Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Jag längtar till jul!!!

Julstäda och sätta upp lite pynt nästa vecka (pga resa veckan efter). Det är det värsta med julen. Man "måste" städa..... =/

I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    Nandez skrev 2018-11-17 19:00:27 följande:

Snart är det första advent

Bara 2 veckor kvar. 

Har jag tur så håller SMHIs prognos om minusgrader tills dess. Någon snö lär jag väl dock inte få, men rimfrost är också vansinnigt vackert.
  • Aniiee

Jag har hittat min gamla julstjärna. Det är både genomskinlig tejp och bruntejp på den, för fästet har gått sönder för länge sen. 

Någon som har något förslag på hur jag ska fästa ihop den i år?

• Aniiee
    Jeska skrev 2018-11-20 07:36:46 följande:

Black friday tips innför julen....

Yankee Candle sverige har halva priset på årets julkalender.
    Smakbox har utförsäljning på oktober-boxen, 99 kr istället för 199. Rabattkod BLACK för den vanliga boxen och BLACKBALANS för balansboxen (kan dock vara slutsålda)
    Brika Cruises har black week-club-erbjudande 2 för 1 julbordskryssning 12 och 17-21 december.  Du måste vara clubmedlem (vilket man blir på 2 sekunder och det kostar inget), rabattkod: BLACKWEEK.
  • Aniiee
    fluu skrev 2018-11-20 18:45:04 följande:
    Låter bra och tryggt. S(o)V(je)T ville väl gå riktigt safe efter förra årets fiasko.
    Kan du hålla sånna saker ifrån den här tråden är du snäll. Vill du missionera Sveriges förfall så gör det i en politiktråd och lämna denna feel-good-tråd ifred.
  • Aniiee
    BossHoss skrev 2018-11-21 13:33:11 följande:

Årets julklapp

Återvunna kläder??????

va fan....

Jag förstår tanken, men ändå håller jag med dig.
  • Aniiee
    BossHoss skrev 2018-11-21 14:28:28 följande:
    Ja men återvunna kläder ... det  byts som det är mellan vänner, barn och man köper "barnpaket" via FB eller blocket osv, 

Men iden med att årets julklapp skall bli..
    tjena syrran här har du ett par gamla handskar.. what, 

begagnat till sig själv, vist men att ge bort det i present...

-------------------------------

HAHAHAHA skall hämta en gammal gran och ge morsan och farsan på jul, som en skoj grej, eller ett gammalt ben och säga det är begagnad rökt ren. Och hänvisa till att årets julklapp är att ge bort använda saker

Måste nästan göra någe kul av detta till jul känner jag spontant.. ....
    Fast det handlar ju inte enbart om second hand. Ett återvunnet plagg är ju även sådant som är just återvunnet, dvs destruerat på någon nivå och sedan återkapat/omskapat, kläder som är gjorda av återvunna material (som fleece, till exempel).
  • Aniiee

Kan någon göra mig en tjänst? Gå in på amazon och söka efter en bok som heter The Magic of friendship snow skriven av Andi Cann och kolla om Kindle-versionen är gratis.

• Aniiee
    schmetterling skrev 2018-11-21 20:05:46 följande:
    Ja, den är gratis. (Kindle alltså)
    OK =) Tack.
  • Aniiee
    Rödtjärnens Anna skrev 2018-11-21 21:14:38 följande:

Nu börjar jag få julstämning.. de nya grannarna är tidiga med julen och har redan både utebelysning och stakar i fönstren (lite tidigt tycker jag dock).

På vår altan landade vår första gran idag (den vi har på altan med ljus i, den andra får bo i skogen ett tag till).

Någon som har några förslag på julbak, kakor och mjuka kakor? Det ska helst gå att göra mjölkfritt. Där jag bor är julbaket väldigt viktigt. Bjudningar med kaffe och "doppa" i mängder är något som funnits länge (tyvärr försvinner den traditionen mer och mer). 15-20 sorter är inte ovanligt. Jag vill gärna förnya min bjudning lite i år.

Slår igen ett slag för min tigerkaka med kaffe och apelsin/clementin. Kan lätt göras till fin "tårta" med lite glasyr och ätbara dekoratiner

När det gäller mjuka kakor är det lätt överlag att göra mjölkfritt. Man kan använda olja istället för smör (tycker det blir bättre än mjölkfritt margarin) och byta ut mjölk mot någon annan vätska helt och hållet som passar.

Kokostoppar. Ägg, kokos, lite olja och socker. Du kan smaksätta med saffran eller choklad (kakao). Dekorera till tomtar eller små renar eller något.

Makroner? Biscotti? Grottor (måste ju inte vara hallon)? Klenäter?

Jag är inte superförtjust i sött bröd, så är inte så bra på det, men någon saffranskuse kanske? Eller juliga wienerbröd? Ett/ett par matbröd att göra smörgåsar av.....
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!