Inlägg från: Pigelinen |Visa alla inlägg
  • Pigelinen

Jag längtar till jul!!!

sakurasaj skrev 2010-11-11 20:41:46 följande:
    Det var så lite! Jag ska själv testa det någon gång. Det verkar väldigt gott! Jag är som du och älskar saffran, också i mat. Brukar göra lax med saffranssås ibland också. Fast i Adventskycklingen ska jag nog också modifiera lite.. åtminstone ta bort oliverna.

Det går ju säkert göra på fläskfilé istället! Och att göra en med och en utan saffran låter som en bra kompromiss om du inte vill tvinga far din att äta något han inte gillar...  Fast om du inte säger att det är saffran i så kanske han inte märker det! Flört
    Det är ju snart jul och pappsen brukar ju ge fina klappar så jag gör gärna en variant utan saffran till honom mohaha

Har tänkt inledda med klassisk Toast skagen och sen detta o så toscaäpplen till dessert... hoppar över pepparkakan, min man fick ett finger med i spelet...
    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Pigelinen

idag ska jag "tvinga" gubben att gå upp på vinden o hämta ner alla lådor så att jag kan gå igenom vad vi har som passar i detta hus. Är gravid o vill inte klättra på stegar med kartonger annars hade jag kunnat göra det själv. kommer inte sätta upp något, möjligtvis prova o ta undan igen, men jag tror att jag kommer få åka o köpa lite mera stakar.

• Pigelinen
    sakurasaj skrev 2010-11-12 11:16:56 följande:
    Det gäller att hålla sig vän med tomten! Skrattande

Er middag låter supergod! Vi är aldrig så avancerade att vi kör trerätters.
    jag är yrkesskadad, älskar att laga mat o bjuda på trerätters
    sakurasaj skrev 2010-11-12 11:19:46 följande:
    Ikväll ska jag åka på julauktion! Det är en underbar jultradition. Jag, min moster och mina kusiner har gjort dörrkransar och hjärtan som ska skänkas till försäljning. Mycket mysigt! Får se vad jag kommer hem med, men förhoppningsvis något juligt. Glad
    åh, vad mysigt ska nog ta o köpa mig en krans idag när jag åker till stan, för sånt är inte jag duktig på att göra.
  • Pigelinen

Idag köpte jag ett mosshjärtan som jag skulle linda lite silvertråd på men det fixade expediten i blomsteraffären så nu sitter hjärtanet uppe på yttedörre, längre fram ska jag sätta i något mer juligt.

Har lagt köttet i marinad inför morgondagen, doftade ljuvligt om marinaden med saffran, ska bli kul o smaka imorgon

• Pigelinen

snart snart snart är det advent

Beställde lite julklappar på nätet igår så nu börjar det snart bli klart..

• Pigelinen
    Baronessan skrev 2010-11-13 08:43:23 följande:
    Min jul"lampa" blev tokbra och med en julig (läs: röd-vit-rutig) rosett som jag knöt runt blomkrukan som står på köksbordet så blev det genast mycket juligare i köket. Tomte
    Men var har du bild då
  • Pigelinen
    Baronessan skrev 2010-11-13 09:22:46 följande:
    Här:

Lite halvkasst foto taget med mobilen. Den är inte helt färdig än (de röda banden som hänger ner ska klippas av och Georg Jensen-dekorationerna ska hängas på), men den hänger uppe och man får ju en uppfattning iaf? Det hänger ett kluster med tre (dimmade matta) glödlampor i mitten.
    Mysigt, du får ta en ny bild sen när allt är på plats vill också ha något sånt men jag är inte så händig på sånt här... jag får nog hålla mig till matlagning  

Måste fråga er här.... vi ska ha vår julgran framför ett fönster i tvrummet, kommer se kanponfint ut utifrån.. vi brukar köra klassiskt med röda kulor, silvrigt glitter osv... men ajg har plommonfärgade gardiner... min man säger att det inte alls gör något men jag är osäker. Vi har dock precis flyttat hit och jag har inga andra gardiner att byta till utan då får jag köpa nya och det har jag inte lust med just nu, lägger hellre pengarna på annat... hur ska jag göra? '

1) strunta i gardinerna och ha granen där ändå
    2) strunta i pengarna o köp nya (även om det innebär att jag måste köpa till ALLA fönster i tvrummet... 
    3) placera granen på ett ställe så att inte gardinerna kommer ihop med granen. 

• Pigelinen
    sakurasaj skrev 2010-11-13 12:10:12 följande:
    Jag skulle också strunta i gardinerna! Jag tycker visserligen att plommonfärgat och rött kan funka ihop, men det beror ju på stilen i övrigt.

Jag har precis griljerat min första skinka! I livet. Jag har varit vegetarian sen jag var 15. Numera äter jag fisk och kyckling men inte annat kött, så jag visste inte ens hur jag skulle göra först... Skäms Jag visste hur man griljerar men inte vad jag skulle göra med grisrumpan innan... Flört Men det gick fint! Jag gjorde den till min sambo som ÄLSKAR kött och framför allt julskinka, men han jobbar natt och sover fortfarande så han har inte smakat och bedömt min insats än. Den luktar gott i alla fall. Glad
    Åh, ny griljerad skinka som doftar så gott
    Om du har kryddnejlikor hemma (hela) så kan du dekorera skinkan med såna som du trycker ner... doftar än mer då

Själv var jag i vår chokladbod här i stan igår o köpte mer te, ett Pepparkakste som jag testade i morse o ett annat Glöggte än de jag fick sist, har inte hunnit smaka än men det doftar gott. Köpte dessutom deras egna chokladplattor som man gör hemlagad RIKTIG varm choklad av... mmmm vad gott det var. Var tvungen att göra en kopp direkt igår
  • Pigelinen
    LitenJenny skrev 2010-11-14 07:36:59 följande:
    Kan du inte bara ta ner gardinerna och köra gardinfritt? Kanske hänga upp ett par kulor i fönstret istället? Jag tycker det kan vara himla fint att ha lite tomt bakom en maffig gran. Glad
    Det var ju faktiskt en ide... jag får fundera på det..

Ikväll ska gubben upppå vinden och bära ner kartonger... I LIKE!!! Ska passa på att kolla efter dotterns luciakrona också, köpte en så fin i tyg ifjol (hon är ju bara drygt 2år) och även om det är en månad kvar så komemr tiden bara svissa till så är vi där. Två veckor idag till 1a advent... JIPPI!!!
  • Pigelinen

Jag ska göra pepparkaksfigurer o hänga i fönstrena i köket tänkte jag, kan man köra på köpedeg?Håller de elelr finsn det någon särskild deg som lämpar sig bättre att hänga upp?

Köper ni andra deg el bakar själva? Jag har gjort både och, iår blir det nog egen då vi ska ha pepparkaksbak tillsammans med en kompisfamilj o då tror jag att det kan gå åt mycket deg.
    Däremot brukar jag alltid ha en rulle färdig deg som jag har i kylen och så om man ska ha glöggkväll el på julafton så hyvlar ajg med osthyveln och gräddar en plåt bara för att det ska lukta nybakade pepperkakor, går så himla snabbt och ger så underbar doft...hihi

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!