Klickerträna skrev 2016-10-06 21:26:24 följande:
Alltså ja, det har blivit riktigt kyligt nu plötsligt. Jag hade tunna vantar på mig ikväll. Det får gärna hålla sig såhär tills December, och sedan ligga omkring nollgradigt så det kan snöa lite. Men snart behöver väl underställ och öronmuffar också åka fram utan att man hinner reagera. Först kommer inget, sen kommer inget och sen kommer allt.
Jo, men julmust är sämre än cola smakmässigt, utan tvekan, men man måste ändå dricka lite för stämningens skull av ren princip.
Haha, vad bra att den blivit flitigt använd. Jag får väl överväga att baka själv jag med. Det känns lite mer speciellt, och så är det ju stämningsfullt med själva bakningen i sig.
Brukar vara så =P
Ja, boken är välanvänd. Det brukar bli åt minståne ett recept från vaje kategori varje år. Även leverpastej och korv. Och... eh... typ ALLA godis. och kakrecept... =P Vad gäller baket så råder jag dig att hålla det enkelt. Skippa egen pepparkaksdeg, men gör en julvariant av tigerkaka, till exempel. Och gör eget vörtböd, gärna i bullform. Sååååå mycket godare än skogaholms....
Bara på pin kiv, här är de mest använda recepten i boken:
Siktebröd
Vörtbröd
Randig sylta (en pressylta)
Hängkorv
Julskinka
Gul vitkålssallad
Julansjovis (fast vi gör på skarpsill)
Rösta
Tigerkaka
Chokladkaka med chokladtäcke
Mjuk pepparkaka
Chokladkakor (småkaka)
Klenäter
Pepparkaksdeg
Knäck
Kola
Chokladkonfekt
Mintnougat
Dajm
och...
Kokosbitar (typ sockerbitar)
Som tur är finns det fler böcker som det inte kommer så mycket godis ifrån....