Inlägg från: Mondino |Visa alla inlägg
  • Mondino

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

Määä.... jag hajjade ju aldrig att ni andra klev över till nya tråden när man inte nu stänger dom gamla.... morr... kunde ni inte ha sagt nåt till en dum kärring som inte hajjar . Nu ska jag läsa ikapp

Christian -93, Elina -94, Theo -07
  • Mondino

Well! Framförallt välkommen Klwa Jag tycker speciellt att just Sollentuna är en kommun som väldigt många verkar "komma hem" till. Jag är uppväxt i Vallentuna och där är det bara nån av mina gamla kompisar som flyttat hem. Men i Sollentuna tycker jag det är väldigt vanligt. Mitt ex (tillika mina stora barns pappa) är uppväxt i Sollentuna och vi flyttade in i hans föräldrahem -93 och han har mängder av kompisar som nu åter bor i Töjnan om än inte sina förälrarhem men tillbaka i kvarteret.

Vi har börjat vår semester nu och har parkerat oss på landet nu och 3 veckor framöver. I lördags hade vi kalas för Theo som fyllde 3 i tisdags och det var ingen brist på leksaker i paketen! Och värst är ju Theos far som vanligt. En gigantisk radiostyrd gaffeltruck packades upp. Och för en gångs skull va Theo inte livrädd

Dessutom har Theo nu äntligen börjat hajja lite grand om det här med att kissa på toa eller på busken. Märkligast av allt är att han är helt torr på nätterna (sen fem nätter tillbaka) På dagarna funkar det bara om han går näck. Har han kalsonger på sig så verkar han tro att det är blöja och kissar på sig, men springer han nakenfis då ropar han: nu ska jag kissa och då kör vi buske eller toa. Det kom tom lite nr 2 på toa igår morse men sen ville han ändå ha blöja för att bli klar. Så han får väl helt enkelt springa näck här på landet så hoppas jag att får kläm på alltihopa även när vi drar på kläderna sen när det är dags att åka tillbaka till "stan". Micke och Theo kommer stanna ytterligare 2 veckor härute eftersom inskolningen inte börjar förrän 10e augusti.

Mina stora älsklingar kom hem från Grekland i torsdags och Christian däckade omgående i hög feber. Toppade i fredags på 40.2!! Febern har sakta sjunkit i helgen men soleksemen han fick under semestern blossade plötsligt upp i gigantisk form. Så igårkväll åkte dom till till Löwet och då var det en begynnande lunginflammation. Jag frågade honom om han verkligen inte hade känt nåt och joo..när han tänkte efter kanske han hade lite tryck i bröstet. Nu har han fått pencillin och nu på morgonen kände han sig piggare i kroppen och ska nu sommarjobba i 2 veckor. Jaa, det ska även Elina göra, tack svärmor för att hon fixat in dom på sin arbetsplats.

• Mondino

Är så sant som du säger Klwa att alla "små" affärer slås ut av stormarknader. Är ju rätt sjukt att vi har 4 stormarknader inom 1 km radie - Willys - Maxi - Coop och Citygross....Vi som bor i Töjnan har Konsum på Bygdevägen som närmaste affär och från oss är det 10 min promenad så är rätt så ok men oftast måste man ju bara dit om man glömt nåt och då blir det ändå bilen. Förr hade vi Sundbergs bara 100 m från oss men när han gick i pension las butiken ner och det var tyvärr likabra eftersom mejerivarorna alltid var "overdue" och det som låg i köttdisken ville man inte ens tänka på vilken hygienisk status det hade.

Mum: men stackars Martin!! Fy fasen för att få brusten trumhinna. Hoppas verkligen att hörsen inte fick stryka på foten. Kämpa på med jobbet och ha så skönt på landet när du väl är tillbaka. Och vattenkoppor!!!Skönt att det blev någorlunda lindrigt med tanke på värmen som varit/kommer.  Tänk att Theo ännu inte "lyckats" beta av det.

Lady: åh va härligt det låter med alla jämnåriga på gatan! Kul att ni trivs så bra i nya huset!

Vårat område är ju sånt "gammalt" 70-talsradhusområde så längorna ligger på rad och gör att det inte riktigt blir naturligt för dom barn som finns i huset att ses "i mitten". Så det är ganska anonymt hos oss. Nu börjar ju Theo på Töjnans förskola efter sommaren så kanske det finns några kompisar som bor i området som man kan bekanta sig med. Ska ärligt erkänna att även jag saknar att ha nån "nära" att umgås med. På alla ställen jag bott förut har jag haft nån när eller kär på riktigt nära avstånd och haft sånt där förhållande - kom över å ta en kaffe - ska du med till Ikea - ska vi se en film i kväll - eller kommer ni över å grillar med oss. Och det saknar jag riktigt mycket där vi bor nu. Även om det inte är många km till våra närmaste vänner  så är det ändå ett projekt....
    Korfu: snart semester... två veckor går fort!!

