Inlägg från: GossipGirl |Visa alla inlägg
  • GossipGirl

Jag längtar till jul!!!

Igårkväll tog jag en prommis till lokala affären för att köpa en julmust. Enkom julmust. Var så himla sugen.  Så glad nu för att jag gick ut pga det.
    Syrran bor kanske 3-4 mil härifrån och hade smsat att det snöade hos henne på eftermiddagen men det var ändå några timmar tidigare så jag hade nästan gett upp hoppet om att det skulle komma något hos oss. Vi bor nära havet och det brukar påverka.

På vägen hem från affären kände jag mig alldeles "promenadmysig" (fattar ni vilken sinnessstämning jag menar då? ;)) och väl på vår gata kände jag lukten av snö. Sen trodde jag för ett ögonblick att jag inbillade mig, men sen blev jag tvärsäker. Nä, nu luktar det snö! Och då, dåå började snöflingorna dala ner sådär vackert som de gör typ på film.
    Stod där ute i flera minuter. Hämtade ut sambo och hund och bara njöt.
    Underbart. Det kommer jag minnas länge.  

• GossipGirl

Inget snöande här. Men vitt på marken sedan natten och strålande sol. Bästa vintervädret!

• GossipGirl

Vet ni vad? Nästa månad är det jul! Tomte Skrattande

Och om en månad precis är det lördag och dagen innan första advent. Då tänker jag plocka fram mina jullådor och börja kolla vad där finns. Kanske se Love actually eller Ensam hemma 1 & 2 och dricka glögg. 
    Och på söndagen, på första advent, så tänker jag gå på adventsgudtjänst. Har gjort det någon gång när jag var barn men inte sedan dess. Om det är mysigt tänker jag göra det till en tradition.  

• GossipGirl

Och apropå andra traditioner sedan barnsben... Julgranen. Jag har sedan barndomen alltid klätt granen kvällen innan julafton. Vi kanske tagit in den någon dag tidigare men sedan har den fått stå orörd tills dagen innan.
    Då minns jag att jag och mina syskon klädde granen, fick smaska julgodis och tittade på "Grisbaletten"? Om den hette så. Vi kallade den nog för det iaf. Så himla mysigt.

Två år i rad nu så har vi faktiskt tagit in granen redan på Lucia. Och även klätt den då. Jag vill hinna njuta av den innan jul - ha den tänd och glimrande och glimmande i vardagsrummet när man sitter och myser kvällarna innan jul. Kollar på julfilm och det luktar lussebullar.
    Förrförra året köpte vi kungsgran men förra året högg vi egen gran i skogen. Vi hade samma problem som i "Ett päron till farsa firar jul". Haha, den var aaalldeles för stor! Men vi fattade det inte förrän vi tagit in den. Vi missbedömde nog vår takhöjd rätt rejält ;) Slutade med att vi fick kapa av säkert nära en meter. 
    I år vet jag inte hur vi gör men det är verkligen något visst med att själv utse en julgran och ge sig ut för att hämta den. I år kanske jag ska införa ännu någon tradition i så fall. Om det är fint väder så kanske ta med en pläd, lussebullar och varm choklad? Förstår ni hur härligt det vore?

Aw. Längtar nu. 

• GossipGirl

Var tvungen att googla "Grisbaletten" bara för det. Tales of Beatrix Potter hette den visst. Kanske någon annan också blir lite nostalgisk?
    Youtube;
    ">

• GossipGirl
    husbyggemama skrev 2012-11-05 12:21:32 följande:
    Liljan77 Jag har plats för en ensam julälskare. Tänk på att julen är så mycket mer än bara julafton. Din son kan få en helt underbar december med dig. Och ni kan ha en egen liten julafton med paket och mys när ni vill.
    Tänk vad skönt det kan vara med en julaftonskväll i lugn och ro. Sen kan du köra hårt på juldagen istället.

Vad allt detta svamlandet går ut på är väl att du ska inte deppa över att du inte får fira julafton med din son. Du får ju (väl) göra allt mysroligt med honom innan. Bor du i närheten av Kungälv kan du kika in hos oss.
    Det är det här julen handlar om för mig. Jag blir alldeles rörd av ditt inlägg till Liljan. 

Instämmer i varenda ord och skulle inte kunnat säga det bättre själv. Ni kan ägna hela december åt att mysa ihop. :) Och om du bor i Stockholm finns det plats hos oss också.
  • GossipGirl
    eldfluga73 skrev 2012-11-06 15:36:43 följande:
    Den här julkyrkan sprang jag på idag och kunde inte låta bli att köpa den Hög nostalgifaktor - den både lyser och spelar en julmelodi. Men kanske lite tidigt att börja bygga sitt tomteland redan?

