Inlägg från: Mondino |Visa alla inlägg
  • Mondino

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

Hallå!! Jaa, Camabo, precis så är det jobb, sova, jobb, sova och knappt det ens blir ett inlogg på fejjan...
    Det har varit jäklarns mycket fest sista två veckorna. Och förra helgen när vi trodde att vi skulle på dop-kombinad 30-årsskiva så visade det sig när vi satt där i kyrkan att det även blev bröllop. Jättekul överraskning!! Kan iofs tänka mig att resp föräldrar kände sig lite dragna vid näsan som inte hade fått förmånen att bli informerade heller. Men riktigt bra fest blev det iaf.
    Och i måndags var det konferens med jobbet inkl övernattning. Riktigt bra arrangerat och en jäkla kul fest på kvällen men för en gångs skull var det vuxenpoäng på mig så jag slutade häva sprit före 12 och va isäng vid 2...men det var långt ifrån alla som va så smarta. Tunga huvuden vid frukosten dan efter
    Den här helgen är lugn och sansad. Idag bara vila och ikväll kommer en kompis med ny sambo på middag. Dom bor i Falun till vardags så man får passa på när dom är i stan och snurrar.
    Imorron blir det hockey för hela slanten. Theo är jätteglad att Christian för en gång skull har match på dan. Alla matcher har legat kl 19 och det är ju lite sent för Lilleman men imorgon får han äntligen följa med och titta på hockeygrabbarna OCH ismaskinen!!!

Hur känns det på nya jobbet Camabo?
    Ett litet tillägg om barnomsorgsavgiften... en viss del är även obligatorisk för 3 åringarna... Vi fick sänkt avgift från augusti ( tror jag det va) från 1260:- till 945:- pga av ett antal timmar i allmän förskola och detta är tydligen under försök...

Christian -93, Elina -94, Theo -07
  • Mondino

Tittar in och kollar att ni håller igång tråden... några mer än andra ser jag

Ja du Korfu, jag som testat både att jobba i barnomsorgen och jobba på kontor (och precis som i ditt fall ekonomi) kan försäkra dig om att allt har sina fram och baksidor. På kontoret har man tyvärr sällan nån backup till sitt eget jobb vilket gör att högarna växer om man tex vabbar några dagar men när man jobbar inom barnomsorgen kommer det absoluta dåliga samvetet till kollegorna när man lämnar dom "i sticket" när man är sjuk eller vabbar... hur man än vrider har man rumpan bak!!

Vi har varit på landet i helgen och det var verkligen härligt. Jag hade lovat mig själv en Greys anatomy-helg (fick inte till det med inspelningar etc under säsong 6) och fick låna av en jobbarkompis. Jag hade lyckats se hälften av säsongen på tv men 12 avsnitt betades av helgen. Himmelrike!!! I looove Greys!! Nu är jag nästan ikapp, ska faktiskt unna mig att kanal 5 betalplay på dom 3 avsnitten som redan gått på säsong 7. I'm def. addict

Farfar va med ut och han och Micke fick till slut dit nya kaminen vi köpte för en månad sen, så nu blev det minsann varmt och skönt och jättemysigt!! Dessutom har jag ätit som en häst. Det är nu den där svåra kommer... när man har gått ner i stort sett allt (så när som på nåt kilo) att HÅLLA vikten, och inte få frossfasoner var och varann dag. OCH att hålla uppe träningen för då kan man ju faktiskt äta ganska fritt...

Jobb, jobb, jobb i stora lass, men ändå i hyggligt bra tempo så det funkar. På lördag fyller Elina 16 år så då kommer tjocka släkten. Tänkte föreslå att vi firar alla pappor som är där samtidigt så har vi det gjort

• Mondino

HELG!! Wunderbar!!! Va visst 6 avsnitt på Greys som redan hade gått på TV men kollade på dom alla 6 i torsdagskväll när Micke va ute med jobbet. MUUMS!!! Nu är jag ikapp!!

Igår blev det vab!!  I torsdags när vi kom hem från affärn på eftermiddan däckade Theo. Tog typ en halvtimme så hade han plötsligt 39 graders feber. Jag vabbade från 11, som tur va kunde Micke vara hemma på förmiddagen då jag hade introduktionssamtal för en nyanställd. Theo va så pass tagen av sin feber så han låg utslagen i soffan så jag bakade bullar på eftermiddagen. Passande nog eftersom vi skulle ha kalas idag.
    16-åringen är nu firad och klar. Hon var nöjd med dagens utdelning. Blev ett gäng presentkort i olika valörer!!

Sen gjorde vi Stadium idag. Jag hade en kupong med 20% på ett helt köp. Både jag och Elina behövde nya träningsskor, Christian skulle köpa sig en jacka och sen hade jag lovat Elina nåt för att hon kämpade så duktigt när hon hade opererat halsen så då fick hon ett set med träningskläder!! Alla nöjda med dagens köp!!

