-
-
Vi ska också till brandstationen. Vi var där förra året och Armica har pratat om det ända sen dess så går vi inte dit lär vi ju bli halshuggna
MUM --> Kolla med hovet då. De har kanske nån mall Hade ni en bra barnfri kväll? Och hur var filmen?
Skydiver --> Usch vad jag kände mig otrevlig idag på ICA, men det var verkligen ett kritiskt ögonblick när jag stod där och försökte komma på allt jag skulle handla. Och jag kom ihåg alla grejerna också! Vad stora tjejerna har blivit! Går det bra att åka och handla med dem båda två?
-
ninnnna --> Ja precis. De har öppet hus mellan 11 och 15. Jag tror att det finns mer info på deras webbsida. Googla på Attunda brandstation Vi var där förra året med vår tjej som då var 2,5 år och hon älskade det! Men det brukar vara rätt mycket folk så kom i tid Välkommen till tråden förresten!
-
Siljelin --> Det är klart att vi får följa med på fest! Vi i tråden ställer ju alltid upp för varandra vet du väl Jag tror att vi lugnt kan gå ut med en öppen inbjudan till alla om att det är fritt fram att komma med på MUMs kungliga navelfest
-
Lova med tre --> Ja , alla är trevliga här. Utom när vi är arga. Då är vi... arga... Men välkommen ska du vara! Jag bor i Viby med Armica (07a), Nova (09a) och Jörgen (77a). Själv är jag en 80a.
Mondino --> När ska lille Theo få börja spela hockey då? Och vem ska ni satsa de stora pengarna på? För ni har väl inte råd att skicka båda två till NHL? Ja, nu är det dags att bestämma sig för vem ni älskar mest
MUM --> Jag tror absolut att de kommer! Jag tror att de är trötta på alla tråkiga och korrekta inbjudningar. Så ta Siljelins råd och köp sådana där färdigskrivna inbjudningar (de har kanske inbjudningar med naveltema?) och döp dem till Navelfest! -
MUM --> Har du kollat på biblan? De kanske har "Nej sa lilla P".
-
Näråsåattee... mammaledigheten lider mot sitt slut och den 18:e ska jag börja på mitt nya jobb som jag gått och skaffat mig. En förskola i Barkarby där jag ska jobba med 4-5-åringar. Kom gärna och hälsa på mig och ta med fika
Jag är helt sjukt trött nu för tiden. Vid 20-tiden sitter jag och blinkar frenetiskt i soffan och skulle sååå gärna gå och lägga mig vid 21-tiden. Men eftersom ingen annan än jag kan planera bröllop, fixa matlistor, göra hushållsbudget och hålla kontakten med nära och kära så går jag sällan och lägger mig före 23. Fan, att man ska vara så oumbärlig... Hoppas att det inte beror på höstmörkret bara för så här kan jag inte ha det fram till april.
-
MUM --> Ja, det blir nog til att ta bilen eftersom det skulle ta en timme(!) enkel väg med lokaltraffiken. Det är helt sanslöst. Om man tittar på resvägen mellan Lantgårdsvägen och Barkarby station på kartan på sl.se så är det skrattretande vilken omväg man ska åka!
Det där med upptäckardagar har vi också testat på mitt förra jobb. Men vi gjorde det liiite mer organiserat. Vi gjorde kanske tio olika skyltar som visade på olika aktiviteter. Sedan valde vi varje torsdag ut tre av dessa skyltar som vi satte upp på anslagstavlan på samlingen. Och sedan fick barnen sätta ett foto på sig själva på den aktivitet som de ville göra den dagen. Jag tror att det fanns sex platser på varje aktivitet så det fanns ingen risk att alla valde en sak. Det kan då bli lite jobbigt för den pedagog som ska ha hand om 15 barn medan de andra två pedagogerna bara fick ett barn var i sin grupp
Jag tror inte att det är genomförbart att ha helt fria val när man är i den åldern. Barnen brukar ha lite svårt att överblicka alla de aktiviteter som faktiskt finns på en avdelning och då blir det lätt så att man väljer det som kompisen väljer. Men det är ett himla bekvämt inslag i veckoplaneringen eftersom ungarna planerar verksamheten själva den dagen Dessutom är det ett bra sätt att illustrera att man inte alltid får som man vill och att man inte alltid kan göra det som bästa kompisen gör. Har man tur så kan man till och med luckra upp de små tighta grupperingar som finns i en barngrupp och där någon kanske står lite utanför.
Ha ha! Märks det att jag är lite svältfödd på att prata pedagogik...? -
Tack för alla grattisar! Det ska bli kul, men jag är fortfarande lite inne på att plugga. Så jag ska nog göra högskoleprovet i vår och hoppas på att jag kommer in på det. Fast... det är så jag känner nu. När jag jobbat en vecka eller två kanske jag känner helt annorlunda
Korfu --> Vad lustigt. Vi var också på dop idag i Sollentuna kyrka. Vart var ert dop? Var vi på samma kanske?
-
Korfu --> Nu läste jag ditt sista inlägg. Då var det inte samma dop. Hon som döptes på vårt dop hette Junia.
