Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

Jag längtar till jul!!!

Nandez skrev 2020-11-24 15:53:55 följande:
    Krya på dig
    molly50 skrev 2020-11-24 08:24:43 följande:
    Jag tänkte också tjuvstarta lite idag med att hänga upp gardiner och lägga ut dukar.
    Kanske något annat kommer fram med. 

Krya på dig! 
    Tack! Jag är egentligen redan bra, men 2020.....

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Idag har jag gjort jultavlor av pasta... Om dottern fick vara med? Nej, självklart inte, hon var ju i skolan Ja, jag börjar bli oerhört uttråkad av att isolera hemma. 

• fluu
    Aniiee skrev 2020-11-27 16:45:20 följande:

Dags att köpa julmotiv till mitt korsstygnsspel.....  Vilken gillar ni?

Tomten med haren!
  • fluu
    fluu skrev 2020-11-28 19:25:07 följande:

Tomten med haren!

Bah, skittelefon....

Tomtesnögubben med haren....skulle det stå.
  • fluu

Nu är julen officiellt här. Både pepparkakorna och lussebullarna är bakade och julmusten har premiärats. Ljusen ska tändas ikväll. Nu väntar hjortonglögg.

Glad första advent alla!

• fluu

Ohhh, glömde.... ikväll ska vi ju också ägna oss åt vår ganska nya tradition. Sedan 2018 är det tradition att vi tittar på Ensam hemma 1 efter att vi bakat pepparkakorna. 

• fluu
    Aniiee skrev 2020-11-29 20:30:10 följande:

Ensam hemma är en bättre film, Ensam Hemma 2 har bättre julkänsla. 3 och 4 existerar inte....

Tvåan är faktiskt också min favorit. Dotterns med eftersom att den är mer våldsam... Resten av filmerna har vi inte brytt oss om.
  • fluu
    Aniiee skrev 2020-12-01 21:01:10 följande:

Ok, hjälp mig nu!

Jag tänkte förära familjeliv med en liten tråd om "ett litet julbord - tre prisklasser". Så tala om för mig vilka sorter du vill ha på ditt julbord, enligt de 5 klassiska julbordsturerna, enligt följande:

Tur 1, sillen:

Max 2 sorters sill/strömming (inklusive ev gubbröra och sillsallad)

1  sorts tillbehör (potatis, andra grönsaker, sås?)

Tur 2, resten av fisken

Max 2 sorters annan fisk/skaldjur (rökt, gravad, färsk?)

Max 2 sorter tillbehör (som ovan)

Tur 3, kallskuret

Max 3 sorters kallskuret (skinka, leverpastej, sylta osv)

Max 2 sorters tillbehör

Tur 4, småvarmt

Max 4 saker (köttbullar, korvar, gratänger, lådor, osv)

Max 2 tillbehör

Tur 5, godsaker

Max 3 sorter (frukt, efterrätter, godis, bakverk, ost?)

Plus max 2 sorters bröd, en ost, 2 sorters dricka. Har jag glömt något? Skriv även gärna ett vegetariskt alternativ på varje som plus-item.

Som litet experiment. Tack på förhand.

Tur 1: Möjligen sillsallad. Jag jobbar på att lära mig äta sill... Mitt vegetariska alternativ är min gida äggsallad, ätes gärna med knäckebröd som tillbehör. Veg alternativ två: Kikärtor i senapssås.

Tur 2: Gravad lax och inkokt lax. Hovmästarsås och potatis till.

Tur 3: SKIIINKAAAAAA!!! Något senapigt till. Ska prova chilisenap i år. Äter gärna pappas kavring till skinkan. Griljerad kålrot som vegetariskt alternativ.

Tur 4: Julköttbullar, prinskorv, jansson(fast med oliver istället för anjovis). Massa färska brysselkål och en god grönkålssallad till.

Tur 5: Max tre sorter, are you kidding me? Kak- och godisbuffé heter det ju. Men några favoriter då: Amerikansk fudge, konjakskransar och någon slags fruktkaka.

Övrigt: Julmust, pappas kavring och så vill jag gärna ha en julmarmelad varje år(blir glöggmarmelad i år).
  • fluu

Årets julkalender.....nä.... Redan första avsnittet var väldigt som jag hade förväntat. Om man nu ska göra en historisk julkalender kan man väl också hyra in en historiker så att det inte blur fel hela tiden. Men jag lever fortfarande på att förra årets var så bra.

Dottern är åtta år och tycker att årets är spännande, men hon förstår den inre helt. Mycket referenser som är över hennes huvud och en del engelska ord som hon inte heller förstår. Dottern kommer helt klart att fortsätta kolla, jag är nog inte lika angelägen.

• fluu

Okej, jag fick ändra lite i min julmeny, men nu är den spikad i alla fall. Jag har skrivit ut en fin checklista och nu är det bara att börja bocka av. Vörtbrödet, julbrödet och glöggmarmeladen är fixad. Julköttbullarna ska jag göra i helgen och frysa in.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!