Inlägg från: Mondino |Visa alla inlägg
  • Mondino

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

Grattis Korfu till semester!! Det blir "skiftbyte" för själv har jag sista semesterdagen idag. Men hallelulja och tack vädergudarna för det perfekta vädret vi har haft dom här tre veckorna.
    Idag drog det in kyligare väder, 14 grader i morse och för första gången på 3 veckor åkte långbyxor och stumpor på.

Imorgon har dom stor bakluckeloppis i en by en bit härifrån så det blir en sväng dit imorron och se om vi kan fynda nåt. Framför allt tänkte jag hitta en pall till Theo så han når upp å tvätta händerna själv nu när han har börjat gå på toa själv.
    Ikväll ska vi göra hemlagad pizza vilket tycktes uppskattas av tonåringarna när idén las ut. Stående ovationer :)

Christian -93, Elina -94, Theo -07
  • Mondino

Vi har liknande situation här när Theo ska sova... plötsligt har han blivit rädd när han ska sova... Dumpern kanske kommer in i rummet . Dock har han än så länge inte vägrat, men han försöker med massa konstillationer att dörren ska stå öppen, lampan ska vara tänd etc etc. Till saken hör ju oxå att han inte längre har sin napp som trygghet... Han somnar varje kväll med hela täcket över huvet Obestämd. Jag kommer ju själv ihåg mina "tvångstankar" jag hade när jag va 4-5 år så jag lider faktiskt med honom... men å andra sidan tror jag ändå dom måste lära sig att leva med sina egna demoner. Usch va hemskt det låter... Och att fortsätta förklara att det inte är på riktigt. Så jag har inte gett med mig när Theo inte ha velat ligga i sängen.. är ju verkligen inte kul att ha den maktkampen och för oss går det väl an som "bara" har en att tampas med..det blev ett race på landet som höll i sig i fyra kvällar sen gick det bättre... Dock har han sovit bra sen resten av natten. Men har varit andra perioder när vi har bråkat like crazy om att inte komma över till mamma och pappa. Är ju verkligen värdelöst att behöva ta kamper på nätterna... man tänker inte helt konstruktivt när man själv är trött...

MUM: vilken toppensemester!!! Och grattis i efterskott på bröllopsdagen .
    Jaa.. löplina känns som enda utvägen ibland, hahha

Jag är igång på jobbet igen. Känns ju kanske inte jättekul . Micke och Theo är kvar ute på landet och jag och stora barnen åker ut igen på fredag över helgen. Micke och Theo kommer tillbaka helgen efter det och sen börjar inskolningen den 10e även för "oss".
    Är ju förstås rätt smutt att vara gräsänka. Ska träna, träffa lite kompisar jag inte hunnit med på ett tag och bara skämma bort mig själv.

• Mondino

hahahahaa!! Underbar målande beskrivning av livet med en 1½ och en 3 åring. Nu kanske ni förstår varför jag faktiskt inte har några direkta minnen från den perioden... just från att Elina var 1½år till hon va 3. (och tro mig MUM, ni är inte ensamma om att ha "såna" barn=helt normala barn!!) Hjärnan gick hela tiden på reptil-tillstånd...
    Korfu: ni verkar ha gjort mycket bra semestergrejer. Förstår att ni vill nyttja ledigheten till max. Trist med förkylning, men du, jag har hört väldigt många som varit förkylda och dessutom med rätt hög feber. Ha det skönt på er husbilssemester. Det var en plan jag hade för familjen förra året men satan perkele va dyrt det är att hyra husbil. Skulle gå på nästan 20.000 för två veckor å det kändes lite tufft.. och sen dessutom campingavgifterna på det...
    Jag jobbar andra veckan nu och det är rätt lugnt och skönt på jobbet. + att Pia hade gjort så jättefina beskrivningar av den delen av hennes jobb så det går riktigt bra. Dessutom är jag ju gräsänka.. eller jaa.. Christian är hemma men han jobbar oxå och kör sina fysträningarna med hockeyn på kvällarna så det är i princip att vara själv. Och så skönt!!!
    Och ska passa på att skryta lite om hur produktiv jag varit (få inte prestationsångest nu Camabo... jag vill ju bara att ni ska berätta hur duktigt jag varit )
    Men dels ska ju dom här jävla semesterkilona bort (som fanns där redan innan semestern) så jag har tränat varje dag!
    Hade med mig vinbär hem från landet så i måndags gjorde jag vinbärsgelé (jag som ALDRIG nånsin mer skulle göra nåt husligt!!)
    Sen har jag varit på Blå huset och fått instruktioner och köpt lack så jag ska kunna lacka om trappen till vinden med en vittonad lack. Det är ett projekt som "bara" pågått i 4 år!!!
    Igår tog jag mig en ordentlig shoppingtur innan träningen så hela Sollentuna Centrum är nu genomgått... Hittade dock inte nåt kul att shoppa men kändes sjukt lyxigt att gå helt ostört i 2 timmar och bara scanna av allt!!
    Idag ska vi spela minigolf med avdelningen efter jobbet (förutsatt att det klarnar upp) annars blir det trapp-fixande. Imorron kommer underbara José så måste ju röja undan lite grejer så han kommer åt att städa...
    Imorgon kommer Theo och Micke hem så då är det slut på singellivet, men längtar oxå jättemycket så det ska bli skönt. Och lilla Theo längtar efter sin mamma oxå.... Sa till Micke igår: Pappa, jag tänker på nåt.... nåt på Ryavägen.... på mamma......
    Sötaste unge!!!!