-
Lova med tre --> Jag! Jag är hemma på fredagar! Fast bara nu på fredag och nästa fredag. Sen börjar jag jobba igen Men då är iofs min sambo hemma på fredagar fram till årsskiftet. Siljelin är också hemma på fredagar. Vill du hitta på nåt?
-
Korfu --> Oj. Det är inte mycket som är bra just nu alltså.
-
Skydiver --> Oj, vad stora de har blivit! Och vad lika de är varandra. Är det något de själva reagerar på; att de är så lika?
Siljelin -->Ha ha! Det där får stå för dig. Däremot tycker jag att det är skitkul att du blir arg när du måste slänga en matsked med hemmagjord barnmat om Angelica bestämmer sig för att inte äta Jag funderar på att börja göra bebismat som jag sedan bara slänger utan att Nova fått äta nåt alls av den när ni är hemma hos oss bara för att reta dig. Eller kanske ska jag be att få låna lite mat av er och sedan bara slänga den i soptunnan på en gång...? Moaha ha ha!Siljelin skrev 2010-10-12 20:48:49 följande:Fråga Camabo, jag är jorden snålaste mamma och min unge är förskolans byfåne!
-
Ha ha! Jag lovar att säga till! Men då får du nog vänta i några år eller så.
-
Hej allihopa! Hur är det med er? Har ni lika mycket att göra som jag kanske? Det känns som att jag jobbar, äter, sover och jobbar igen. Och där emellan så hinner jag skriva nån liten statusuppdatering på Facebook och sen är det full rulle igen
Jag tänkte kolla med er om ni vet ifall det här stämmer. Jag hittade den här texten på wikipedia när jag sökte på "Förskola" och fattar inte riktigt vad de menar:
"I Sverige har vårdnadshavare, som studerar eller förvärvsarbetar, rätt att placera sina barn i förskola från ett års ålder. Barnet har rätt att behålla platsen om vårdnadshavaren blir arbetslös eller föräldraledig. Barn som är fyra eller fem år har rätt till allmän förskola 525 timmar per år, vilket motsvarar 15 timmar i veckan. Den allmänna förskolan är avgiftsfri, annars betalar föräldrarna en avgift. De flesta kommuner följer maxtaxan som baseras på föräldrarnas inkomst, där högsta avgiften är 1 260 kr i månaden för första barnet."
Menar de att det är avgiftsfritt för barn som är över fyra år och som går 15 timmar i veckan?? I don't get it. Jag gick in på Sollentuna kommuns sida också men blev inte mycekt klokare där. Nån som vet nåt?
-
Skydiver --> Tack! Dig kan man alltid lita på
-
Ja här har vi haft ettårskalas! Vår lilla plutt som var nyfödd för fem minuter sedan är nu en sprallig och envis ettåring. Hur gick det till? Vi samlade i alla fall de 25 närmaste och hade ett jättetrevligt kalas som uppskattades av alla. Inte minst av Armica som fick äran att öppna alla paket eftersom Nova var mer intresserad av att mingla Hon har så smått börjat gå men bara om man håller henne i händerna. Att gå i gåstolen är absolut uteslutet och gåvagnen som hon fick i present av oss duger mest till att bli skjutsad i
Jobbet går bra! Jag har lärt mig alla barnens namn och jobbar nu på att lära mig alla föräldrars namn vilket kommer ta ett tag till eftersom man bara träffar dem fem minuter om dagen. Jag, som är en riktig julknarkare, får verkligen min dagliga dos av julsånger nu när vi bärjat öva inför Lucia på jobbet. Det är nästan så att jag tycker att det är liiite för mycket julsånger, men säg inte till nån att jag skrivit det
Siljelin --> Hmm, mystiskt med Tristan. Anar du oseriös omplacerare eller är hon bara virrig?
Mondino --> Verkligen cool fackla! Ni trivs bra på landet förstår jag? Och hur går det med lämningar och hämtningar på förskolan nu för tiden?
Skydiver --> Hur blev pepparkakshuset då?
Korfu --> Kom igen nu! Nu är det snart jul. Släpp all trötthet och allt tråk på jobbet och lyssna på julmusik istället!
-
MUM --> Ja, Armica ska fortsätta på gympan. Trots nazist-ledaren
-
MrC --> Välkommen hit! Jag hänger definitivt med till Grönan med min 3,5-åring och min 1-åring! Fast vi åker inte såna där fashionabla saker som flotte och hundsläde. Vi åker mest diligens och svävare och ibland när det är extra fina turer vi ska ut på tar vi enhjulingarna. Min sambo har visserligen en sån där gammal cykel med ett stort framhjul och litet bakhjul men han får följa med i alla fall. Fast en liten bit bakom så klart.
-
Becca --> Vi trivs superbra i Viby! ICA Norrviken är väl inte så där jättebra tycker jag, men om man glömt att handla något som man behöver på kvällen så är det ju bra att de har öppet till 21. Annars finns ju ICA Maxi bara fem minuter härifrån och de har öppet till 22. Och en annan sak som är bra med Viby är ju att det finns gott om förskolor här Så ni planerar en trea alltså? Kul!