Inlägg från: Siljelin |Visa alla inlägg
  • Siljelin

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

På Runan. Söndagmorgnar vid niotiden.

Förresten, ni som frågade om katten. Tristan är nu bortlämnad för omplacering. Togs emot av en trevlig ung tjej som föder upp innekatter och omplacerar kaniner. Men även katter i vissa fall. Har inte hört något än om hur det gått, för som hon själv sa så kollar hon inte mailen så ofta, men hoppas på att snart få en uppdatering om hur det går. Det lät som om han skulle börja få gå ut så småningom och även komma in i huset om det funkar med hund och övriga katter. Just nu bor han i en egen liten del av huset. Vet inte hur lätt det blir att omplacera en halvgammal katt, men efter vad jag hört av flera finns det i alla fall gott hopp om att han slutar kissa inne när han får byta miljö och bo utan barn. Fick även höra ett skäl att skaffa äldre katt som jag aldrig tidigare hört: på så sätt är man ju inte bunden för 15-20 år framöver utan kanske bara 5-10. Låter ju vettigt, men jag hade då aldrig tänkt att någon skulle vilja ha något annat än en kattunge :o)

Lilla Findus skuttar glatt kvar här hemma och tillbringar mesta tiden på och runt gatan :o( där hon väl blir överkörd en dag. Kanske. Men just nu kelar hon mest med alla hon möter. MumCC, har sett henne förfölja dig och Clara :o)

• Siljelin

Verkar som om vi ses både på gympan och på brandstationen då MumCC. Då kanske vi kan samåka vidare till festen med Daniel och Victoria efteråt. Du har väl inget emot om jag hakar va?

• Siljelin

Äsch, är det navelsträngstema på festen, det missade jag. Då kommer jag nog inte. Kunde ni inte hittat på något roligare? Texmex? Maskerad?

• Siljelin

Förresten, när jag läste igenom nu såg jag att jag missat en hel sida läsning innan jag skrev. Har hänt mig rätt ofta, jag läser liksom näst sista sidan och sedan kommenterar jag och sedan upptäcker jag att det blivit en hel sida till och jag är helt off topic. Så nu ser jag ju att vi blir många på brandstationsdejten :o) Ingela och Mum, jag hörde att de bara har kvinnliga brandmän när det är barnvisning så ni kan stanna hemma om ni vill.

• Siljelin

Just det, MumCC, jag har sett färdiga mallar på Barnens Hus som man kan ha när man bjuder in till kalas. Finns i flera färger också. Och det mesta är ifyllt redan, man behöver bara komplettera med gästernas namn och så plats och datum och tid, förstås. Gärna sluttid också, så att de inte stannar för länge.

• Siljelin

välkommen. vi är störtroliga här inne. och allvarliga när det behövs också. häng på det bara. nu måste jag gå o snyta bebis.

• Siljelin

Låter som en valslogan: "Pengarna tillbaka om du inte blir frisk!" Hoppas du hittar nån bättre läkare och kryar på dig!

• Siljelin

Har du löneförhandlat än Korfu? Eller var det det som sköts upp av den virriga chefen? Svårt är det i alla fall, det håller jag med om. Hoppas du bli nöjd med lönen.

MumCC, när jag började jobba tyckte jag att det verkade helknäppt med fleecefodrade galonisar. KAN ha berott på att den enda som hade det då hade det på våren/sommaren utan alternativ. Dessutom var han ett väldigt springigt och svettigt och fartigt barn. På den tiden förespråkade jag alltid att ha fleeceställ under och sedan vanliga galonisar. Barnen blir mycket rörligare i det än med overall under galonisarna. Fast när jag kom tillbaka från förra mammaledigheten hade plötsligt alla barnen fleecefodrade regnställ från Didriksson och jag var riktigt nöjd och har nu kört dem själv till Jessica. Nu i september och kanske oktober är det fortfarande smidigast med fleeceställ (kanske bara tröjan eller byxorna eller båda beroende på temp) och vanliga galonisar, men när det blir kallare (och framför allt hela mars-april) tycker jag att det är bättre med fleecefodrat regnställ än klumpig overall och vanligt regnställ. Så leriga och blöta som barnen blir vet jag inte om det där med andning har så stor funktion ändå. Det är mer när man själv fjällvandrar eller så som det är viktigt tycker jag. Fast det är klart, våra fartigaste springigaste 4-5-åringar mår nog bättre i ett riktigt regnställ av vuxenkvalitet än i galonisar. Men det fleecefodrade stället andas väl lika bra som vanliga galonisar i alla fall. Och så gillar jag att (Didrikssons i alla fall) har den där fleecevästen som sitter fast i byxorna så att det inte blir glipor. Äsch vad virrigt det blir. Poängen är att jag inte ser några som helst problem med fleecefodrade regnställ, bara man inte glömmer att vända ut och in på dem och torka dem ordentligt när man kommer in om man behöver dem på eftermiddagen, för de är ofta lite blöta/fuktiga längst ner i ben och ärmar när man kommer in för lunch.

