Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Jag längtar till jul!!!

molly50 skrev 2018-11-21 22:00:53 följande:
    Kom lite snö här med idag. Men det ligger inte kvar.
    Jag vill också ha snö =/ Tre sekunder snö är bättre än ingen snö.

Dessutom vet jag i alla fall 2 vovvar som blir helt till sig av snö. När min yngsta hund var valp så försökte hon alltid fånga snöflingor med munnen. Det gick ju så där.....
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    Rödtjärnens Anna skrev 2018-11-21 22:21:19 följande:
    Tigerkaka med kaffe och clementin lät fantastiskt! Kan du bjuda på? :)

Tack för tipsen.. hade faktiskt tänkt att göra grottor med blåbär och kanske med granskottsmarmelad.

Jag använder hellre margarin, det är jag själv som är allergisk. Det mesta fungerar att ersätta med mjölkfria alternativ. Men kesella och färskost är knepigt att hitta goda alternativ till.

Är inte heller något stort fan av sötebröd. När jag växte upp var det kanelbullar och pepparkakor som bjöds. Sen flyttade jag till norrländsk landsbygd och här är fika-kulturen stor. Förmiddags- och eftermiddagsfika med (helst) hembakat kaffebröd har vi varje dag, och så denna fikafrossa vid jul.
    Recept? Självklart. 

Lite förjobb:
    Tvätta 2 clementiner ordentligt, lägg i en liten kastrull, helst så liten att det kaaaaaaanske går i en clementin till bredvid. Täck clementinerna med vatten, lägg på ett lock, koka upp och låt koka i 8 min. Skölj av dem och ställ undan att svalna ca en halvtimme. Dela dem sedan och kör i mixer, skal och allt. "Moset" kan du sen lägga i kylen i alla fall en dag (aldrig testat längre....) 

Rör ihop 200 g smör/margarin med 2 dl socker. Tillsätt 3 ägg, ett i taget. Sikta i 4 dl vetemjöl blandat med 1 tsk bakpulver och slå i 0,5 dl vatten (eller om du har någon mjölk/gräddersättning du gillar som inte smakar alldeles för starkt). Rör ordentligt med slickepott eller slev. Dela smeten på 2 eller 1/3 plus 2/3.

Rör ut 2 msk kakao med 2 msk starkt kaffe. Häll det och ytterligare 2-3 msk kaffe i den ena smeten och rör ordentligt. Smeten ska vara lös men inte rinnig.

Ta clementinmoset och rör ihop med resten av smeten. Den här smeten ska vara lösare, lite, lite rinnig. Man får prova sig fram lite eftersom olika clementiner är olika stora och "blöta".

Smörj och bröa en form. En avlång går bra, men om du har en gammaldags rund, "blommig" så är det roligt att göra en mer dekorerad, festfin kaka. Klicka i smet helt random. En sked choklad här, en sked clementin där. Som det faller sig. Detta blir större "sjok" av varje smak, storleken kan anpassas genom att använda större eller mindre skedar.

Kör i ugnen i 175 grader ca 50 minuter. 

Beroende på form som använts kan kakan exempelvis täckas med mirror glaze, frosting eller glasyr och dekoreras med ex chokladdoppade kaffebönor, kanderade clementiner, syltad apelsin etc.
  • Aniiee
    LFF skrev 2018-11-22 11:45:32 följande:

Idag var det minusgrader (precis under nollan) när vi vaknade. Då vi bor precis vid havet (Östersjön, en kranskommun till Stockholm) så är det så jäkla rått ute! Längtar efter att isen lägger sig!

Har skapat en mapp för "Julmusik" på Spotify så alla olika julspellistor hamnar på samma ställe. Älskar att kunna göra mappar istället för egna spellistor. 

Hur välorganiserat är Spotify hos er? Jag har (nu) fyra huvudmappar: 

*Julmusik
    *Sagor
    *Barn
    *Mitt namn

Och sen finns det undermappar under min egen mapp och även under barnens mapp. På min är det A-Ö där artister sorteras in och sen har vissa artister egna mappar med flera album. 

I helgen ska vi ta bort cyklarna från verandan och sätta upp ljusslingorna runt stolpen. 

Nu är det snart bara en månad kvar till jul. Har handlat barnens första julklapp, ishockeyspel från Stiga Så svårt i år att komma på vad de ska få Obestämd

Jag var ute med en orolig hund imorse vid halv 5, då var det kallt och molningt men inte diretk rått här.

Jag har inte använt min spotify på en handfull år, faktiskt. All min musik ligger på hårddisk och är endast sorterad efter skapare för tillfället, men jag ska göra en julmapp med undermappar efter musik"stil". Och detsamma med tv-spelsmusik.
  • Aniiee
    BossHoss skrev 2018-11-22 15:52:39 följande:
    ??
    Länk nummer 1 går till Aftonbladets artikel om vem som är årets julvärd i SVT,.

Länk nr 2 går till en PDF från SVT om vad de visar på TV i jul (säg till om jag ska skriva av det lite kort, om du inte kan öppna den)

Länk nr 3 gör till en artikel i Aftonbladet om att det är svårt att få tag på buss- och tågbiljetter runt jul.
  • Aniiee

Dags att byta login screen och bakgrundsbilder på div skärmar och gräva fram julmusiken från någon hårddisk.... frågan är bara...... vilken hårddisk? Tomte

• Aniiee
    Jeska skrev 2018-11-23 22:54:31 följande:

Tjänade en 50 lapp på black friday. Helt okey. Köpte EN sak jag ville ha. Blev inget mer. Känns ändå helt okey så har man inte köpt massa onödiga saker som man egentligen inte skulle ha. Jag som egentligen älskar att shoppa. Men det gäller ju hela helgen ;)

Jag har sparat in en dryg 500-ing, och jag har inte shoppat klart än.... måste köpa ett par nya skor så jag letar just nu. Behöver egentligen köpa kläder också men jag hatar att shoppa kläder.
  • Aniiee

Vi har ett tunt, tunt litet lager snö här idag. Det har dock smält från några tak som solen når.

• Aniiee
    BossHoss skrev 2018-11-26 15:05:24 följande:

Ja just det ja

BÄSTA JULFILMEN PÅ LÄÄÄÄNGE

Har den kommit? Tänkte se den.
  • Aniiee
    UndrandeSökare skrev 2018-11-27 12:50:38 följande:

Är det nån här som ska laga julgodis innan jul?
    Vilka sorter ska ni göra?
    Nån som har något tips på recept på gott julgodis?

Massor.
  • Aniiee

Ett litet udda tips till julfanatikerna som läser! 

Claus av Tony Bertauski är gratis e-bok idag på Amazon Kindle och Google Play. Jag har inte läst den, vet ingenting om den förutom det som stod i mailet:

The Christmas story no one ever tells? What if Santa Claus was a courageous hero standing between his people and a sinister plot to conquer the world? Don?t miss this truly inventive novel in the holiday spirit!

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!