• MUM CC

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

Halloj Becca!
    Vi har bott i Viby i snart 10 år nu!
    Och kommunikationerna har ju tyvärr inte blivit bättre... det är det stora minuset med Viby. Inga problem vid rusningstid, då går bussarna bra, MEN på kvällen så passar inte bussarna med tågen, utan dem passar varandra i SOLLENTUNA C! Så då får man vänta i 20-25 minuter... Och senare på kvällen går det ju inga bussar och för mig som bor längst in i Viby är det inte så lockande att knata i 30 minuter, iaf inte på vintern...
    Men det är OK, fast mycket irriterande!

Jag bor i en tidigare bostadsrätt och nu betalar vi en månadsavgift på 315 kr för TV och vatten, och allt annat står man för själv.

Tyvärr är många radhus bostadsrätter i Viby, vilket är synd.

Lycka till!!!

• MUM CC

BeccaGrodan, jag ser bara att tågen passar med en buss per timme på kvällen och då måste man gå till hållplatsen precis innan bron eftersom bussen kommer från Rotebro. Annars får man vänta i 20 minuter...
    Sista bussen går 01.30 tror jag. 
    Malungsvägen är väldigt bra, likaså Vaxmora (samma typ av område också i Sollentuna) där jag är uppväxt. När jag är där och hälsar på min mamma är jag sugen på att flytta dit, det är sååå  bra med barn! Grannens son är på isbanan varje kväll  nu, och det är ju inga problem att gå dit själv. Om vi inte precis byggt om vårt hus och vore så nöjda med barnens förskola skulle vi nog seriöst fundera på att flytta till Vaxmora.
    Lycka till med allt!

• MUM CC

Och en Viby-bo till!
    Kedjehus, man, och 2 barn: Clara 4 i april och Oscar 2 nu i januari!
    Bodde i Edsberg innan vi flyttade hit, på Kruthornsvägen, vi trivdes jättebra!

• MUM CC

Mondino -> Låter som en toppendag, du måste berätta hur Leva Livet är!

• MUM CC

Till Uppsala brukar det gå galant att köra! Skulle gärna jobba där än att åka tvärs igenom stan som nu... Fast för att jobba i Uppsala måste man ju ha bil i realiteten.
    Ha det så bra!

• MUM CC

Halloj allihopa!
    Så fint med all snö, iaf nu när det är plogat!
    Jag tog bilen till jobbet. Hade bara tänkt åka till infartparkeringen i Häggvik, men där kom jag inte in, är glad över att jag kom därifrån! Tog också med mig en från Viby till Häggvik, men får hjälpas åt vid tillfällen som dessa!

Alla verkar iaf haft en härlig helg, kul att höra vad ni gjort!

Tyvärr har vi inte varit utanför dörren denna vackra helg. Barnen har inte ens kommit ur deras pyjamas idag... Jag har varit magsjuk och Clara förkyld och febrig, Oscar har dock varit som snurre sprätt! Clara blev dålig i fredags så då var dem hemma båda 2, och tyvärr blev hon sämre idag, toppade 40,4 grader i örat i innan hon somnade, stackarn. Och hon vägrar medicin... 

Jag ska på kurs i Sigtuna denna veckan. Tyckte att det skulle vara superlyx att sova själv i 4 dagar (och liksom så nära hemma), men nu känns det inte så bra längre... Hoppas att hon är bättre imorgon så att det inte blir kaos när hon och Martin lämnar av mig i Sigtuna... Får komma på något att muta med.

• MUM CC

Själv funderar jag mer på solen.... Och skulle SÅ övertalat Martin att vi skulle åkt på en sista minuten, typ imorgon om det inte var så att Oscar inte har något pass. Det dog liksom där... och Martin börjar jobba på sitt nya jobb på tisdag.
    Så håller fast vid en semester i höst. Typ till Thailand eller liknande. Men så skrev jag precis i lappen över hur barnen ska vara lediga i sommar, och Järven är ju stängt i 5 eller 6 veckor, så då blir det ju inga semesterdagar kvar!!!!! Buähhh!!!!!

• MUM CC

Måste fråga er alla: hur mycket betalar man till barnvakten (svart)?
    Det är vår granntjej, 21 år, hon blir färdig barnskötare till sommaren.
    Hon kommer ha hand om Clara (4 år) och Oscar (2 år).
    Betalar man olika mkt på dagtid vs kvällstid??
    Tänkte 70-80 kr/timme, är jag helt fel ute?

• MUM CC

Skönt att det gick bra med Theo! Kan inte vara roligt om ens barn måste opereras...

Härligt med nästan klar utbildning och jobb Beccagrodan, grattis!! Och hoppas att försäljning av huset går bra. Har ni något objekt på G?

Jag är väldigt nöjd med Sollentuna, men så är jag ju uppväxt här...

Nähä, ska jag ta och jobba lite nu då.... anslag som ska in imorgon.

• MUM CC

Oj vad glad jag blir för den förskola som mina barn är på när jag hör era historier! Järven i Viby är verkligen super! Jag skulle vara där hela dagen idag för att få se hur det är på FSK, men efter 2 timmar gick vi hem eftersom Oscar blev sjuk... trist när det var inbokat sedan så länge!
    Hoppas att ni alla får det bra på era FSK, de har ju faktiskt hand om ens barn mer eller mindre hela dagen, 5 dagar i veckan!

• MUM CC

Välkommen!
    Jag har också bara hört bra om Rälsen, kanske lite tråkig gård bara. Skogsdungen tillhör Inspira i Viby som även Järven hör till där våra barn går. Dock vet jag inte så mycket om Skogsdungen, mer än att det verkar vara bra. Lantgården har en jättefin gård, de är ute väldigt mycket (är ju en "utefsk"). De har haft stor personalomsättning förut, men verkar vara bättre nu. Några av mina vänner har sitt barn där, och det har väl inte alltid varit helt nöjda med kommunikationen, men de har iaf inte bytt fsk... men tror att de iaf har diskuterat den möjligheten.

• MUM CC

Firsttime -> jag pratade med min kompis som har barn på Lantgården, och hon var lite ambivalent på om hon ville rekommendera Lantgården eller ej. Nu var det precis en till som skulle sluta. Hon säger att inga pedagoger jobbar mer än 1-1,5 år där och att det verkar vara problem med ledningen (rektor/ägaren), men vet inte vad det gäller.  Hon menade på att om man har ett barn som är oroligt så kanske det inte är den bästa fsk, men de flesta barn trivs och verkar inte bry sig så mycket om personalomsättningen, det kanske är mer föräldrarna som gör det... Bra med utefsk, hon har bara vabbat några få tillfällen, men också jobbigt med alla kläder som man måste ha (dubbelt av allt, 2 overaller osv) och klä på, har hänt flera ggr att barnet har bajsat och gått med det ett tag.
    Ja, vet inte om det var så mycket hjälp för dig.

Tror att det är bästa är att besöka alla fsk och gå efter magkänslan, lycka till!

Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!