Idag är det lite mulet här. Uppskattat av sambon som håller på och får upp taket på bastun här. Men det ska spricka upp till eftermiddagen så till kvällen tänkte vi åka till restaurangen nere vid Gräsöbaden och äta middag på deras fina terass med utsikt över passagen mellan Öregrund och Gräsö Skål

• Mondino

Sky: otroligt! Vi försökte ju få Theo smittat när han va 1½ och "lånade" en napp av en vattkoppssjuk men inte ens det gav resultat . Men nu när han börjar i förskola så lär han nog få det...

• Mondino

Helt klart en poäng i det Klwa! Stress stress stress...
    Sky, nää den butiken du tänker på (Tre snäckor) låg vid Shell, Sundbergs låg längst "norrut" ut i Töjnan. Precis där radhusen Ryavägen/Trädgårdsvägen börjar...

• Mondino

.... men är du verkligen en pappa Kwla?? Jag anar ett" modernt" förhållande hos er ?

• Mondino

....lr så har jag blivit "skadad" av att ha flera nära kompisar som lever i homosexuella förhållanden och med barn så jag tar liksom inte förgivet längre att det är mamma, pappa, barn Men låt oss nu få veta kwla huruvida ni är en svensson-familj eller en mamma-mamma-barnfamilj

• Mondino

Camabo: du är förlåten!! (men tror nog att du försökte skaka av mig )

Låter som ni har en välplanerad semester. Men inte för stressig väl? Är lätt att planera lite för mycket på semestern och så blir det bara ett enda stort flängande... Hoppas ni blir uppassade ordentligt på respektive landställe Och Gotland låter ju inte helt fel!! Kul att Goåglad tar sig tid till ledighet, buzy businesswomen som hon numera är

• Mondino

Tack camabo för att du upplyste mig efter att uppenbarligen ha läst din presentttion, Klwa,  rätt så slarvigt. Ber om ursäkt för det

Och härute har vi det ju huur bra som helst. Blå himmel, strålande sol och 23 grader. Precis så lagom så man kan vara i solen utan att tuppa av
    Vi ska strax ta mopparna ner till båtbryggan och inviga Theos håv han fick i födelsedagspresent. Hink och håv så får vi se om vi kan fånga några småfisk. Blir kanske ett dopp oxå

• Mondino

Klwa: eftersom jag hade missat att du skrev "här är en sollentunapappa...." så levde jag med fördomen att det är uteslutande tjejer som halkar in i såna här forum... och därav tanken hmmm... 2 tjejer i familjen (du nämnde nåt om din fru som hade fått springa ut från nåt kondis när hon var gravid)  med barn... dom va ena riktigt moderna som skaffade sig barn för flera år sen. Det här med barn och homosexuella har ju liksom aktualiserats nu, sista åren... Men alltihopa ett stort missförstånd för att jag inte hade läst ordentligt.
    GRATTIS Mum till att få visa leg på systemet!! Jag har ju alltid sagt att jag tycker att du ser yngre ut än din egentliga ålder
    Och vad gäller kötänket så tycker jag som dig mum, man köar väl till var och en apparat...
    Och vad gäller det där med öppnande av en ny kassa har jag bestämt mig för att jag tycker att man "flyttar" över i ny kö enligt ordningen man stod i gamla. Jag tycker inte det är fair att den som står sist i kön plötsligt hamnar först... jag är nog en stark rättvisemänniska i såna här sammanhang. Det värsta jag har varit med om i kö-situation va på Willys för några år sen. Jag ställer mig i kö (ganska många i kön)  och mellan kassorna står en man med en vagn med varor. Vår kö trillar på i sakta mak och precis när jag ska börja lägga upp mina varor på bandet då kommer mannnes fru med tydligen deras sista vara. Vad händer?!! JOO, dom tar sin kundvagn, kliver in framför mig och flyttar på mina första varor och börjar packa upp sina grejer! Gissa om lång haka!!!!Jag sa vänligt med bestämt att dom faktiskt får stå i kö som alla andra, men fick till svar på rätt svår svenska att dom minsann hade bråttom och att jag gått kunde lugna ner mig lite. Jag blev så jäkla irriterad så jag tog bort deras varor men dom gick hårt ut och svensk som man är så ville jag inte ha nån scen och framförallt inte nåt handgemäng med polistillkallelse som följd, så jag släppte situationen. Men klart störd över fräckheten och nonchalansen!

Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!