Inlägg från: Mondino |Visa alla inlägg
  • Mondino

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

Sova sova sova va Skydiver . Det är väl verkligen er väl unt!

Hej Mr C och välkommen till vår lilla tråd Här är en Töjnabo med en 3,5 åring, en 16 åring och en 17½åring (som i vanliga fall sköter sig utmärkt men som just nu har en liten "utbrytarperiod") I vårt radhus bor även sambon och en katt.

Korfu: anledningen till att jag kan vara ledig är att jag inte jobbar med bokslut överhuvudtaget längre. Vilket är väldigt befriande :)
    Har däremot några hektiska dagar nu när "mina" områden ska stängas. Men sen väntar 11 dagars vila och ledighet!! Wunderbar!!

idag tror jag att Astrid Lindgren barnakut slog världsrekord. Theo har dragits med en svullen pungkula och nu tyckte vi att det blivit värre helt plötsligt. Enligt rådgivningen så ska man åka in och kolla upp, så var ju bara packa väskan och dra in till sjukan. Vi åkte hemifrån 18.40 och var ute och hemma igen 19.49. Det tog 25 minuter från att vi klev in där. Tror aldrig jag har hört talas om det gått så snabbt där!! Va tydligen rätt dag att åka till akuten. 
    Diognos är ställd och det är tydligen en liten läcka in till pungen där vätska smiter in. Alltså inget akut och inget man gör något åt på rotmos. Blir däremot remiss till kirurgen som kommer att titta på det och eventuellt blir det operation då det sällan går över av sig självt när dom får det efter att dom fyllt 3 så vi får se vad det blir av det.

Christian -93, Elina -94, Theo -07
  • Mondino

ja, du Korfu... det har ju tagit många år att komma till den tjänsten jag har nu.. från att varit ren ekonom på en liten ekonomiavdelning på 5 personer så har vi växt och vartefter har jag styrt in mer åt löner till. Så under flera år så hade jag det ännu värre än en vanlig ekonom, eftersom jag hade 3 deadlines varje månad, lönestängning, löneutbetalning och bokslut för lönekontona. Men när vi blev 2 på den här tjänsten så gled jag bort ifrån löner och mer in på bokning av "våra" levfakturor och reseräkningar vilket gör att jag egentligen har bara en deadline,   per den sista varje månad när alla fakturor måste vara klara och alla "claims" igenom i systemet. Man kan väl säga att min tjänst är lite "payback-time" för alla hundår på företaget!! Och till detta hamnar jag i en det ena projektet än det andra pga av att jag varit med i bolaget så länge, + att jag har ett rätt så drivet arbetssätt och har en positiv inställning. Är så många som  hela tiden gnäller när det kommer nåt nytt eller nåt ska förändras, men jag är av den åsikten att det verkligen inte hjälper att tjura och gnälla. Bara ta tjuren vid hornen och göra det bästa. Vilket gjort mig till en uppskattad medlem i olika projekt... Nog om mig

Vad ska ni hitta på över NYår, några goda Nyårsmenyer på gång!! Är så kul att höra vad som serveras på Nyårsafton.

Vi sitteri  bilen på väg till Lillhärdal och har 10 sköna härliga dagar framför oss i total vila

Gott slut alla!!

• Mondino

Tack Becca för din reflektion!! Man blir alltid glad av en klapp på axeln
    Va härligt att ha hittat bra kompisar på så nära håll! Det kan jag sakna!! Vi har inte några kompisar som bor nära. Det är så toppen både för att man så enkelt kan rycka in för varandra, men oxå för att man spontant kan umgås med snabba middagar eller enkelt får med sig sällskap till IKEA eller liknande! Varje gång nån av våra kompisar börjar prata flytt så lobbar jag för vårat område men har ännu inte lyckats locka hit nån... (kanske skulle begrunda mig själv lite om det kan ha nåt med det att göra )

Vi är i Lillhärdal nu och grabbarna skall strax ut och köra lite skoter. Jag ska till affärn och köpa tandborste som jag glömde till Theo. God mat och gott sällskap till kvällen!

