret? Kan inte försvarsadvokaten då säga att "min klient antog att kvinnan´, eftersom hon befann sig i ett erkänt farligt område, ville bli våldtagen".
Om hon inte hade velat det, om hon hade varit en ansvarsfull kvinna, hade hon varit hemma, där ansvarsfulla kvinnor ska vara.
Min tvättstuga är mörk, ensligt belagd i en källare. 5 olika portar använder den. Ingen kan höra mig skrika därnere, ett gigantisk fläktsystem surrar mkt höggljutt. Jag är rädd för att gå dit, men jag gör det i alla fall. Är det ett riskbeteende? Bör jag sluta gå dit? Hemlösa sover ofta där.
2 kvarter härifrån ligger folkets park i malmö. Jag går till en bar där, sedan går jag ensam hem genom parken. Jag har aldrig varit rädd där, det är fullt av folk ute och på kringliggande balkonger.
Vilken av dessa platser är säker att besöka? Är jag ansvarslös om jag beter mig på det här sättet?
Jag sympatiserar med alla brottsoffer, även de korkade. Oavsett var eller under vilka omständigheter en våldtäkt utförs ska gärningsmannen dömas utifrån
sina handlingar, inte utifrån offrets.
Jag kan inte bedöma vilka situationer du bör undvika endast utifrån det du beskriver, men på dig låter det som att du bedömer att du tar ganska
stora risker när du går ensam till tvättstugan och ganska
små risker när du går hem från krogen, jag lämnar till dig att avgöra vilken av situationerna du bör undvika.
Det är inte upp till mig att diktera hur andra människor ska bete sig, jag uttrycker min åsikt när jag anser att någon resonerar eller beter sig korkat, dumdristigt eller naivt.
Du har all rätt att bete dig korkat om du vill det (och jag har rätt att tala om det för dig)