Så där, då fick ni en lång roman av mig att förlusta er med i regnet! Kram på er!!

• Mondino

Våra bokslut har deadline 2a arbetsdagen slut i månaden, så vi var fria att sticka iväg idag. Men vi ställde in ändå eftersom det regnade så på eftermiddagen, och precis när alla hade börjat ge sig iväg hemåt då sprack det upp. Men det får bli en annan gång när det är soligt och skönt hela dan

• Mondino

korfu: men inte har ni väl 10 timmars arbetsdag på företaget där du är... eller du tänker just i bokslut? Men det låter ju som du trivs jättebra för övrigt, så om 80% funkar med tjänsten skulle det vara kanon!!

Igår tog jag en "day off" eftersom det fortfarande är tydligt semesterlugn på jobbet och lönekörningarna inte drar igång förrän till veckan. Vanligtvis är det ju det Pias del, men hon har semester i 2 veckor till. Så vi drog till Lådbilslandet igår tillsammans med farmor och farfar. Vilket toppenställe för bilälskande barn. Nu är ju Theo oxå det men oxå en riktigt fegis så han vågade bara sätta sig och trycka på gasen en gång sen flög han ur traktorn och skulle minsann INTE åka nån mer lådbil... Jaa, han e rätt speciell, den här lilla mannen. Men fanns ju lite annat man kunde göra och karusell, tåget och grävmaskinen gick bra. Och titta på alla lådbilar va väldigt bra. Trots att vi va där i 4 timmar så vågade han inte iaf . Men vi vet ju sen tidigare att Theo har lååååång startsträcka på allt som är nytt.

Jag köpte ju skridskor till Theo på loppisen va var på för ett par veckor sen och nu har han hittat dom, så ca 5 ggr om dan står Theo på hallmattan med skridskorna på fötterna, sin hockeyklubba och pucken riggad... Gissa om han längtar till vintern och isen! Men snart kan han få gå på hockey iaf, för på måndag går grabbarna på is och fredag har Chrstian första matchen för säsongen. Man är ju lite knäpp som längtar till hockeysäsongen, men är ju så himla kul nu när dom är stora.. är ju liksom riktig hockey!

Nää, nu ska jag sticka till Sats och riva av en CorePuls och sen ska vi till farmor och farfar på middag.

• Mondino

Ha en bra resa till Småland och Astrid Lindgrens värld, Korfu!!

• Mondino

5088: sänder massa tankar till dig 5088!!! *kramar om*

• Mondino

Ventilera hur mycket eller lite du vill gumman!! Vi lyssnar och vyssjar här i cyper!! Och nån mening med allt.. näää.. den vet jag inte heller om jag håller med om... i den andra tråden jag hänger i här på FL finns familjen som miste sin 2 åring i drunkningsolycka för en vecka sen... lika lite mening i det!!
    Jag hoppas bara att du får alla svar du letar efter och att det finns svar!!
    Massa kramar!!!!!!

• Mondino

Kikar in lite snabbt och vinkar... jisses vad ni  har skrivit!!!
    Korfu- så du har jobbbytarplaner igen.. vad säger arbetsgivarna om ditt CV när du har så många anställningar bakom dig? Eller du kanske har varit på ett och samma bemanningsföretag hela tiden.
    Camabo: Bra att du har lagt oroandet på is nu!! Hjälper inte nån att ta ut nåt i förskott, men kan nog vara en idé att tjata lite.
    Siljelin: Är nog inget att be för med katten, även om jag absolut förstår att det är svårt!! Till slut kommer allt bli förstört av kissandet....
    MUM: Har han dessutom Clara där så tror jag säkert att det går bra att hoppa över fredagen.

Här har vi en trög start på förskolan!! Imorse började Theo gråta redan när han vaknade och försökte med gråt få Micke att inte lämna honom, gråtandes hade han gått till Fatihas famn med ett knäckt: Heeej dååå pappa... Men det hade släppt efter 10 minuter. Sen hade det gått utmärkt!! Dock fick jag igen för allt när vi kom hem idag... det bröt ut för att han inte kunda knäppa upp cykelhjälmen och sen var det helt hysteriskt skrikande och ilska och han hann slänga ner 2 stolar i golvet och slå mig med knytnävarna i huvet, ansiktet och benen.. och i allt detta kissade han på sig mitt på golvet... och då blev det duschen men jag fick absolut fortfarande inte hjälpa honom av med hjälmen så det blev dusch med hjälm och t-shirt.Tror aldrig jag har hört honom skrika såå högt och så länge nånsin och jag skrek/sa omvartannat: sluta skrik, sluta slå mig, sluta skrik, sluta slå mig... herregud, grannarna måste ha trott att jag spöade upp honom gul å blå... SEN vände det och då satt han som en igel på mig i 1 timme, krampaktigt kramandes. Snacka om att hans inre är rörigt och i uppror....Det gör ont i ett mammasthjärta (utom när man får knytnävslag i ansiktet och mobilen kastad i klinkergolvet )

Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!