Inlägg från: Gurkan |Visa alla inlägg
  • Gurkan

Jag längtar till jul!!!

Julkänsla!
    kokar risgrynsgröt och saftsoppa här hemma :) 

• Gurkan

oj, var ett tag sedan jag skrev men här är det fullt upp!
    julklapparna är införskaffade och inslagna. Kvar är att sätta snöre och fixa etiketter och rim på paketen. Pepparkaksdeg är satt och ska gotta sig i ky len i två veckor så till första advent blir det pepparkaksbak. Julkorten framkallade och stoppade i kuvert och adresserade. Julbaket planerat, julmaten planerad och handlingen till detta planerat (inte alls kontrollfreak).
    Skulle vilja ha massor med nytt fint pynt och nya julgardiner men i år är plånboken liten så jag går mest och suktar och planerar vad jag ska göra.
    Men nu vill jag ha kyla och snö! 

• Gurkan

Jag hittade en äppelglögg under veckans handling, det lät spännande och gott så den åkte ner i vagnen!

• Gurkan
    molly50 skrev 2011-11-30 11:54:18 följande:
    Nu har jag köpt både saffran och jäst så nu ska det bli baka av. :) Har även fuskat litegrann och köpt färdig pepparkaksdeg då jag aldrig lyckas få till degen riktigt bra när jag gör den själv. ;-/ Men de här brukar också bli goda. :) Så nu ska jag baka för fulla muggar tillsammans med sonen. :)
    Jag gör egen pepparkaksdeg efter det här receptet http://kompott.nemensi.com/2011/11/pepparkakor/
    Tar ju visserligen två veckor att mogna i kylen men de blir väldigt goda och degen smidig när man arbetat den varm (den är ju rätt stel efter två veckor i kylan ;)).

• Gurkan

Pepparkakorna bakade, hallonkolan kokad och paketerad och twix-kakan är bakad. Lussebullar med mandelmassa, apelsinskal och glöggrussin är också bakade. Julen är bara 24 dagar bort! Nu längtar jag!

• Gurkan

Vilka tre julgodissorter kan ni inte leva utan?
    Vi blir bara tre i jul och jag brukar alltid göra så mycket godis att det räcker till mars så i år tänkte jag dra ner på det men det är intressant att se vad andra har för tre favoriter! 

• Gurkan
    MissSandra skrev 2012-09-22 20:56:08 följande:
    Nötberg, fudge (med julig smak) knäck
    vad är nötberg?
  • Gurkan
    Blackout skrev 2012-09-22 23:08:02 följande:
    Rocky road fudge, kokosgodis (smakar typ som Co-co) och "mozartkulor" (bollar av nougat klädda med mandelmassa och doppade i favoritchokladen, vill man kan man smaksätta mandelmassan).
    oh kokosgodis!
  • Gurkan
    MamaPapa skrev 2012-09-22 22:40:05 följande:
    Knäck, hemgjord jordgubbsmarshmallows, marsipanbollar med romrussin doppade i mörk choklad Skulle vilja prova på att göra polkagris men är orolig att det kladdar överallt o man bränner sig. Någon som provat?

Har du ett recept på jordgubbsmarshmallow som du vill dela med dig av?
  • Gurkan

är det någon som vet när typ rusta, lagerhaus, öob börjar ta in julpynt?
    Är på jakt efter nya gardiner i år, en ljusstake till bordet och så lite "krimskrams" så klart! Det går alltid att fylla på förråden ;)

• Gurkan
    ems87 skrev 2012-09-28 18:51:40 följande:
    Hm nä... Men jag var inne på Clas Ohlsson idag och de hade börjat lite smått med adventsstjärnor och annan belysning På panduro börjar de med julpyssel nästa vecka. Så troligen börjar det komma nu de närmaste veckorna

Tycker det borde finnas butiker som säljer julpynt året runt
  • Gurkan
    Frökenolson skrev 2012-09-28 21:05:41 följande:
    i trollhättan/vbg området finns en julbutik som är öppen jämt ;)
    orättvist ;)
    Jag har över trettio mil till trollhättan! 
  • Gurkan
    molly50 skrev 2012-10-06 12:54:32 följande:
    Jag har gått med i Viktväktarna. Jag hoppas att jag har hunnit gå ner lite i vikt till jul så jag kan unna mig lite extra då.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3

När jag gick på viktväktarna hade jag en klok konsulent som vid jultider sa till oss att det ärinte vad du äter mellan jul och nyår som påverkar utan det du äter mellan nyår och jul!
  • Gurkan

Hjälp! Jag hittar inte mitt recept på peanutbutter cups som jag brukar göra till jul. Någon som brukar göra det som har ett?

• Gurkan

Säkert varit uppe förut men jag letar bra sidor (måste inte vara svenska) med snyggt julpynt/julgranspynt att köpa. Vart börjar jag leta?

• Gurkan
    molly50 skrev 2018-09-11 09:54:05 följande:

Jotex,Linea,Ellos t ex.

Tänkte mer om det fanns butiker utöver de klassiska som rusta, jotex, lagerhaus med mera.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!