Nu är det strax middag. Elina har beställt schnitzel och potatisgratäng!! Mums!

ha en skön kväll alla!!!

• Mondino

oj oj oj.. här var det trött trött trött trött!! Låter som att det är dags för nåt uppåttjack för dig Korfu!! Botanisera på hälsokostaffären (rosenrot, omega3, etc)  eller kanske på plattan
    Själv tycker jag att man knappt hinner känna att man är trött!! Eller snarare, jag har aldrig tyckt det varit konstruktivt att känna efter... Livet går full fart framåt och man får passa på att njuta av varje stund och hitta det lilla ljusa och bra trots att det kan kännas motigt, mörkt och segt!! Sova kan man göra när man är pensionär . Men visst är man sjukt trött när klockan ringer... Men mer vitaminer och passa på att få lite ljus när det går.
    Vi införde en liten regel på jobbet när vi själva kände att neråtspiralen blev för tydlig. Vi införde KLAGOMINUTEN!!. Då samlades vi och så pumpade vi in allt skit vi kände på en minut var och sen kunde vi lämna det bakom oss och släppa fram allt det bra och positiva resten av dan.

Just nu njuter jag av helgen på landet!! Det har varit riktig julstämning härute med stora vita flingor trillandes från himlen och dessutom julmarknad på hembygdsgården igår. Kolla bilden.. så simpel grej som blev så vacker fackla/värmande eld!!
    Har därför smygsmakat på glöggen i helgen!! Och idag har Theo och jag gjort snögubbe!! (så nu har jag gjort min plikt för den här vintern )
    MUM: hur har det gått för dig med senaste tjänsteresan? Toulouse?? Har du själv stått på podiet lr? Och är det samma föreläsning som dom andra gångerna eller måste du jobba fram "nya" ämnen?
    Camabo: har du kommit in i ruljansen nu på nya jobbet? Och Grattis till Nova på 1-årsdagen!!
    Camillla och Beccagrodan: Allt bra i era kommuner? Camillla, hur har det gått med alla dina turer med kommunen och var det bygglov?? Becca: Såg nåt på fejjan om er slamsugning.. surt när man trodde att det ingick i föreningens ansvar.. hur har det gått med betalningsansvaret?
    Siljelin: Hur har det gått med katten och omplaceringen??
    Sky: va duktig du är som redan är framme och förbi med pepparkaksbaket!!
    Hur är det med våra lite nyare medlemmar... LadyN72, Lova med 3 mfl....
    Veckan bjuder lite träning som vanligt! Bästa passet på måndagar-lunch!! Karin Sunesson på SATS Sollentuna är så otroligt bra, och det är mig förunnat att kunna sticka iväg på träningslunch!!!
    På onsdag ska vi ut med avdelningen och gå på Norra Brunn. Har faktiskt aldrig varit på Stå Upp så ska bli skitkul!! Av det mera pressade slaget så måste jag trycka in en rapport över företagets (= mina) aktiviteter för 2010 års etik-jobb. Jag är ansvarig för att rulla ut våra etiska regler och därmed skall en rapport om detta skickas senast onsdag... 

Neej, kära vänner!! Nu ska jag börja plocka undan här på landet, laga lunch och sen ska vi packa ihop oss och rulla hemåt. Christian spelar match ikväll så mamsen måste ju ner å hejja!! Dom möter Djurgården idag så det kan bli en tråkig historia...

Kram till er alla i mörkret men ändå i den begynnande julstämningen!!

• Mondino

utlovad bild på läcker fackla!!:
    (inkluderat son den yngre och sambo)

• Mondino

5088: hur går det för er med sorgen och sjukdomen dom hittade... Tänker ofta på dig och er...

Stor kram!!!!

• Mondino

Är det nu man ska börja säga God Jul
    Nu är jag i alla fall i fas och har lyckats få fram allt julpynt. Jag körde All In idag så gardiner, tomtar, ljusstakar och hela skiten är framme nu. Så nu blir det intesivt julmys i 4½ vecka sen åker skiten bort direkt efter jul! Enda som är kvar nu är julgranen men den kommer inte på plats förrän kvällen före julafton. Traditionen är att klä granen och smaka skinkan dan före dopparedan.

Idag har Theo varit på Bamse-teater med farmor och farfar. Det var mycket uppskattat av lilleman! Sen samlades släkten här hos oss för advenstsfika. Det var jättetrevligt - kaffe - glögg - pepparkakor - ädelost - lussebullar. Tack Ica maxi för supergoda lussebullar. Här ska banne mig inte julstressas nåt så jag köper färdigt!! Hallelulja för det

Imorgon är jag ledig men är väl inte nån trivselledighet direkt. Har gått med nån töntig halvnackspärr i 3 veckor nu så jag va lite wild and crazy i torsdags och ringde vår sjukvårdsförsäkring som ordnade en tid redan imorron. Och efter det ska jag dessutom göra nåt så roligt som att dra ut en visdomstand. Folk är ju så jäkla snabba på att berätta både sina egna och andras skräckhistorier om hur fel det kan gå och äckliga inflammationer etc, så nu känner man sig ju verkligen lugnt och förväntasfull, NOT!!

