Inlägg från: Mama Mia |Visa alla inlägg
  • Mama Mia

Jag längtar till jul!!!

gussilago skrev 2012-08-24 17:30:50 följande:
    Kom på att jag kan dela med mig av vårt julspel. Vi brukar bli en del som firar tillsammans på julafton hos oss. Mina föräldrar, svärmor och hennes man, mina systrar o deras familjer. Vi brukar vara 18-20 pers. Vi vuxna köper inte julklappar till varann, utan spelar alltså detta spel. Alla vuxna som är med köper tre julklappar för totalt en hundring. Som man slår in fint. Lika fint slår man in två "bommar" nitlotter. Sen läggs allt i en hög på bordet. Vi använder ett tidtagarur och tärning. Klockan ställs på 5min. Tärningen kastas vid 6a får man ta ett paket,men får du en 1a måste du lägga tillbaka ett paket. När paketen på bordet är slut får man ta från varandra! Urroligt, vi blir alla som barn, när vi gör detta. Det roligaste är att något paket brukar alltid bli mer attraktivt, som alla tjuvar av varann. Förra året var det en av nitlotterna (en påse sand). För att inte alla ska förstå att det är bommar har vi blivit mer o mer kluriga hur vi slår in dem( med vikter etc) ;) När alla klockan har ringt eller paketen är slut får man öppna sina vinster.
    Vi har också kört en variant på det. Men här är det en person som har tagit på sig uppgiften att fixa klappar, så tyvärr blir det ju inte helspännande för den men desto mer spännande för dom andra när ingen har en susning om vad det är i och ingen kan försäga sig.
    Vi har heller inte nitlotter, men å andra sidan kan presenterna vara precis vad för skit som helst (eller något "finare")
    Ett hysteriskt roligt spel och kul när man upptäcker att gamla farmor och syrran har slåtts om en reklamisskrapa
  • Mama Mia

Igår köpte jag årets första "jultidning". En engelsk broderitidning hade med ett litet julbroderikit på köpet, i övrigt var det tyvärr inget juligt i den men iaf en liten smygstart. Så nu när resten av huset sover middag ska jag börja knåpa lite på det.

Annars tror jag att jag är mer eller mindre klar med barnens kalenderpaket. Ska göra en ordentlig inventering ikväll.

Nån som har något kul/fint tips hur jag kan göra med själva kalendern? Jag har ingen sån kalendertavla och har inga planer på att skaffa nån heller. Jag vill ha andra idéer hur jag kan presentera paketen.

• Mama Mia
    ems87 skrev 2012-09-04 15:01:14 följande:
    Jag har lust att göra lite julkort! Jag har redan gjort ett, men det känns lite för tidigt att dra igång med alla nu. Men ett till kan jag ju kanske göra tror jag gör det!

Har ingen några bilder på julkort som ni gjort? Sugen på inspiration

Kolla in bloggen ett julkort i veckan. Där görs det julkort året runt. Bloggerskan kommer med en ny utmaning varje vecka och så scrappar läsarna ett julkort på det temat och kommenterar med en länk till sina bloggar där dom visar korten.

Jag hittade dit mitt i sommaren och gjorde ett par stycken omkring midsommar
  • Mama Mia
    Pigelinen skrev 2012-09-10 17:20:16 följande:
    åh vad härligt111

Tror jag kan ha kommit på knepet att få mina systrar att ge mig julklappstips till deras grabbar, jag har hotat med att köpa leksakssyntar till dem  ;)

Äh, du får ta i lite mer. Trummor eller trumpeter istället!
  • Mama Mia
    kickan89 skrev 2012-09-18 09:28:47 följande:
    Idag längtar jag extra mycket efter julen. Har graviditetssug utan dess like efter julmat! Men sambon tyckte att det var lite väl att göra julskinka i september :P

Äh, kör på. Diverse helgskinkor finns väl nästan året runt numera. Och så måste du ju testa dig fram med nån ny griljering, så det blir perfekt till jul...
  • Mama Mia
    har 2 vill ha 3 skrev 2012-09-20 10:16:01 följande:
    Haha mannen tror jag har blivit knäpp ;för jag har börjat med en riktigt rejäl storstädning och när han kom hem från jobb igår och fråga vad jag höll på med och jag svara, jag julstädar han bara skaka på huvudet och smålog och sa älskling du är inte klok så kanske har han rätt men jag hoppas städningen håller så det bara behövs att dammas av och tvättas fönster när det är dags...
    Jag tänkte också börja nu. Det blir en sån där "vänd-på-varje-pryl"-städning och lite skåp- och lådrensning samtidigt. Med två småbarn räknar jag med att det tar lite tid. Så kan man köra enklare städning sen när man bara vill få det gjort och vill ha upp grejerna...
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!