Jag längtar till jul!!!
100 dagar kvar till julafton idag :)
100 dagar kvar till julafton idag :)
Gud, det vattnas redan i munnen på mig ;)
Igår hittade jag ett recept på någon av julbloggarna (sjukt pinsamt att jag inte minns vilken!) men det var i alla fall brownies med pepparkaksdeg i. Alltså, har ni hört något så gott? Det ska jag göra till advent i alla fall.
Brownies med pepparkaksdeg och choklad
200 g mörk choklad
200 g smör
4 ägg
2 dl socker
2½ dl vetemjöl
1 krm salt
100 g vit choklad
Valfri mängd pepparkaksdeg
Smält smöret i en kastrull. Blanda i den mörka chokladen låt den smälta i smöret. Rör till en jämn smet. Vispa ägg och socker lätt. Rör ner chokladsmeten i ägg-sockersmeten. Blanda sedan mjöl och salt och rör ner i smeten och blanda till en jämn massa. Häll smeten i en form med löstagbar kant (ca 22 cm i diameter). Hacka vit choklad och tryck ner i smeten. Tryck ner bitar av pepparkaksdegen lite här och var i brownien. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 12-17 minuter. Låt svalna och ställ i kylen. Kan frysas.
Jag hade slagit till direkt! Men jag älskar verkligen doftljus och vill att det ska dofta mycket. :) Men som frökenolson tipsar om, köp ett litet först. Eller köpt Yankee candles doftvax och en aromalampa. Mitt bästa tips! Då kan man ha hur många olika sorter som helst för de är billiga och små.
Var på Ikea Kungens kurva idag. Jäklarns vad julgrejer de hade fått. Visste ju att de börjat men inte så pass.
Älskar den vitpyntade granen! :)