Vaaar har du köpt den!?
    Jag vill verkligen få tag i en... 
  • GossipGirl
    eldfluga73 skrev 2012-11-06 15:55:53 följande:
    Jag köpte den i en lamp/belysningsaffär på Östermalm i Stockholm... Försökte kolla om det är något känt märke, men det står tyvärr bara "Christmas classics" på den. Kanske du fråga efter den i någon lampaffär där du bor, om du inte råkar bo i Stockholm.
    Det finns liknande på Tradera också, men då är det ofta små fel eller blessyrer på dem, men du kan ju söka där och kolla.
    Hoppas du får tag på en

Jag bor i Sthlm! :) Då måste jag kolla upp det...
    Har kollat på Tradera förut men inte riktigt hittat rätt. Det måste vara rätt.
    Vår gammelmormor hade nämligen en sån kyrka och jag har väldigt starka minnen av den och förknippar den helt med julen.  När hon gick bort för några år sedan så fick min familj den. Jag visade mitt intresse men när min äldre bror som annars alltid prioriterar alla andra framför sig själv(!) berättade att den var viktig för honom så fick han ärva den. :) Inte mer än rätt och den gör sig hur bra där som helst. Får härliga vibbar av jul när vi är där i adventstider.

Men, jag skulle nog ändå vilja ha en likadan själv.

Fast nu när jag tänker efter så undrar jag om den ursprungliga kyrkan inte tappar charmen lite då. Mmm, måste nog tänka lite till. Haha. Att materiella grejer kan betyda så mycket! 
  • GossipGirl
    stiletto skrev 2012-11-07 20:30:09 följande:
    Går ofta in här och läser och myser så det är väl dags nu att skriva nåt själv Skrattande
    Jag vill ha julen precis så som jag är van vid från när jag var liten. På julaftons morgon blir det klapparna från julstrumpan som öppnas och sen frukost med tända ljus. Sen blir det lite pill och fix så maten är klar för att ätas vid kl 13. Fika och godis till kalle anka och sen julklappar. Gröt på kvällen och/eller om man vill värma på en tallrik med mat från julbordet. Innan dottern föddes så blev det lite olika från år till år beroende på var man var och firade. Sambons familj tycker väl också att julen är mysig men det har inte riktigt infunnit sig samma stämning. Små saker som att de inte brukar tända ljus, för mig är det självklart att ha tända ljus på julafton. En jul var det bestämt att vi skulle äta lutfisk till lunch kl 13. Maten var klar 14:30, gissa om man var hungrig och jag blev stressad för jag ville hinna se Kalle anka ju

Så skönt att ha barn nu för nu är det mer självklart att vi är hemma och folk kommer hit, då kan ju jag styra också. Skulle aldrig vilja åka bort på julafton, vill att min dotter ska få uppleva julen hemma utan att flänga runt.

Köpte Amelia jul idag och tänkte se The holiday som följde med men sambon som är och jobbar såg filmen när han var hemma på en liten rast och bad mig vänta till imorgon kväll så han också kan titta.

En liten grej vi gör till fikat är en läskande bål. man är ofta törstig efter julmat och julmust kan ju vara ganska mättande så den brukar gå åt.
    Låter ju verkligen supermysigt! Välkommen hit förresten, som skribent och inte enbart läsare. :)
    The Holiday är en av mina favoritfilmer. Tycker den är så jäkla mysig! Inte i klass med Love actually men nästan ;) Mysig att se ihop också.

Apropå julfilmer...
    Jag och min sambo brukar kolla på de julfilmer vi har inför jul varje år. Typ nu, någon gång i november börjar vi leta fram alla julfilmer vi har och kollar hur många de är. Och sen börjar vi kolla... 1-2 st i veckan brukar det bli. 
    I år har julkänslorna redan börjat infinna sig så nu kör vi en extra tidig premiär. För imorgon har vi nämligen spikat julfilmspremiären! Vi ska kolla på Ensam hemma 1, käka pizza och glass, iklädda det skönaste vi äger - precis som Kevin gör i filmen. Drömmer Haha, ja vi är nördar men vi älskar hela grejen. Det här med julfilmerna är redan tradition för oss - trots att vi bara gjort det i kanske tre år. Och nåååde den som skulle få för sig att kolla på en julfilm ensam i vårt hem, haha. Ensam hemma brukar dock vara lite helig för oss - det brukar vara en sån film man inte får se förrän typ andra, tredje advent... Men i år kör vi på stort!    
  • GossipGirl

Pysslade lite igår förresten. Såg något liknande på en blogg och vill minnas att bästa, favorit-Ernst gjorde något liknande i förra årets Jul med Ernst.

Ni kanske ser amaryllisen? :) Tidigt även för mig egentligen men vi är mitt inne i en jätterenovering och i en flytt just nu - har bott i lägenhet ett halvår men flyttar tillbaka till huset nu vid månadsskiftet - så rummet jag testade att ställa stjärnan i är helt nyrenoverat, tomt, städat från topp till tå och bara väntar på sina möbler...
    När jag var på Ikea för två veckor sedan kunde jag inte hålla mig, var tvuuungen att köpa en amaryllis. Jag blev lycklig bara av att se de där lökarna. Så, jag köpte hem en. Men jag "gömmer" den i vårat färdigrenoverade rum som ingen vistas i, haha! Så går jag in där och njuter av den en liten stund ibland. Och när jag blev färdig med stjärnan igår ville jag testa hur det blev med en ljusslinga. Så då testade jag där inne. Tänkte sedan ta bort den tills första advent, men resonerade som så att ingen är där inne just nu ändå. Så den står där inne släckt nu. Färdig att bara tändas om några veckor när möblerna även är på plats.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!