Skor har jag inte så stor erfarenhet av, har köpt mycket på loppis och inte brytt mig om märket. Det verkar inte som Jessica frusit i dem i alla fall. Timberland låter ju seriöst, det borde ju vara ett kvalitetsmärke. Annars brukar ju Kavat, Viking och Vincent vara bra också. Barn fryser ju mindre om skon är lite större så att de har plats att röra tårna samt också plats för riktiga sockor. När det är riktigt kallt kör jag med ullstrumpor underst och stickade raggsockor utanpå. Iband med lite tjockare ullstrumpor och inga raggsockor. Men det är liksom ingen mening med att sätta på tunna bomullsstrumpor underst och sedan tunna ullstrumpor ovanpå eller nåt sånt.

Om han inte blir superklumpig och vinglig  i skorna skulle jag nog köpa de större och så använda tjocka sockor och kanske även nån tjockare sula om det finns att köpa. Eller kanske klippa till ur nåt skönt material.

• Siljelin

Mum, du kanske var inne i fel rum :o) Jag blev chockad över att de hade ett helt rum för varje storlek istället för ett bord per storlek som på Kosmos. Jag fyndade en del, men det kan bero på att jag inte är så kräsen. Hade jag velat ha pop-kläder hade jag kanske blivit besviken men jag nöjer mig ofta med en massa billigt krafs. Typ tre par överdragsbyxor för 20 kr styck. Fråga Camabo, jag är jorden snålaste mamma och min unge är förskolans byfåne! Det mesta jag såg i ytterklädesväg var nog inte det finaste nej. Jag var kanske också för sen. Kom ner 9.20 och då var det redan lämmeltåg UT med folk som hade händer och famnar fulla. Jag skickade Lars på gymnastiken som du säkert såg :o) Blev till att bära runt Angelica i bärselen ett par timmar på Runan PLUS en timme i kassakön...

Härligt med Italien, förresten. Synd att du missade sista trippen, men jag förstår dig. Har själv ångest om jag måste vara borta två kvällar samma vecka. Mest för hur maken ska ta det. Kan ju bero på att jag fortfarande ammar, hehe. Men hon äter ju en massa annat också.

Lova med tre, har inte varit inne på ett tag, men jag är också hemma på fredagar som sagt var. Med en 3-åring och en 7-månaders. Fast jag börjar jobba om fyra veckor :o(

• Siljelin

Jag är förskollärare. Eller ok då, jag är egentligen 1-7-lärare i ämnena matte, NO och musik, men jag trivdes inte som lärare (ok då, KAN ha berott lite på området jag hamnade i), så efter ett halvår sökte jag en förskollärartjänst på småbarnsavdelningen på en I Ur och Skur-förskola. Har alltid gillat att umgås med barn och nog drömt om förskolejobb innerst inne. När jag gick på lågstadiet skrev jag att jag skulle bli dagisfröken :o) Så jag blev kvar på I Ur och Skur och älskar mitt jobb och har världens bästa kollegor, chef, barn och föräldrar. Och så får jag ju vara ute mycket vilket är skönt och inte får man arbetsskador av att sitta stilla heller. Men man får gå lite på Friskis och tänka på hur och hur mycket man lyfter för annars kan man ju få andra arbetsskador :o)

Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!