Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Jag längtar till jul!!!

Snöat* Heter det....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee

Jaså den här tråden har lyft sitt fula tryne? Solig Love it! Jag vill också ha jul! Hoppas på smällkall vinter mellan oktober och mars, men isf får jag väl flytta till grönland.....

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Aniiee

Börjar bli ditåt nu att man längtar igen. Jag längtar efter årets jul-doftljus från yc. Förra årets var riktigt bra, ju, så hoppas på mer Solig

Key change, MOFO!
  • Aniiee

För resten, alla julfanatiker!

Som en del av er kanske har sett så har jag en filmklubbtråd här på FL (dit är ni alla välkomna, btw), och jag tänkte, naturligtvis, att jag sparar julfilmerna till i jul (v 48-52), MEN... hittills är det bara 12 filmer på julfilms-listan. Så jag skulle bli jätteglad om ni ville tipsa mig om julfilmer som jag kan lägga till på listan (PMa helst). Gärna svenska filmer, för sånna är jag så dålig på, men vad som helst annars. Amerikanska, brittiska, franska, italienska, tjeckiska, tjottahejtiska, whatever Solig
    Så blir jag glad.

Key change, MOFO!
  • Aniiee

Jag sitter med Vår Julkokbok och ska göra en liten databas över recepten. Det jag för tillfället skriver är priset/portion och vad det skulle kosta att inhandla alla ingredienser.

Om NI fick tillgång till databasen, vad skulle ni vilja att man skulle kunna sortera efter? (kalorier? näringsinnehåll? GI?)

Om det går ihop för mig så är jag helt klart villig att dela med mig av databasen.

What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • Aniiee
    Lena skrev 2014-08-31 09:22:37 följande:
    Jag vill sortera på ingredienser och typ av mat. Tex godis som innehåller nötter. Och gärna kunna välja bort ingredienser pga allergier
    Typ av mat, absolut! Varje kapitel i boken får en egen flik. Kanske att jag kan göra en kolumn för allergener..... får fundera på hur det skulle funka.
    fluu skrev 2014-08-31 14:02:05 följande:
    Det viktigaste för mig är att kunna överblicka hur allergivänliga recept är.
    Jag får tänka ut något!

Kanske göra egna flikar för "mjölkfria", "nötfria", "glutenfria", osv......

Det är en basic basic databas, inga recept i eller nåt, men nu funderar jag faktiskt lite på om jag ska göra något större, med recept och alltihop. Solig Kocken vaknade =P
    When you laugh, laugh like hell. And when you get angry, get good and angry. Try to be alive. You will be dead soon enough
  • Aniiee
    fluu skrev 2014-09-02 20:54:08 följande:
    Heh, recept är ju inte riktigt min grej utan jag freestylar i köket, men typish:

Gör en vanlig rulltårtssmet fast med kardemumma, kanel, nejlika och ingefära i också. Man får smaka sig fram för att få rätt balans och själva kakan ska inte bli för söt. Grädda som en vanlig rulltårta, bred ut lingonsylt på(funderar på om tranbärssylt eller enbärsgele kan användas som alternativ?) och rulla ihop. Socker eller kokos utanpå.
    Låter som rulltårtan jag brukar göra till jul Solig HAr haft i lingonsylt, tranbärssylt, saffranskräm, apelsinkräm och apelsin-och chokladkräm i den.
    When you laugh, laugh like hell. And when you get angry, get good and angry. Try to be alive. You will be dead soon enough
  • Aniiee
    fluu skrev 2014-09-02 21:08:45 följande:
    Vsg!
    Aniiee skrev 2014-09-02 21:01:17 följande:
    Låter som rulltårtan jag brukar göra till jul Solig HAr haft i lingonsylt, tranbärssylt, saffranskräm, apelsinkräm och apelsin-och chokladkräm i den.
    Apelsin i låter inte dumt alls!

=P Testa! Det är gott.
  • Aniiee
    Eena skrev 2014-09-03 10:13:17 följande:

Jag funderade på julbullar när jag var ute och gick härom dagen. Vad tror ni om att göra saffransbullar fyllda med pepparkaksdeg? Borde inte det kunna bli gott?

Nej, DET blir inte gott (tro mig, jag har testat)

Däremot kan man göra "julbullar" (som kanelbullar) på saffransdeg + smörkräm med kanel, ingefära och kryddnejlika
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!