★˛˚˛*˛°★SNART 2011!!!★* 。*★* ˛.*.★*.˛* .˛。*.★.*˛.¨*.★
    ˛°_██_*.。*./ ♥ \ .˛* .˛。.˛TACK FOR DET GAMLA ÅRET O RIKTIGT GOTT★ 。**˛
    ˛. (´• ̮•)*.。*/♫.♫\*˛.* ˛_Π_____.♥ NYTT ÅR 2011 ÖNSKAR JAG ER ALLA!!! ♥
    .°( . • . ) ˛°./• '♫ ' •\.˛*./______/~\*. ˛*.。˛*★* ˛.*.★*.˛* .*˛
    *(...'•...'.. ) *˛╬╬╬╬╬˛°.|田田 |門|╬╬╬╬╬*˚ .˛ ...★..*.*★*.★*

• Mondino

Kikar in en sväng innan min Underbara Lördag börjar!!!
    Välkommen JN. Jag bor i Töjnan med en 3,5-åring, en 16-åring och en snart 18-åring + en sambo på 31 år och en katt på 11 år (kanske ni kan gissa att 31-åringen inte är pappa till 16 & 18-åringen )

Klart ni ska hänga kvar här Becca och Camillla!! Och jag tänkte lite på det där med flygplanen Becca.... eller egentligen allmän ljudpåverkan. Och jag fascineras lite över dom som klagar över motorväg/flygplats/järnväg när man bor som vi gör. Bor man/flyttar man till en förort till Stockholm så får man allt gilla läget att det både flyger partiklar i luften från en det ena än det andra. Annars får man helt enkelt flytta långt ut på landet.. Sen tycker jag absolut att man ska sträva efter renare utsläpp från alla fordon/flygplan etc och tyst asfalt etc. Men vill man bo centralt så kommer man aldrig få låg bullernivå...

Jag har en härlig dag framför mig!! Först Brunch på Hasselbacken och Leva Livet på Chinateatern med dotter, svärmor och svägerska. Sen skakar jag av mig släkten och möter upp Issa & GoåGlad (tidigare tråd-deltagare för er som inte hängt här sen början). Vi ska ses på GoåGlads salong och försöka renovera mig lite grand. Jag tror att jag har kommit på nu efter 43 år att man kanske ska göra nåt mer än att bara tvätta ansiktet med vatten å tvål Sen avslutas kvällen på nåt bra dansgolv. Kan nog bli en sväng på Golden

Ha en härlig dag alla!!

• Mondino

Becca: det var alltså inte kritiskt menat till din undran om ljudnivån... såg nu när jag läste att det lät lite som: sluta gnäll och håll k*ft.. men va inte alls så jag menade!! Klart att man vill undvika stora "bullerhål" men det jag menade var att det är nog marginell skillnad vart man än bor, om man hamnar utmed E4 an eller E18 etc.

• Mondino

Jag hade en alldeles ypperlig dag!! Och Leva Livet, jaaa. Lite samma upplägg som att Mamma Mia (men inte alls i samma klass) att dom bygger en story där dom kan väva in låtarna/texterna från 80-talshiten. Mycket bra låtar och artisternas framförande jättebra!!! Dock  tyckte jag att det va lite "budget" över det hela. Och lite märkligt "byggt" eftersom det var mer ballader i andra halvan vilket gjorde att det blev lite nertaggat. Men på det stora hela helt okey (skulle dock inte se den en gång till)

Och Golden Hits funkar ju alltid!! Så hade verkligen en toppenlördag och dessutom rätt städad så mådde bra igår morse oxå!

Har en ganska styckad vecka framför mig  både frivilligt och ofrivilligt... Idag blev det träning på lunchen, imorron naprapaten på lunchen, onsdag morgon träning och sen måste jag gå vid halv två för jag ska vara med min gamla faster när hon ska träffa stadsdelsnämnden. Och sen på fredag em ska vi på begravning. Inte nån nära, men känns viktigt att gå för hans frus skull. Adam hette han och var vår närmaste granne på landet, 78 år. Min sambo har känt honom i många år eftersom han varit där ute mycket som barn och tonåring, men jag har lärt känna dom nu sen vi skaffade vårt eget ställe därute.
    Ja, så innan man hinner blinka lär det vara fredag igen!

• Mondino

Här är det lugnt och stilla!! Lördagsfrid helt enkelt!!

