Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Jag längtar till jul!!!

Klickerträna skrev 2016-10-06 20:54:31 följande:
    Åh, men det är ju så mysigt när alla pyntar sina hem och ställer ljusstakar i fönstren och det är tyst, vitt av snön och krispigt kallt i luften! Jag längtar verkligen tills marken snötäcks och det är mörkt ute mitt på dagen och alla fönster lyser!

Och jag har inhandlat skor och vantar till i år. Jag har en jacka som funkar till hundpromenader, men även jag måste lösa problemet med en vardags-vinterjacka. Men det är också något jag ser fram emot! :>
    Jag älskar det också. Alltihop. Men jag var ute med hundarna idag på morgonen (händer så där jätteofta att det är morgon när vi går ut....) och det var aningens kallt med bara munkjacka. 

Julmust är jag inget fan av, men varm choklad och mjuk pepparkaka är såååååååå gott och mysigt. Jag ska plocka fram julkokboken och julkorten i receptlådan och fundera på vad som kan hamna på tapeten därifrån i år. Bara sidorna i kokboken inte trillar ur, för den är rätt välanvänd, om vi säger..... Särskilt mittensidorna, där kakorna är =P
    We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Aniiee

Ursäkta dubbleposten

• Aniiee
    Klickerträna skrev 2016-10-06 21:26:24 följande:
    Alltså ja, det har blivit riktigt kyligt nu plötsligt. Jag hade tunna vantar på mig ikväll. Det får gärna hålla sig såhär tills December, och sedan ligga omkring nollgradigt så det kan snöa lite. Men snart behöver väl underställ och öronmuffar också åka fram utan att man hinner reagera. Först kommer inget, sen kommer inget och sen kommer allt.

Jo, men julmust är sämre än cola smakmässigt, utan tvekan, men man måste ändå dricka lite för stämningens skull av ren princip.

Haha, vad bra att den blivit flitigt använd. Jag får väl överväga att baka själv jag med. Det känns lite mer speciellt, och så är det ju stämningsfullt med själva bakningen i sig.
    Brukar vara så =P 

Ja, boken är välanvänd. Det brukar bli åt minståne ett recept från vaje kategori varje år. Även leverpastej och korv. Och... eh... typ ALLA godis. och kakrecept... =P Vad gäller baket så råder jag dig att hålla det enkelt. Skippa egen pepparkaksdeg, men gör en julvariant av tigerkaka, till exempel. Och gör eget vörtböd, gärna i bullform. Sååååå mycket godare än skogaholms....

Bara på pin kiv, här är de mest använda recepten i boken:
    Siktebröd
    Vörtbröd
    Randig sylta (en pressylta)
    Hängkorv
    Julskinka
    Gul vitkålssallad
    Julansjovis (fast vi gör på skarpsill)
    Rösta
    Tigerkaka
    Chokladkaka med chokladtäcke
    Mjuk pepparkaka
    Chokladkakor (småkaka)
    Klenäter
    Pepparkaksdeg
    Knäck
    Kola
    Chokladkonfekt
    Mintnougat
    Dajm
    och...
    Kokosbitar (typ sockerbitar)

Som tur är finns det fler böcker som det inte kommer så mycket godis ifrån....
  • Aniiee
    Klickerträna skrev 2016-10-08 18:35:46 följande:

Hade utflykt i skogen idag med hund, sambo och svärmor. Fick dessvärre inte tag i julmust men vi avnjöt mjuk pepparkaka, kanelgifflar, satsumas och varm choklad.

Har dessutom fått Jotex julkatalog i brevlådan, lyssnat på jullistan på Spotify och börjat diskutera julklappar.

I'M READY.

Mysigt =)
  • Aniiee
    Klickerträna skrev 2016-10-09 13:11:04 följande:

Åh, jag hoppas det går att få tag i här snart!
    Pepparkakor har de börjat sälja åtminstone.
    Snart kommer väl julkalendrar också :)

molly50 skrev 2016-10-09 13:18:34 följande:

Pepparkakor har jag inte sett här ännu.
    Men vet att det finns på andra ställen.
    Så det dyker kanske upp här med snart.

Pepparkakor börjat/inte sett? Här säljer de pepparkaokr året om, i alla matbutiker jag har i närheten. Konditorierna också, i alla fall det ena. 

• Aniiee
    molly50 skrev 2016-10-09 13:30:27 följande:
    Ja,vanliga pepparkakor säljs året runt här med.
    Men inte julpepparkakor.
    De har inte dykt upp här ännu.
    Är det någon skillnad?
  • Aniiee
    espejo skrev 2016-10-09 13:42:21 följande:

Vilken mysig tråd, jag längtar så tills jag får börja pynta och fixa inför julen.

Jag fick en knäpp för några veckor sen och började handla julklappar och nu har jag köpt alla till barnen och deras kusiner. Känner mig lite knäpp bara men jag hittade massa grejer som jag vet de kommer bli så glada för.

Inte knäppt alls. Är ju skitbra att slippa den stressen i december. Vet flera stycken som börjar köpa julklappar.... på ANNANDAGEN! Du vet, mellandagsrean (vilket ju måste vara den svenska motsvarigheten till Black Friday) Till året efter, då. 
  • Aniiee
    Klickerträna skrev 2016-10-11 21:15:34 följande:

OCD :>

Jag vet inte om jag ska tycka att det var okänsligt mot folk med obsessive compulsive disorder, eller att det var störtskönt eftersom det är så sant.... =P
  • Aniiee

Fick tag på jullådan vid uppackningen idag. Det mesta är, som jag skrivt förut, slängt, men jag hittade i alla fall en elljusstake från säkert 80-talet, en tjock ljusslinga, en snögubbe och en hög dukar och bonader, och min gamla jättefina stjärna som knappt håller ihop längre och är tejpad många gånger. Fick god lust attt slänga upp alltihop, men det får vänta lite till tror jag. =P

• Aniiee
    Klickerträna skrev 2016-10-19 22:09:21 följande:

Idag har jag sett ut ljusstakar (bild) och inomhusgran.
    Är så taggad på att rota fram allt pynt i förrådet och börja!

Bakar dessutom mjuk pepparkaka igen Doftar ljuvligt!

Fin ljusstake! Vi brukar ta fram menorahn till jul.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!