Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Har kvinnor inget ansvar?

Hertha skrev 2010-06-23 23:33:56 följande:
    Jag tar ansvar över mitt liv såtillvida att jag väljer att inte begå brottsliga handlingar eller utöva något mot någon annan som kan leda till någon form av skada.
    Jag förväntar mig samma ansvarstagande från andra.

Din dotter kommer säkert känna precis rätt mängd ansvar efter din predikning om hon blir våldtagen 5 timmar senare. Jag är väldigt glad att jag slipper höra den dock.
    Jag måste få fråga: säger du åt dina barn att se sig för innan de går ut på ett övergångsställe?
    I så fall: Varför?
  • Selfish Geene
    Hertha skrev 2010-06-23 23:44:05 följande:
    För att i trafiken är det din skyldighet att vara uppmärksam på andra trafikanter. Om de blir påkörda är det dock, som du nog också lärde dig på bilskolan, enbart bilistens ansvar och fel.

Sen är det, hoppas jag, inte en medveten handling från bilistens sida, och kan kanske ex jmf med ett ligg i sömnen. Inte alla uppskattar det och huruvida man uppfattar det som en våldtäkt eller inte beror ju på hur personerna hanterar det.
    Det är bilisten som ska lämna företräde för barnet. Jag antar att du själv stannar när du kommer till ett obevakat övergångsställe för att släppa fram fotgängarna, ändå tycker du att barnen ska ta ansvar i trafiken och se sig för innan de går ut i gatan.
    Varför?

Förväntar du dig inte att alla bilister visar samma hänsyn till fotgängare som du gör?
  • Selfish Geene
    Hertha skrev 2010-06-23 23:59:41 följande:

Jmf följande så ser du också kanske skillnaden

I trafiken har du inga rättigheter, endast skyldigheter.

Alla har rätt att gå i en offentlig park

Så fotgängaren har inte företräde(rätt att gå före) vid ett obevakat övergångsställe?
  • Selfish Geene
    Hertha skrev 2010-06-24 00:12:13 följande:
    Nej, fotgängaren har inte rätt att gå, bilisten har skyldighet att stanna.
    Vilket trams! Visst finns det rättigheter i trafiken precis som överallt där det finns skyldigheter.
    När det är grönt har du rätt att köra
    Där det finns en P-skylt har du rätt att parkera
    På en huvudled har du rätt att köra utan att lämna företräde
    osv

Du försöker krångla dig ur frågeställningen: Varför lär du dina barn att se sig för innan de går ut på ett övergångsställe?

Svaret är troligtvis: Man ska se sig för innan man går ut i gatan för att alla inte respekterar trafikreglerna, bilar är hårda barn är mjuka. Det är osmart att gå rakt ut i gatan bara för att du "har rätt" att göra det.
  • Selfish Geene
    Miss Cee skrev 2010-06-24 01:41:02 följande:
    Nej.

Du är aldrig någonsin ansvarig för att någon annan väljer att begå ett vidrigt lagbrott mot dig.

"Här sitter jag i mitt koncentrationsläger. Undrar om jag inte ändå är lite ansvarig för att jag sitter här...?"
    Som någon skrivit tidigare: Det är skillnad att "ta ansvar för sig själv" och att "ta ansvar för någon annan"
    Ingen har ansvar för någon annanns handlingar, men de har ansvar över sitt eget beteende och att inte utsätta sig för onödiga risker.

Om personen som sitter i koncentrationsläger självmant åkte dit, väl medveten om riskerna, knackar på och säger "hej, jag är jude!". Då har personen ett ansvar (och en bristande förmåga att se konsekvenser av sitt eget handlande)
  • Selfish Geene
    Hertha skrev 2010-06-24 00:53:43 följande:
    Nej, en av de viktigaste grundreglerna i trafiken är att du har inga rättigheter, endast en massa skyldigheter. Om du tar ett körkort kommer du få höra massor om det.
    Om du vill veta mer om detta föreslår jag att du tar det i min gästbok istället.