Happy advent till er alla!!!

• Mondino
    Siljelin skrev 2010-11-28 22:12:10 följande:
    Alltså, Mondino, om du vill undvika julstressen så skulle jag nog hellre låta bli att byta gardiner än att baka bullar :o) Lycka till med tanden!.
    Ähh.. gardinerna i köket tog 7 minuter att byta ut, och bullar hade ju tagit 1½ timme från start till slut. + att lussebullar aldrig blir så fluffiga som färdigbakade Så för mig var det rätt prioriterat
    Och på den 1½ timmen som ett bak pågår hinner så mycket annat gå fel (lite som för er igår när en jättebra dag plötsligt bryter ut i nåt helt oidentifierbart kaos)

Att ni överlevde detta inferno på hemvägen. Blev svettig och panikslagen bara av att läsa det! Klarar man det där, klarar man ALLT!!
    MUM CC skrev 2010-11-28 22:01:29 följande:
    Mondino - > Jag har dragit ut 2 visdomständer och det gick lätt som en plätt!!! Märkte knappt när de gjorde det! Så det behöver inte vara jobbigt och hemskt...
    Tack MUM. Skönt att höra att NÅN har haft bra erfarenheter
  • Mondino

Sköna inlägg Siljelin!! En isländs tjej jag känner som är lärare sjöng hela sin första jul i svenska skolan: röven raskar över isen

Korfu: härligt med julkonsert!!

Våran helg var toppen! Och den innefattade både vila och aktivitet... Lördagen var hur lugn som helst, blev ett pass på SATS på förmiddagen och sen INGENTING!! Sov i soffan på eftermiddagen och det vet jag inte när jag gjorde sist... Skönt! Middag och TV på kvällen.
    I söndags tog vi en tur ner till bandyplan på Vallen och testade lite skridskoåkning med Theo. Han är ju lite harig så jag fick ju inte släppa honom först, men efter en stund så vågade han släppa taget en stund i taget. Vi slutade när vi var på topp och han blev jättesur så det blir garanterat fler gånger!
    Sen var det adventsfika hos svärmor på eftermiddagen och sen tidig sänggång för att få en bra start på veckan.

Veckan har tuffat på som vanligt och helgen är fullspikad. På fredag är det AW som det så fint heter. 2 tjejer slutar så vi ska fira av dom och då måste man ju passa på att svänga runt lite på dansgolvet så det blir säkert Golden. På lördag ska vi bort på middag till ett par här i kvarteret. Vi är ju 3 par som arrangerat cykelfesten här i kvarteret och vi har för tradition att ses med jämna mellanrum på middag och uppdatering av allt det senaste skvallret.
    Finns risk att jag är rätt seg på söndag

• Mondino

GOD JUL till er alla!!

Siljelin: hahaha.. dina inlägg är ju så sjukt roliga ibland!!

Här ser livet ut lite som vanligt.. lite tonårsfylla på hockeyderby så polisen ringde och ville vi skulle hämta snorungen mot alternativet fyllecell. Var jävligt nära att jag dängde på luren och tänkte, sitt i fyllecell du skitunge. Men okey då. Jag var ju ändå där själv och va ju ändå en riktigt skitmatch och man satt ju ändå och skämdes som AIK:are så jag kunde väl likagärna åka hem . Fattar faktiskt inte att tomten ändå kom till oss eftersom vi faktiskt inte har ett enda snällt barn i våra familj. E tydligen en skröna att tomten bara ger julklappar till snälla barn

Förutom att jag var besviken på det äldsta barnet så var julafton jättebra. Firades hemma hos Mickes moster med familj och hela tjocka släkten med massor av god mat. Bara barnen fick julklappar men vi vuxna körde julklappslek där vi köpt varsin julklapp och la i en hög sen fick vi i tur och ordning välja. Och såg man nån annans man ville ha så var det bara rycka den istället för att plocka ur högen. Dock kunde klappen byta ägare 2 gånger så blev lite skön hets. Jäkligt kul idé vi anammat och kommer att fortsätta med nästa jul oxå.

Idag blev det lugnt och skönt. Gick till isen på förmiddagen med Theo så han fick testa hockeyklubban han fick av sin fyllebror, oj förlåt, storebror heter det jue!! Kul att Theo gillar att åka skridskor och är ju så lätt att bara gå bort en sväng till skolan på helgerna.
    Vi jobbar 3 dagar nästa vecka och på torsdag åker vi till Lillhärdal i typ en vecka, där vi brukar tillbringa nyår. Fylleungen måste åka med som straff,  så slipper vi dessutom nya incidenter i Viby på nyårafton . För första gången i mitt arbetsliv ska jag vara ledig när det är årsbokslut (eftersom "min" Pia kommer hålla ställningarna) Känns befriande!!!

Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!