Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Jag längtar till jul!!!

Någon synsk här inne som ser vart jag gjort av Julsångboken? Stora tjejen vill titta i den för att välja en sång hon kan sjunga under luciatåget i skolan.

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Aniiee

Fiskar lite i den här tråden också.

Jag tänkte jag skulle skriva en tråd fyllt med lite av varje som har med december och dess högtider till. Tänkte posta 1-2 inlägg om dagen (och lite vanligt tjöt, förstås). Tanken är att fokus ska ligga på handfasta tips och råd, lite kultur, lite historia och sånt. Mycket mat, förstås. Fokus kommer ligga på advent, lucia, jul och nyår, men jag kommer även sticka in lite annat som händer i december. Jag planerar för fullt, MEN... jag har kört fast. Slut på idéer. 

Så ge mig lite tips eller önskemål. Jag tänker inte avslöja vad jag redan har......

• Aniiee
    Vestra skrev 2015-11-24 13:10:55 följande:

Årets julklapp... En rorbotdammsugare. Är det något ni skriver på önskelistan? Eller har ni kanske redan en?

Jag säger som hon krönikören i månadens MerSmak: Vi behöver inte mer prylar. Köp en gjutjärnspanna eller en rejäl kniv eller nåt istället. Så har dina barnbarnsbarn glädje av den om 100 år också.
  • Aniiee
    Sous skrev 2015-12-02 16:10:09 följande:

Jag gillade julkalendern. Den har faktiskt sett ut på massor med olika sätt genom åren. 1987 var det stillbilder med berättarröst om Jesus liv, inklusive scenerna när Herodes låter döda alla nyfödda gossebarn i Judea. Det var knappast bättre^^

Marias barn är den mest kritiserade julkalendern genom tiderna. Gissa vilka som var mest upprörda över den....

Jag har inte sett julkalendern än. Men jag tror den är eller kommer bli bra. Ungarna gillade den.

Och som jag skrev i den andra tråden: Hur många julkalendrar kan skryta med julstämning i de två första avsnitten?
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Aniiee
    Koppkaka skrev 2015-12-02 19:27:14 följande:
    Nej exakt. Inte många julkalendrar har julstämning första avsnitten. Folk ger det ju ingen chans, dömer ut efter första avsnittet redan...
    Vilket är väldigt synd
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Aniiee
    Fiiee skrev 2015-12-03 08:59:18 följande:

Har ni någon julstämning ännu?? Jag har noll! Trots att alla adventsgrejer är uppe. Köpt massor av julblommor och gjort fina blomstergrupper till varje rum. Mycket tända ljus osv. Julklapparna är färdiga och inslagna. Granen tar vi nog in luciahelgen..

Bor en bit utanför Växjö och här är ingen snö. Nada!

Lite grann. Efter att ha sett Mickey's once upon a christmas i söndags, Mupparnas julsaga i måndags, Polarexpressen i tisdags och Scrooge (1954) igår, så kan jag inte undgå i alla fall lite julkänsla.

Idag ska jag se 8 women.

Snö är det dock ont om. Och inga julsaker heller.
  • Aniiee
    Fiiee skrev 2015-12-03 17:49:08 följande:

Jag VILL VILL VILL känna att det snart är jul! Men nä. Sonen vill baka pepparkakor imorgon, och jag har ingen lust. Fattar inte!

Kanske är för att vi inte ska vara hemma något i jul.. Eller iaf iväg julafton och juldagen..

Vi ska fira med min sida av släkten på julafton hos min lillebror och hans sambo. Och juldagen med min mans släkt, hos hans mamma.

Hur gör ni i år?

Vad jobbigt. Baka lite med sonen i alla fall, julstämningen infinner sig oftast när man väl börjar. Sätt på "två små röda luvor" på spotify, så är ni hemma sen.

Här gör vi som så att "alla" kommer hit (som inte är homofober, och det finns det tyvärr några i släkten.... =/), som vill det, och sedan föräter sig alla på mat i tre dagar. Kort och gott.  (finns en lång version om hur vi firar jul också, som jag skrev i en annan tråd.)

Jag ska sätta mig om en stund och pilla på julbordets innehåll för i år. Ska bli trevligt att tänka på köttbullar och sill istället för choklad en stund. Jag har stått med choklad upp till armbågarna hela veckan....
  • Aniiee
    fluu skrev 2015-12-03 15:56:29 följande:

T

Bor också i Växjö (tyvärr vädermässigt ;P). Trots avsaknaden av snö(som brukar vara avgörande för mig) så har jag haft julstämning deluxe länge. Jag har fokuserat mycket på smaker, kryddor och lukter i år så det kanske är därför. Och att hänge mig och fokusera på det juliga och mysiga istället för vårvädret.
    MissFrost skrev 2015-12-03 20:07:45 följande:
    Fick faktiskt lite julstämning idag när jag bakade saffransbullar med vaniljfyllning. Jag älskar verkligen doften av saffran så ska nog också satsa på kryddor och lukter i år jag med. Jag ska köpa hyacinter som jag inte haft på flera år samt även köpa apelsiner och trycka på lite kryddnejlikor. Så kanske jag får  mera julstämning
    Vad är jul om inte dofter och smaker? =P
  • Aniiee
    husbyggemama skrev 2015-12-04 12:24:38 följande:

Jag är urusel på att göra tomtegröt!! År ut och år in blir det fel. Tänkte kolla hur ni gör gröten. Ge mig era bästa tips på att få gröten riktigt krämig och god utan att bli för fet. Är det viktigt vilket grötris man köper? Ska man ha smör och ingen grädde? Ska man ha grädde och inget smör. Ska man ha båda, inget? Hur gör man???!!

Gör gröten i ugnen! Eller på spisen i en tjockbottnad kastrull. 

Använd grötris eller sushiris eller arborioris (dock blir arborioriset inte lika vitt).

Koka (verkligen koka, plattan på 4-5 av 6) riset i vatten i början (ca 8 min), dra ned värmen sedan, spä med gammaldags lantmjölk tills gröten är klar. 

Runda av med grädde, vilken som helst från kaffegrädde och uppåt. Lite socker om du vill (eller vaniljsocker/pulver).

Serveras med fördel med mjölk, socker, kanel och smöröga.
  • Aniiee
    Koppkaka skrev 2015-12-10 19:53:40 följande:

Ja fy fasen vad detta väder ute får en att tappa mycket av julkänslan... :(

I Stockholm blir det i alla fall minusgrader lagom tills jag kommer hem på måndag. Hoppas bara att det inte är glashalt på Arlanda =O
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!