Inlägg från: Pigelinen |Visa alla inlägg
  • Pigelinen

Jag längtar till jul!!!

då frågar jag itne dig

Ja, fick tag i gubben, hoppas att de hade Allers på Statoil..

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Pigelinen

MOHAHA jag bakade Pepparkakskladdkakan (på sidan 86) för två veckor sedan och bjöd på jobbet och nu har det gett ringar på vattnet så nu kom städerskan och bad om recept så nu ska hon bjuda sinna kollegor på det imorgon MOHAHA nu är julen snart här

• Pigelinen
    Anbe skrev 2010-10-14 19:00:45 följande:
    Ååååå lyckos dig!!!
    nä jag vill inte ha snö riktigt än... vi ska städa ute i trädgården först och sopa av mossa av taket (vi flyttade in i vårt hus för en månad sedan och det var allt annat än städat, både inne o ute ) Men det ska bli grymt kul att fixa huset inför julen sen, har redan planerat in vart granen ska stå
  • Pigelinen

så sjukt sugen på glögg... är gravid. Finns det någon som är HELT alkoholfri? De som är saftglögg, är de helt fria?

• Pigelinen
    HannaVirrpanna skrev 2010-10-15 09:48:12 följande:
    När jag bodde i tyskland så gjorde dom kinderpunch ist för glühwein (typ som vinglögg) och det var typ värmd apelsinsaft/kräm med apelsinbitar i. Det var faktiskt väldigt gott, men jag gillar inte glögg heller så jag sörjde inte så mycket... Nu smakade inte det ett dugg som glögg så dethär var ett dåligt svar.... förlåt!
    hihi ingen fara

När jag väntade dottern så vara det på somamren och då var jag sjukt sugen på frukt och grönt och nu är det julsmaker och dofter som jag får frispel på Tvingade gubben att åka o köpa en jultidning i veckan bara för att jag ville ha den, har hittat massa goa recept som jag måste baka Ska både baka saffransskorpor o pepparkaksskorpor snart... ska bara orka lyfta mig upp ur soffan... (har kommit in i en trött period)
  • Pigelinen
    Kathryn skrev 2010-10-15 19:05:07 följande:
    Grymt sa grisen; koka bort alkoholen ;) Men allvarligt, nån som är helt alkoholfri måste det ju finnas annars kan du göra egen på alkoholfritt vin!
    Älskar också julen! Gillade den inte särskilt innan jag fick barn men  nu är jag frälst!
    letade på ICA idag mendet fanns INGEN glögg alls... vi har hemma sen ifjol men bara vinglögg och det vill jag inte ta.
  • Pigelinen
    dio skrev 2010-10-17 15:48:54 följande:
    Nej men så trevligt att se att det är fler än jag som "lider" av denna julfetisch
    jag börjar längta efter jul nån gång där i slutet av juli Hehe.
    I förrgår lyssnade jag på julmusik hela dagen. Min favorit är O holy night, oerhört stämningsfull! Bäst sjunger David Phelps den.

Jultraditioner här hemma... då ska vi se.
    Jag har en paketkalender till min dotter, och slår in de små paketen några dagar innan den 1 december. Sedan får hon ett litet paket varje dag. Den 1 december slår jag på julmusik på högsta volym och sen julpyntar jag och min dotter hela lägenheten. Jag har till och med ett duschdraperi och sängkläder med tomtar på Mattor byts ut, gardiner och så allt pynt då givetvis. Under december månad bakar vi sedan pepparkakor (helst med egen deg), gör pepparkakshus, bakar lussebullar och julgodis. Julgranen tar vi fram en vecka in i december, eftersom jag inte kan hålla mig haha. Runt julgranen har jag ett jultåg som åker.
    Paket inhandlas en efter en, de slås in i brunt papper, snöre och sedan använder jag en lackstång. Givetvis julrimmas det också. Jag och min mor har alltid haft som tradition att dricka glögg och julrimma tillsammans.
    Jag börjar även leta efter nya julrecept. Varje år tillför vi någonting nytt till det redan gigantiska julbordet.
    På kvällarna tittar jag på diverse olika filmer med jultema.
    Lilla julafton med mina vänner är en årlig tradition. Den brukar vi ha en vecka innan jul.
    Jag köper alla jultidningar som kommer ut, läser dem och dricker julmust eller glögg. Min dotters farmor har en julpysselkväll varje år. Då samlas vi hela familjen på min dotters pappas sida och äter julbord och julpysslar, olika pyssel varje år. Vi gissar även på julklappar.
    Julafton firas med mostrar, kusiner, morbror, syskon, kusinbarn, mormor och morfar osv. Vi brukar vara mellan 22 och 30 personer.
    Förr firade vi alltid hos min mormor och morfar. De bor i en norrbottensgård  mitt i ingenstans i Lappland. Alla kom dit dagen innan julafton. Då åt vi gröt och spelade sällskapsspel. På julaftonsmorgonen åkte vi alla på julmorgonsfika till ett par goda vänner till min mormor och morfar. Varje julaftonsmorgon i 30 år hade de dukat upp ett gigantiskt fikabord i sin norrbottensgård. Att komma in där är som att komma in i en försvunnen tid. Gamla tidningar på väggarna, frun i huset hade alltid en norrbottensdräkt på sig. Flera andra i byn infann sig också för julmorgonsfika, och sedan sjöng vi julsånger. Sedan for vi hem till mormor och morfar igen och firade jul fram till natten. Detta är en tradition som jag älskade, och idag är min mormor och morfar för gamla för att orka med det hela, och frun hos familjen vi julmorgonfikades gick bort för två år sedan. Jag har svårt att finna den där riktiga julstämningen längre, för julen har alltid varit magisk!
    Låter som en underbar jul!

Tidigare bodde vi på en bondgård och då hade vi "gårdsfrukost" alal som bodde där med gröt och skinkmacka, så mysigt. Nu har vi precis flyttat så det blir inget med det i år, synd men vi får fixa nya traditioner här.
  • Pigelinen

Vet inte om det syns så tydligt men idag köpte jag en trälåda i vitt med texten God Jul på som jag ställde längst ner i vårt skåp i köket där jag la mysiga tidningar från ifjol och Allers som jag köpte förra veckan..

• Pigelinen

Ang julgranskulor så fick vi i present ifjol av dottern som de hade gjort på dagis en kula med dotterns handavtryck på... så fin och ett bra tips på klapp till farmor/mormor och dyl

Ang föräldraledigt över jul så är jag kluven där... min mamma jobbar på ett gruppboende och hon är den ända med vuxna barn så hon får ALLTID jobba julen och då oftast HELA helgen. Förstår att man som föräldrer vill vara hemma med sina små (jag är likadan) men jag tycker att det är jättetråkigt att inte få fira jul med min mamma och min dotter får inte fira med sin mormor. Stackars morfar får alltid sitta själv (de bor 10mil från oss så han vill inte åka själv). Jag ahr inte firat julafton med min mamma sen jag var barn. I år ska vi KANSKE få göra det... mamma ska jobba den 23 och över natten mot afton och går av kl 14 då ska hon slänga sig i bilen till oss och fira med oss, sen börjar hon kl 16 på juldagen. Detta om de med barn går med på förslaget som chefen gjort. Vi får se om det blir så men man är ju sig själv närmast så jag hoppas

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!