stiletto skrev 2012-11-07 20:30:09 följande:
Går ofta in här och läser och myser så det är väl dags nu att skriva nåt själv
Jag vill ha julen precis så som jag är van vid från när jag var liten. På julaftons morgon blir det klapparna från julstrumpan som öppnas och sen frukost med tända ljus. Sen blir det lite pill och fix så maten är klar för att ätas vid kl 13. Fika och godis till kalle anka och sen julklappar. Gröt på kvällen och/eller om man vill värma på en tallrik med mat från julbordet. Innan dottern föddes så blev det lite olika från år till år beroende på var man var och firade. Sambons familj tycker väl också att julen är mysig men det har inte riktigt infunnit sig samma stämning. Små saker som att de inte brukar tända ljus, för mig är det självklart att ha tända ljus på julafton. En jul var det bestämt att vi skulle äta lutfisk till lunch kl 13. Maten var klar 14:30, gissa om man var hungrig och jag blev stressad för jag ville hinna se Kalle anka ju
Så skönt att ha barn nu för nu är det mer självklart att vi är hemma och folk kommer hit, då kan ju jag styra också. Skulle aldrig vilja åka bort på julafton, vill att min dotter ska få uppleva julen hemma utan att flänga runt.
Köpte Amelia jul idag och tänkte se The holiday som följde med men sambon som är och jobbar såg filmen när han var hemma på en liten rast och bad mig vänta till imorgon kväll så han också kan titta.
En liten grej vi gör till fikat är en läskande bål. man är ofta törstig efter julmat och julmust kan ju vara ganska mättande så den brukar gå åt.
Låter ju verkligen supermysigt! Välkommen hit förresten, som skribent och inte enbart läsare. :)
The Holiday är en av mina favoritfilmer. Tycker den är så jäkla mysig! Inte i klass med Love actually men nästan ;) Mysig att se ihop också.
Apropå julfilmer...
Jag och min sambo brukar kolla på de julfilmer vi har inför jul varje år. Typ nu, någon gång i november börjar vi leta fram alla julfilmer vi har och kollar hur många de är. Och sen börjar vi kolla... 1-2 st i veckan brukar det bli.
I år har julkänslorna redan börjat infinna sig så nu kör vi en extra tidig premiär. För imorgon har vi nämligen spikat julfilmspremiären! Vi ska kolla på Ensam hemma 1, käka pizza och glass, iklädda det skönaste vi äger - precis som Kevin gör i filmen.
Haha, ja vi är nördar men vi älskar hela grejen. Det här med julfilmerna är redan tradition för oss - trots att vi bara gjort det i kanske tre år. Och nåååde den som skulle få för sig att kolla på en julfilm ensam i vårt hem, haha. Ensam hemma brukar dock vara lite helig för oss - det brukar vara en sån film man inte får se förrän typ andra, tredje advent... Men i år kör vi på stort!