Jag längtar till jul!!!
Kanske något annat kommer fram med.
Krya på dig!
Idag har jag gjort jultavlor av pasta... Om dottern fick vara med? Nej, självklart inte, hon var ju i skolan Ja, jag börjar bli oerhört uttråkad av att isolera hemma.
Dags att köpa julmotiv till mitt korsstygnsspel..... Vilken gillar ni?
Tomten med haren!
Nu är julen officiellt här. Både pepparkakorna och lussebullarna är bakade och julmusten har premiärats. Ljusen ska tändas ikväll. Nu väntar hjortonglögg.
Glad första advent alla!
Ohhh, glömde.... ikväll ska vi ju också ägna oss åt vår ganska nya tradition. Sedan 2018 är det tradition att vi tittar på Ensam hemma 1 efter att vi bakat pepparkakorna.
Ensam hemma är en bättre film, Ensam Hemma 2 har bättre julkänsla. 3 och 4 existerar inte....
Ok, hjälp mig nu!
Jag tänkte förära familjeliv med en liten tråd om "ett litet julbord - tre prisklasser". Så tala om för mig vilka sorter du vill ha på ditt julbord, enligt de 5 klassiska julbordsturerna, enligt följande:
Tur 1, sillen:
Max 2 sorters sill/strömming (inklusive ev gubbröra och sillsallad)
1 sorts tillbehör (potatis, andra grönsaker, sås?)
Tur 2, resten av fisken
Max 2 sorters annan fisk/skaldjur (rökt, gravad, färsk?)
Max 2 sorter tillbehör (som ovan)
Tur 3, kallskuret
Max 3 sorters kallskuret (skinka, leverpastej, sylta osv)
Max 2 sorters tillbehör
Tur 4, småvarmt
Max 4 saker (köttbullar, korvar, gratänger, lådor, osv)
Max 2 tillbehör
Tur 5, godsaker
Max 3 sorter (frukt, efterrätter, godis, bakverk, ost?)
Plus max 2 sorters bröd, en ost, 2 sorters dricka. Har jag glömt något? Skriv även gärna ett vegetariskt alternativ på varje som plus-item.
Som litet experiment. Tack på förhand.
Årets julkalender.....nä.... Redan första avsnittet var väldigt som jag hade förväntat. Om man nu ska göra en historisk julkalender kan man väl också hyra in en historiker så att det inte blur fel hela tiden. Men jag lever fortfarande på att förra årets var så bra.
Dottern är åtta år och tycker att årets är spännande, men hon förstår den inre helt. Mycket referenser som är över hennes huvud och en del engelska ord som hon inte heller förstår. Dottern kommer helt klart att fortsätta kolla, jag är nog inte lika angelägen.
Okej, jag fick ändra lite i min julmeny, men nu är den spikad i alla fall. Jag har skrivit ut en fin checklista och nu är det bara att börja bocka av. Vörtbrödet, julbrödet och glöggmarmeladen är fixad. Julköttbullarna ska jag göra i helgen och frysa in.