Jag längtar till jul!!!
gussilago skrev 2012-08-24 17:30:50 följande:
Kom på att jag kan dela med mig av vårt julspel. Vi brukar bli en del som firar tillsammans på julafton hos oss. Mina föräldrar, svärmor och hennes man, mina systrar o deras familjer. Vi brukar vara 18-20 pers. Vi vuxna köper inte julklappar till varann, utan spelar alltså detta spel. Alla vuxna som är med köper tre julklappar för totalt en hundring. Som man slår in fint. Lika fint slår man in två "bommar" nitlotter. Sen läggs allt i en hög på bordet. Vi använder ett tidtagarur och tärning. Klockan ställs på 5min. Tärningen kastas vid 6a får man ta ett paket,men får du en 1a måste du lägga tillbaka ett paket. När paketen på bordet är slut får man ta från varandra! Urroligt, vi blir alla som barn, när vi gör detta. Det roligaste är att något paket brukar alltid bli mer attraktivt, som alla tjuvar av varann. Förra året var det en av nitlotterna (en påse sand). För att inte alla ska förstå att det är bommar har vi blivit mer o mer kluriga hur vi slår in dem( med vikter etc) ;) När alla klockan har ringt eller paketen är slut får man öppna sina vinster.
Vi har också kört en variant på det. Men här är det en person som har tagit på sig uppgiften att fixa klappar, så tyvärr blir det ju inte helspännande för den men desto mer spännande för dom andra när ingen har en susning om vad det är i och ingen kan försäga sig.
Vi har heller inte nitlotter, men å andra sidan kan presenterna vara precis vad för skit som helst (eller något "finare")
Ett hysteriskt roligt spel och kul när man upptäcker att gamla farmor och syrran har slåtts om en reklamisskrapa