En tonåring rusade upp här för 5 minuter sen och meddelade med mackan i mungipan att det va öppet hus på skolan så han skulle ha lektioner idag. Den andra tonåringen sover på övervåningen tillsammans med pojkvän och kommer säkert göra så till efter lunchtid...
    Själva sitter vi här och funderar på vad vi ska hitta på idag. Det är på gott och ont när jag har en oplanerad dag för jag går ner i nån slags apati och kan plötsligt inte nyttja dagen till nånting... blir bara sittandes i soffan och glor rakt ut tills jag blir sur
    Shopping är ju inte å tala om eftersom det är årets mest fattiga helg . Får helt enkelt ta en kopp kaffe och fundera en stund till.
    Imorron tänkte vi klippa till med  simhallen iaf. Vi hänger på låset kl 9. Vi får med oss Chicomama med familj oxå. Men hur var det med er Camabo, Mum, Siljelin etc. Brukade ni ha gympa med era telningar på söndagar? Jaja, Vill ni ha badsällskap imorrn så är vi där iaf

Nä, nu har jag bestämt mig, ska baka bullar!! Det va längesen!

Tjipptjohej :)

• Mondino

Här har vi sjukstuga minsann, men det börjar ordna till sig nu. Av nån anledning har det bara drabbat männen i familjen - och alla vet ju hur det låter när en man är sjuk Nä, skämt åsida på både sambo och Theo har legat på 39,5 och uppåt så det har inte varit så behagligt. Micke var sjuk i början på förra veckan och Theo däckade i fredagskväll, så jag har vabbat med honom dom här dagarna. Men han var feberfri igår men i kölvattnet - hosta - heshet - och lite snuva så han fick den här dagen hemma oxå. Men imorron får det va ordning på torpen igen.

Mr C: är du ledig när Rivjärnet kommer eller bor du och x:et nära varann så hon ändå kan gå på förskolan när det är din tur?

Här är det full fart som vanligt! Imorgon börjar LG hockeygames och vi som jobbar där har fått biljetter till morgondagens match. Men det ska ju inte va lätt för då är det ju inte roligt, så samtidigt spelar Christian match i Huddinge, så jag får leverera honom först till deras samling 18.15 sen dra till Globen för att sen hämta boysen efter att matcherna är slut!

Börjar suga lite i landet-tarmen nu när solen tittar fram och det mejar... Vi får nog vänta nån månad till eftersom vi inte hann skaffa oss nån snöslunga så det går inte köra in på våran lilla väg till huset..

Helgen bjuder skridsko-åkning, förhoppningsvis på Norrviken, fika hos farmor o farfar, köp av ny spegel till hallen. Nu har vi en "4-bitars" ikea-spegel och med risk för liv och materiella skador när det spelas innebandy här i köket/hallen måste den där snarast ner och ersättas av nån nättare spegel.
    Nä, nu lite nytta här hemma!!
    Kram till alla gamla och nya i tråden

• Mondino

Ja jag kör på med mina egoinlägg SkrattandeSkrattandeSkrattande. Hur kul tror ni det va igår med min turné!!!! Sollentuna - Huddinge - Globen - Huddinge - Sollentuna.... Första sträckan tog 1 timme och 55 minuter men sen flöt det på någorlunda bättre även om det var en hejdundrade utmaning att ta sig överallt på helt oplogade vägar.. avslutade med en liten fadäs på sista stoppet i Viby där jag osmart nog stannade i ett litet uppförslut och släppte av en av hockeypojkarna och sen var det tji... Men stor och stark son behövde bara putta lite så fick vi fart på kärran. Och när vi kommer ner på Vibyvägen ner mot Norrviken då står busskrället på tvären! Men vi lyckades smita emellan och ta oss hem!!! Holy moses vilket äventyr!

Korfu: vad fick du för antibiotika den här gången som kickade in så bra, va heter den?

Hur har det gått för er andra i snökaoset idag? Själv är jag ju väldigt glad att ha gångavstånd såna här gånger. Tyvärr är det nog slut med det till hösten för nu ska det flyttas med LG... misstänker att vi hamnar i Frösunda Rynkar på näsan, men dom flesta andra är glada för det...

• Mondino
    MrC skrev 2011-02-11 19:46:55 följande:
    Hon bor jättelångt bort. I ett annat land faktiskt.
    Jag har ett fritt jobb / egenföretagare, så jag är med henne när hon är här. Då jobbar jag hemifrån.

Men  nu har jag nytt jobb på gång och efter sommaren börjar hon ju 6-års. Då blir det knepigare.
    Vilken bra setup du hittat i dom bekymren som finns med långa avstånd
Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!