Inlägg från: Pigelinen |Visa alla inlägg
  • Pigelinen

Jag längtar till jul!!!

Någon som satt upp dörrkrans än? Är inne på att sätta upp de el lite granris ganska snart men inte med amssa rött el tomtar men något kul på trappen tycker jag kan passa in nu. Vi har en så grymt mörk entre nu i nya huset. till förra veckan ahde vi en hallowenpumpa som jag tände varjekväll, så mysigt. men nu har jag slängt den och ställt ut en lykta som jag brukar tända men jag vill nog ha lite annat också Tycker ni att jag är galen?  Funderar även på att
    köpa billiga solcellslampor o ha längs gången fram, någon som vet några billiga men bra, som hinner laddas under dagen?

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Pigelinen
    HEJE skrev 2010-11-08 13:55:45 följande:
    grymt sa grisen: det är bara o köra!! gör en mindre julig dekoration så funkar det ju.. det är många som har höstkransar på sina dörrar.
    solljuslampor finns kanske billigt o bra på typ rusta? tror det hade varit jättefint o ha såna lampor längs m gången upp till huset, blir ett mäktigt intryck! (o mysigt)  så jag tycker kör på bara!!
    jag bara längtar tills vi målar om huset, så mörkt o tråkigt nu men då kör jag på lite solcells då.
  • Pigelinen
    sassus skrev 2010-11-08 16:09:34 följande:
    Köpte Leilas jul-dvd:n för några dagar sen, och plöjde den i går kväll. Funderar på att testa att göra brända mandlar till jul, men tyckte nog att det såg rätt trixigt ut att göra dem även om Leila sa att det var lätt Någon här som gjort det? Det jag tyckte såg lite svårt ut var att separera mandlarna i slutet. Allt låg ju bara som en kladdig klump.
    jag brukar göra brända mandlar, vet inte hur Leila gör, jag gillar inte henne, hon har en förmåga att krångla till allt tycker jag jag ska leta upp receptet till dig, mina är jättelätta att göra.
  • Pigelinen

Godisskorpor

100g smör

2½ dl socker

Rör vit o poröst

2 ägg

4 dl vetemjöl (men du behöver garanterat mera, du ska kunna arbete degen lite)

1½tsk bakpulver

1 dl hackade valnötter

3 tsk pulver kaffe

2 dl hackad nougat

Blanda samman allt o dela i 4 delar som du formar till var sin rulle. Lägg på plåt och grädda i 200g i 10minuter. Skär upp på snedden och låt torka i ugnen på 50-70grader i ca 2 tim.

Saffransbiscotti/pepparkaksbiscotti

2 ägg

1-2 pak saffran (beroende på  hur mycket smak du vill ha, eller byt ut mot 1 tsk malda nejlikor, 1 tsk mald ingefära och 2 tsk kanel för pepparkakssmak)

100g sötmandel

100g smör

1 dl socker

4dl mjöl

1 tsk bakpulver

Hacka mandeln grovt. Vispa saffran och ägg, tillsätt rumsvarmt smör o socker o vispa till en porös smet.

Blanda i mandeln, mjöl o bakpulver till en jämn och ganska kletig deg. Fördela degen i tre längder och grädda mitt i ugnen 200grader i ca 15min. Skär på snedden och torka i ca en timme i 70grader.

Brända mandlar

Jättelätta att göra själva!!! Passa bara så att du inte bränner i kastrullen, du måste röra HELA tiden!

200g sötmandel (med el utan skal)

2 dl florsocker

Knappt ½ dl vatten

Ev karamelfärg

Koka ihop tills sockret fäster på mandlarna, låt koka lite till så att det börjar smälta igen, då är det klart. Häll upp på en plåt för att svalan.

• Pigelinen

här snöar det också men det blåser så så värst mysigt är det inte, SMHI har gått ut med klass 2 varning...

• Pigelinen

Vi ska ha ltie middagsbjudning här i helgen, någon som har tips på något julinspirerat som man kan bjuda på redan nu? Tänkte ha glögg när de kommer och ev kladdkakan till dessert med saffransgrädde, någon som provat det elelr blir det för mycke olika smaker?

Vad brukar ni bjura på för mat såhär års?

• Pigelinen

pepparkakskladdisen har jag gjort många gånger frågan är vad jag ska ha för för- o hunudrätt till..

• Pigelinen
    sakurasaj skrev 2010-11-11 14:53:46 följande:
    Jag såg ett recept i senaste Allas, på något som kallas Adventskyckling. Det verkade jättegott, med kyckling marinerad i saffran, vitlök, sambal oelek och citron. Tillagades med potatis, palsternacka, rotselleri, rödlök och cocktailtomater och serverades med getostkräm och mandel och russin. Glad
    Men gud vad det lät gott... Det receptet skulle jag vilja ha var det hel kyckling el fileér? Hel är ju inte så ofta jag gör men det brukar ju bli väldigt saftiga...
  • Pigelinen
    sakurasaj skrev 2010-11-11 16:30:56 följande:
    Det var filé, så det är ju smidigt! Det var ganska långt men jag kan skriva av det:

Adventskyckling
    Tid ca 1 tim

500 g kycklingfilé

Marinad:
    1/2 kuvert saffran
    1 stor vitlöksklyfta
    3 msk olivolja
    1 tsk sambal oelek
    finrivet skal av 1/2 citron
    sal, peppar

6 potatisar
    2 palsternackor
    200 g rotselleri
    1 rödlök
    1 msk olivolja
    salt
    250 g cocktailtomater
    1 1/2 dl svarta oliver

Getostkräm:
    150 g bredbar getost
    1 dl turkisk yoghurt
    salt, peppar

Tillbehör:
    50 g sötmandel
    1/2 dl russin

1. Skär kycklingen i bitar. Blanda saffran, pressad vitlök, olivolja, sambal oelek, citronskal, salt och peppar i en skål. Blanda i kycklingen.
    2. Skala och skär potatisen i klyftor, palsternacka och rotselleri i bitar. Klyfta rödlöken. Bred ut potatis, palsternacka och rotselleri i en ugnssäker form. Ringla över olivoljan. Salta.
    3. Ugnsbaka rotfrukterna i 225 grader ca 40 min. Lägg på kycklingfilén i sin marinad, rödlöken, cocktailtomater och oliver när det återstår 7-8 minuter. Stek allt den återstående tiden. Kontrollera att kycklingköttet är färdigt.
    4. Blanda getost, yoghurt, salt och peppar till en röra. Skålla sötmandlarna.
    5. Servera kycklingen och grönsakerna med getostkrämen, mandlar och russin!
    Gud vad du är gullig TUSEN TACK!!!!!!!
  • Pigelinen

Pratade just med mamma, det är min far o hans nya fru som ska komma på lördag o äta o då sa jag att jag hittat så gott recept, då sa mamma att pappa itne gilalr saffran.. suck... funderar på att göra detta ändå men att göra två varianter, en med saffran o en utan, vi blir totalt 6 vuxna... o jag ÄLSKAR saffran... Funderar dock på om jag ska köra fläskfile istället för kylling, har nämligen det hemma

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!