Åter till topic
    I parken däremot har jag en massa rättigheter, som att gå klädd som jag vill utan att behöva vara rädd för att bli attackerad. Jag har rätt att vara fredad i min egen bostad. Och framförallt, jag har rätten över min egen kropp! Det är dock inte mitt ansvar att se till att någon annan lämnar den ifred.
    Oavsett om du har rätt eller inte så antar jag att du förstår att skyldigheter i trafiken inte innefattar barn!?
    Ett barn har inte "skyldigher" att ta hänsyn till bilister. Därmed inte sagt att man inte ska uppmana dom att ta ansvar (eller "predika ansvar" om du hellre formulerar dig så ) när de befinner sig i trafiken.
    Just för att man inte kan veta (eller förutsätta) att alla andra följer reglerna (man kan vara hyffsat säker på att många inte uppfyller sina skyldigheter)

Att säga till sitt barn: "Du har rätt att gå före på obevakade övergångsställen, om bilisterna inte respekterar det är det inte ditt ansvar, du ska inte behöva se dig för bara för att vissa inte respekterar zebra-lagen"
    det vore idiotiskt.
  • Selfish Geene
    BlommyNess12 skrev 2010-06-24 07:31:26 följande:
    Och vad exakt föreslår du att jag ska göra? För att minimera risken för att bli våldtagen behöver jag göra detta

*Flytta ifrån min sambo, eller åtminstone inte vistas ensam med honom, och absolut aldrig säga emot honom.
    *Inte umgås ensam med manliga släktingar

För det är där de STÖRSTA riskfaktorerna ligger i. Just nu utsätter jag mig för den största risken någonsin, jag ligger naken i sängen brevid den man som är mest sannolik att våldta mig om jag någonsin blir våldtagen, min partner.

Så nu är jag ju rätt dum i huvudet alltså, om han bara hoppar på mig så får jag ju skylla mig själv.
    Om du är sambo med en våldtäktsman föreslår jag att du omedelbart flyttar ifrån honom.
    Om du inte är sambo med en våldtäktsman är sannolikheten att du ska bli våldtagen i ditt hem extremt liten, då kan du lungt bo kvar.

Det handlar om att göra en riskbedömning.

Att de flesta våldtäkterna sker i hemmet betyder naturligtvis inte att den farligaste platsen är hemma. Det skulle vara som att säga: "När ett barn dödas är det oftast en förälder som är gärningsman, därför är mina barn tryggare hos främlingar än hos mig"
  • Selfish Geene
    BlommyNess12 skrev 2010-06-24 08:01:06 följande:
    Ja, och vid en riskbedömning så är det inte särskilt farligt att gå ensam genom parken heller. Det är farligare att  gå genom parken med en killkompis som du känner.
    Ja, det har jag inga siffror på, så jag kan inte säga varken bu eller bä om den saken.

Tror du att det inte finns några andra påverkbara faktorer än slumpen vid en våldtäkt?
    (tyvärr måste jag åka på jobbet nu, återkommer i afton. Jag fortsätter gärna det här samtalet då)
  • Selfish Geene
    Hertha skrev 2010-06-24 08:19:32 följande:
    Varför skulle det inte innefatta barn? Du lär dem väl rätt från början? Eller säger du en sak fram till dess att de är typ 7 för "barn är barn" och har aldrig fel? När vi ändå är inne på åldersgränser, vid vilken ålder ska jag börja se på mina söner som potentiella våldtäktsmän? Om de är säg 15, ska jag slänga ut dem då för min egen säkerhets skull om jag hör något rykte? Eller räknas det först när de blir myndiga?
    Varken barn eller vuxna har någon skyldighet att stanna vid ett obevakat övergångsställe, de har rätt att gå över gatan. Ändå lär ni era barn att de ska se sig för och vara försiktiga. Att de ska akta sig för att komma i vägen för en fartdåre eller en rattfyllerist.

Barnen ska läras att ta ansvar för sin säkerhet så tidigt som möjligt, redan i 2-årsåldern kasn de lära sig att göra vissa riskbedömningar.

Du kan börja se dina söner som våldtäktsmän när de börjar våldta folk, varför skulle du göra det innan?
  • Selfish Geene
    Hettie skrev 2010-06-24 09:30:49 följande:
    Jag skrev att om olyckan är framme så kan man bli våldtagen ändå. Nej, jag tycker inte att man ska låta bli att sova naken brevid sin partner. Och visst, statistiken talar sitt tydliga språk.
    Men jag tar inte gärna risken att bli våldtagen av någon jag inte känner heller, även om det är en så liten chans att det skulle hända. Därför lallar jag inte ensam runt full på stan på nätterna eller följer med okända män hem.
    Statistiskt sett är det betydligt större risk att du våldtar och mördar ditt barn än att en främmande man gör det. Betyder det att ditt barn är säkrare hos en främmande man än hos dig?
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?