Inlägg från: Gurkan |Visa alla inlägg
  • Gurkan

Jag längtar till jul!!!

Förra året gjorde vi även (kommer inte ohåg var jag hittade dem) riktigt goda mandlar...
    Rosta sötmandel och rulla in varje mandel i nougat och rulla nougaten i en bladning av kakao och kanel... Riktigt gott"

• Gurkan

Sambon kom hem med två birkar julmust, apotekarens, som avnjöts under största andakt!
    Här hemma älskas julmusten och jag längtar till lokala julmarknaden kommer igång!

• Gurkan

Oh!
    Det är inte bara jag som har börjat öängta redan efter julen!
    Har redan börjat pilla lite på listan med mat till julbordet och kollat lite på julgodiset som ska bakas.

Gossip Girl, såg att ni firar halloween. Skulle precis som någon annan i tråden vilja veta ditt recept på pumpkin pie och sötpotatismos! 

• Gurkan
    Frökenolson skrev 2011-08-15 08:46:03 följande:

Har klart listor för pyssel, godis, julkortslistor,(även korten är scrappede och klara)

vi är ett gäng tokiga här inne =) välkommen

Tack!
    Oh pyssel!
    Så längt har jag inte ens tänkt än! Lilleman är ju runt 1,5 till jul så han vill säkert pyssla han med! 
  • Gurkan
    Frökenolson skrev 2011-08-15 08:59:28 följande:
    Jag har alltid varit jultokig, men det känns ännu mer i år, lite är beräknad till 8/1 så längtan till vinter överlag är större i år =)
    Sen att införa egna traditioner m.m. med sin egen familj, MYS!!
    Fick barn i april -10 och förra året var första julen med liten. Då försökte jag nog för mycket. I år ska jag försöka lägga det på en rimligare nivå oc försöka satsa på att skapa traditioner till vår lilla familj.

julen har blivit än mer viktig för mig sen jag fick barn. Hatade julen till för en fem år sedan. Har skilda föräldrar och varje år var det att bestämma vem man skulle fira jul hos, vem man skulle göra besviken fast de aldrig sa något så kände man det osv.  När jag träffade min sambo och jag insåg att det är han jag vill bli gammal med så började julen bli viktig för mig. Skriva rim på paketen, vilket min familj aldrig gjort. Klä sig fint på julafton, ta en promenad på förmiddagen, äta gott och bara mysa. 

Det enda jag inte riktigt vet hur vi ska göra är med tomten. Ska vi införa eller låtsas att tomten kommer på natten och lämnar paket... Annars får sambon vandra iväg och det känns lite trist :)
    Man kan ju kanske klämma lite tomteskägg i dörren och lägga en vante på trappan eller liknande och följa spåren till en säck med klappar. ett tag kvar att tänka på! 
  • Gurkan

Hej igen!

vi har ingen i vår direkta nåärhet (bor lite ensligt på landet) som kan agera tomte åt oss och därför lutar det åt att det blir jakt på tomte och klappar. Skapa våra egna traditioner helt enkelt :)

Drömmen vore att gifta sig kring jul ute i snö och servera julmat på mottagningen. Om några år när vi har råd!
    I år får jag nöja mig med att pynta gran och hus och pyssla lite och laga god mat!

• Gurkan
    Frökenolson skrev 2011-08-15 21:36:23 följande:
    skulle med vilja gifta mej ute på vintern i snö... men gubben vill inte gifta sej alls... Men viist vore det mysigt.. Gärna kring lucia...
    Här är det alltid blask innan jul men januari brukar vara ett säkrare kort!
    bjuda på glögg till välkomstbål... åh!
    Gissade på att det här var rätt forum att lägga ut sina bröllopsdrömmar på :)

Tråkig gubbe som inte vill gifta sig ;P 
  • Gurkan
    Carolaj83 skrev 2011-08-16 06:41:13 följande:
    min man ville inte heller gifta sig o jag är planeringsfreak i denna familj, tror ni jag höll på att svimma när vi var i ny o han gick ner på knä o friade blev dock inget vinter bröllop men höst bröllop

vill börja shoppa julklappar   
    Höstbröllop är fina de med!

Julklappar har vi redan börjat shoppa! Vi hittade en perfekt till svärfar på sommarrean och en gemensam till sambon och mig är införskaffade och lillemans är utpekad i alla fall :) 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!